Nekromanti Kan man reda ut detta sakligt...?

Troberg

Sinister eater
Re: Vad en standard är

Men skapa gärna en Troberg-standard, vem vet, en dag kanske jag följer den och får sätta en Troberg-logga ( ) på något jag gjort
Gör ett dogma-spel.

Re: Vad en standard är [OT]

[ QUOTE ]
Gör ett dogma-spel.

[/ QUOTE ]

Äh, för mycket krångliga regler som begränsar kreativiteten :gremwink:

Ulfgeir

Swashbuckler
Re: Vad en standard är [Definitivt OT]

En fråga:
Det är väl en viss skillnad på något som är en ren standard (gått igenom hela processen hos standardagenturerna) och en de-facto standard (vilket är det som jag skulle kalla en industristandard)?

Dvs om ett visst filformat eller liknande är tillräckligt spritt (i form av dominerande marknadsställning eller att andra använder det) så kan det ju anses utgöra en standard. exempelvis PDF/GIF. Även om de inte gått igenom standardiseringsprocesserna så är de i de fallen så spridda att man kan i princip betrakta de formaten som en sorts standard.

Håller inte riktigt med om att en industristandard är något som ett enskilt företag kan driva igenom (ok, det finns vissa företag som gör tappra försök. Yupp däribland inberäknat ett visst Redmondbaserat företag som jag har arbetat för.).

/Ulfgeir

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Typ dessa böcker då kanske

CHAOSIUM SYSTEM monographs are longer works by one or more authors defining the core rules used in various Basic Roleplaying games.
http://catalog.chaosium.com/product_info.php?cPath=37&products_id=590
http://catalog.chaosium.com/product_info.php?cPath=37&products_id=635
http://catalog.chaosium.com/product_info.php?cPath=37&products_id=528
http://catalog.chaosium.com/product_info.php?cPath=37&products_id=529

BRP är Chaosiums tydligt definierade standardsystem.

M.

Troberg

Sinister eater

Det är väl en viss skillnad på något som är en ren standard (gått igenom hela processen hos standardagenturerna) och en de-facto standard (vilket är det som jag skulle kalla en industristandard)?
Dvs om ett visst filformat eller liknande är tillräckligt spritt (i form av dominerande marknadsställning eller att andra använder det) så kan det ju anses utgöra en standard. exempelvis PDF/GIF. Även om de inte gått igenom standardiseringsprocesserna så är de i de fallen så spridda att man kan i princip betrakta de formaten som en sorts standard.
Nej, inte ett slags standard. Något som påminner om en standard, men det är inte en standard.

Det är ungefär som att värdepapper inte är pengar, trots att de har många av deras egenskaper och har potential att omsättas i pengar.

Re: Typ dessa böcker då kanske

[ QUOTE ]
BRP är Chaosiums tydligt definierade standardsystem.

[/ QUOTE ]

Jag har faktiskt svårt att se om detta är en standard eller ett univesalsystem, inte för att det spelar någon större roll.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Deltråden utbruten …

Den här deltråden är inte längre d20-specifik (och avlägsnar sig alltmer från originalämnet), så jag bryter ut den (ur denna tråd) och flyttar den till Rollspelsforumet.

PAX

Jordisk Äventyrare
Re: Kan man reda ut detta sakligt...?

Jag tror dock att D20 har gjort att vi har fått se en hel del nya spel som inte varit aktuella tidigare. Sen har ju några gamla godingar gått i återtryck med D20 loggan på framsidan. Många av dessa spel hade usla regelsystem men finns nu tillgängliga igen. Och naturligtvis finns det en kommersiell baktanke med det men utbudet av rollspel har dock blivit större.

Re: Kan man reda ut detta sakligt...?

[ QUOTE ]
Jag tror dock att D20 har gjort att vi har fått se en hel del nya spel som inte varit aktuella tidigare.

[/ QUOTE ]

Det tror jag också, men jag ser det inte som någon större fördel.

[ QUOTE ]
Och naturligtvis finns det en kommersiell baktanke med det men utbudet av rollspel har dock blivit större.

[/ QUOTE ]

Finns det några siffror på det? Jag tycker gamla spel försvinner i ungefär samma takt som det kommer nya, men det är ju bara en subjektiv känsla. Mest tycker jag att marknaden förändrats, mer internetbaserad, men det är ju en naturlig utveckling.

Kan tänka mig att Sagan om Ringen filmerna skulle kunna ge ett uppsving för fantasyspel, men jag har ingen koll på det.

gråhök

Veteran

Nej, inte ett slags standard. Något som påminner om en standard, men det är inte en standard.
Precis. Skillnaden mellan "de jure" och "de facto".

Det är ungefär som att värdepapper inte är pengar, trots att de har många av deras egenskaper och har potential att omsättas i pengar.
Dock är både pengar och värdepapper ekonomiska instrument.

Jag tror dock att "standard" avänds i betydelsen "kanoniskt objekt att Jämföra mot" just här, just nu.