Nekromanti kan man sälja en setting?

.113

Swashbuckler
Av ren nyfikenhet så undrar jag om man kan sälja en setting, Vi säger en fantasy setting alltså värld, lite städer, lite gudar osv antagligen med lite snygga bilder å sånt också.

Och måste det vara kopplat till ett visst system?

Anledningen till att jag frågar är att jag har en ganska bra, enligt mig, setting till mitt rollspel som däremot inte har ett system ännu. Systemet jobbar jag ju på men eftersom jag inte blir nöjd före det är riktigt bra så är det ett tag kvar. Själva settingen är lättare och helt ärligt vet jag inte om jag nånsin blir klar med systemet eftersom jag är så petig ned hur det ska fungera ;)

Jag skulle kunna tänka mig dessutom att ha en sorts gratis-regler om det går ge ut settingen i sig självt. Men det är ju det här med snygga bilder när man själv inte är bäst på rita ;) har en bra möjlighet att fixa bilder å kanske trycka upp det, men vill inte gå för mycket back på det. Så undersöker möjligheter bara.

Eller för att förklara vidare lite, folk kör ofta egna system till bra världar eller bra system i egna världar så jag tänker att det kanske inte spelar så stor roll.

Hur tänker ni? :)

Ps i det läget skulle ju själva settingen kosta tryck å bilder osv medan reglerna kommer gratis eller bara i tryck kostnad. Sen skulle det ju gå slå ihop senare för en billig summa där med eller nått, beroende på vad folk tycker typ.

Aja slutsvamlat.

Sapient

Swashbuckler
Det enkla svaret är "ja", men nog inte så mycket mer än "kan". :)

En bra och välgjord setting kan nog möjligen sälja okej, särskilt om den innehåller tips och tricks för att anpassa den till en rad olika, populära regelsystem. (Vilket ju kanske inte behöver vara särskilt "svårt", inte direkt behov av konverteringar, men däremot en rad tips på hur en kan göra, vilka saker som passar bäst mm.)

Men mtp hur det ser ut idag, så har jag svårt att tänka mig att det blir vare sig särskilt lönsamt eller kommer att röna så mycket uppskattning att det kan vara värt arbetet du i så fall kommer att lägga ned. Den samlade erfarenheten är väl fortfarande att regelböcker säljer bättre än alla äventyr och nischade tillägg, men måhända kan detta något litet vägas upp av att en setting, om den är någorlunda välgjord, kan utnyttjas till flera olika system.

Jag har för något år sedan funderat i liknande banor som dig, och min främsta tanke var då att producera en "illustrationsminimal" pdf som skulle kunna distribueras gratis. Dvs. att göra kartor mm på egen hand, kanske tigga en del "begagnade" illustrationer för en liten slant för övriga ändamål, men i övrigt koncentrera mig på beskrivningarna.

.113

Swashbuckler
Ja själva arbetet man själv gör får man ju knappast tillbaka eftersom det är åtskilliga timmar arbete bakom, men tryck-kostnaderna och kanske tillräckligt för att få till lite illustrationer tänker jag vore det intressanta i det här fallet.

Man kanske får köra en promotion och kickstarter här för att kolla läget ;)

Jag har en lite annorlunda och intressant värld, jag har ett upplägg som jag tror är någorlunda nytt eller ovanligt också, sen har jag ett system som är nytt och eget. Problemet är väl just systemet som sagt.

Men själva settingen gör jag ju klart ändå, det vore bara roligt att kunna trycka och ge ut samt att ha med lite stämningsbilder.

Sen, kan jag väl tänka själv, så är det kanske lättare att ha setting om man kan fixa klasser och liknande direkt så det passar in men som sagt det här var mest för att kolla om nån tror det ens är möjligt ;)

Staffan

Myrmidon
Jag tror ärligt talat att det skulle bli väldigt svårt. Det finns nästan alltid en stark interaktion mellan regler och värld, där reglerna förklarar mycket om hur världen ser ut. Vilka raser finns, hur fungerar magi, o s v. Interaktionen fungerar även på andra hållet - har du en värld där medlemskap i olika ordnar/kulter/organisationer spelar stor roll bör du ha ett regelsystem som stöder detta.

.113

Swashbuckler
Jo jag tänker också så, det är nästan så att man måste ha med "klasser" i settingen ändå. Det räcker ju inte skriva tex att det finns magi utan man får ha med ett eget kapitel om just magi, olika former av det och i stort sett en klassbeskrivning av det.

Magi: Magi fungerar olika för olika användare, se tex på illusionisten som förvrider mänskliga sinnen att uppfatta något som inte är där, eller urmagikerns kraftfulla vildmagi som används främst i södra delarna av landet X.

På det sättet tänker jag att man kan tydligt visa vilka yrken som finns, deras roll i samhället osv

Det är för övrigt så jag tänkt i en eventuell bok med regler också. Magi alltså kommer ha en egen del, så eventuella sådana yrken hamnar där ändå.

Och det är kanske inte helt vanligt men det är för att tydliggöra magi nivån, att det är något speciellt typ.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Staffan;n157915 said:
Vilka raser finns, hur fungerar magi, o s v.
Lite beroende på vad man menar med "regler" så tänker jag att man absolut kan skriva magi"system" utan att skriva regelmekanik eller knyta an till några siffror eller tärningar.

Se till exempel magin i Götterdämmerung eller i Kult. Väldigt mycket handlar om symbolik, om ritualer, om komponenter. Väldigt lite handlar om tärningsslag. Överlag ser jag ingen anledning att vilja ha integrerad regelmekanik för magi om man inte tänkt sig fireballs och annan magi som egentligen mest är specialeffekter för strids-superkrafter. Vilka raser som finns och hur de skiljer sig från varandra kan man också beskriva separat.

Staffan;n157915 said:
Interaktionen fungerar även på andra hållet - har du en värld där medlemskap i olika ordnar/kulter/organisationer spelar stor roll bör du ha ett regelsystem som stöder detta.
Jag ser ingen anledning alls till att ha mekaniska regler för sådant medlemskap. Istället tänker jag att det bör duga med att SL får en hög procedurer och "tips" på hur man knyter an till och bygger äventyr/problem/konflikter genom de organisationer spelet har. Det behövs inget "regelsystem" för det alls.

Jag som avskyr regelsystem skulle inget hellre vilja än att det gick att sälja regellösa spelvärldar. Vafan, folk har väl sina favoritsystem generellt, de får väl använda vad de gillar. Eller köra regellöst, det är också en helt legitim spelstil. Tyvärr verkar det som att de flesta inte tycker att ett spel är "komplett" om det inte innehåller som allra minst en ogenomtänkt BRP-klon så jag tror att det kan bli svårt.

Jag har funderat på att göra ett försök, nån gång. Lägga ut mitt halvgeneriska system som PDF på hemsidan, komplett med råd för hur man anpassar till olika spelvärldar, och sen bara försöka sälja spelvärldar. Det är ju spelvärldar som är roliga att hitta på och beskriva och utveckla vidare. Det är spelvärldar som är roliga att köpa och läsa - jag köper i princip inte världslösa grundböcker och jag har valt bort köp av många spel som i mitt tycke har för många sidor regler och för få sidor värld. Vad är det värsta som kan hända? Att inte riktigt lika många WRNU:are stödköper mina spel? Det är inte som att jag har några superimponerande försäljningssiffror ändå, det är väl 100-200 ex per spel ungefär. De flesta av dem går till folk jag haft personlig kontakt med, typ gamla vänner och forumiter. Jag vet inte om jag tror att min försäljning skulle gå ner supermycket.

Lupus Maximus

Tekniker
Många, speciellt på andra sidan pölen vi kallar Atlanten, är väldigt fokuserade på att ordet spel (eller game) ingår i namnet. Så jag tror den som försöker sig på att skriva regelsystemsneutralt för setting eller äventyr skulle få en en hög högljudda och skrikiga "kritiker" på sig. Jag tror också att de "kritikerna" skrämmer bort många som potentiellt skulle gilla systemlösa produkter, vilket minskar den potentiella marknaden.

Jag kan köpa ett rollspel för att jag är nyfiken på mekaniken, eller för att jag vill ha settingen. Jag kastade in lite pengar på 7th Sea fundern för att jag primärt är nyfiken på reglerna, och att få ett alternativt regelsystem om jag får möjlighet att lira En Garde. Ny Conan-spelet låter för brädspeligt för mig, och regelmekaniken kommer nog inte intressera mig utöver det quickstartern ger. Jag kommer att lägga pengar på Conan för settingen, och hoppas på att reglerna inte tar för mycket plats i boken.

Så, om det är en setting jag är intresserad av, så skulle jag helt klart införskaffa den utan tillhörande regelsystem. Speciellt om settingen presenteras på ett sätt som jag tycker är användbart.

Mundo

Myrmidon
Jag tror det kan bli svårt nu när det börjar bli mer och mer populärt för moderna spel att ha ett spelsystem som mekanist samarbetar med spelet. Det räcker inte att ha styrka och "Huggs med svärd"-färdigheten. Grundegenskaper ska ha namn som passar settingen (Svavelvinter), färdigheter som är unika för settingen (Mutant: År noll) och dylikt.

Lupus Maximus

Tekniker
Bara för att något är på modet behöver det inte betyda att alla gillar det, och ibland kan det vara bättre att inte sikta på samma nisch som alla andra utan ge sig på den som ingen annan stödjer.

Mundo

Myrmidon
Lupus Maximus;n157965 said:
Bara för att något är på modet behöver det inte betyda att alla gillar det, och ibland kan det vara bättre att inte sikta på samma nisch som alla andra utan ge sig på den som ingen annan stödjer.
Det är såklart sant. Ibland kan det vara just det som gör det framgångsrikt också, att man gör något utanför "trygghets-zonen".

.113

Swashbuckler
Hur skulle du Mundo ställa dig då till att köpa en setting, om den nu tilltalade dig, om du senare fick regler i en pdf på nätet gratis? Regler gjorda specifikt för just den settingen då tänkte jag.

:)

Jimmy

The One Ringkvist
.113;n157866 said:
Av ren nyfikenhet så undrar jag om man kan sälja en setting,
Klart du kan. När får man se den? Är det något vi kan göra ihop kanske, framöver? Jag söker bra settings :)

Inkognito

Swordsman
Ja!
Om det är en välgjord och intressant setting så tror jag absolut att det går!

Dock känns det som att det råder inflation i just fantasy-settings på svenska rollspelsscenen. Det behövs mer Scifi-settings och Postapokalyps!

Inte bara för att jag personligen inte brinner så hårt för fantasy, utan även helt objektivt bedömt! ;)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Inkognito;n157989 said:
Dock känns det som att det råder inflation i just fantasy-settings på svenska rollspelsscenen. Det behövs mer Scifi-settings och Postapokalyps!
I och för sig har vi ett antal även där... Eller OK, två (en stor i Mutant: År Noll och en liten i Rotsystem). Och Coriolis v3 på väg (hoppas vi).

Därmed inte sagt att jag inte vill se fler...

Robert

Warrior
.113;n157983 said:
Hur skulle du Mundo ställa dig då till att köpa en setting, om den nu tilltalade dig, om du senare fick regler i en pdf på nätet gratis? Regler gjorda specifikt för just den settingen då tänkte jag.

Nu är jag inte Mundo men blir inte det lite sent att komma med reglerna efter man börjat köra i settingen? Vill man köra med settingreglerna måste man vänta tills de kommer alternativt byta regelsystem mitt.

Då är det väl bättre att skippa reglerna eller ta ett färdigt system och sedan modda det för att passa din setting.

Inkognito

Swordsman
krank;n157990 said:
I och för sig har vi ett antal även där... Eller OK, två (en stor i Mutant: År Noll och en liten i Rotsystem). Och Coriolis v3 på väg (hoppas vi).

Därmed inte sagt att jag inte vill se fler...
Precis, TVÅ postapokalyps och då har du varit tvungen att skriva det ena själv!! :)
Finns ett extreeemt stort tomrum att fylla här. Regel-trad-simulatoriskt "verklighets" post-ap., zombie-apokalyps, ...

På scifi sidan ser jag fram emot Coriolis, men jag är inte helt såld på världen där ännu. Eftersom den inte är Firefly. :)

.113

Swashbuckler
Jag kan inte citera och svara på ett vettigt sätt men Robert jo lite så är det ju, delvis därför jag frågar oxå ;)

Jimmy ja du, vet inte har ju inte publicerat något ännu direkt av olika anledningar men visst vore det kanske en möjlighet att jobba ihop, däremot är ju jag Skellefteåbo så kanske inte lika smidigt som när man bor nära någon ;) sen har jag bara Internet på mobilen till sjunde mars ungefär så lite klurigt styra upp saker ;)

Mundo

Myrmidon
.113;n157983 said:

Jag skulle anta att du stack med pengarna så fort jag betalt för settingen!

Skämt å sido, ska du göra en setting och sälja så skulle jag inte vilja att det senare kom ut ett system. Antingen är där ett från början (eget eller från ett annat spel) eller inget alls.

Det är dock mest en modern grej att göra system som "passar" till settingen, om jag kör i någon generisk setting brukar jag använda Noirs system och kanske byta namn på några färdigheter för att passa tids-eran.
För att förtydliga, jag sågar inte din idé, men där finns nog några uppförsbackar.

Sapient

Swashbuckler
Staffan;n157915 said:
Det finns nästan alltid en stark interaktion mellan regler och värld, där reglerna förklarar mycket om hur världen ser ut. Vilka raser finns, hur fungerar magi, o s v.
Det var precis det här jag tänkte på när jag tidigare skrev att det kan vara bra att komplettera en fristående setting med en rad tips om hur den ska omsättas i ett antal populära regelsystem.

Tex för att ta ett hastigt påkommet exempel: "I den här världen beskrivs Gnomer, som en betydelsefull spelbar ras. Nu är det många regelsystem där sådana inte finns med, men om du till exempel använder regler för spelen X, Y eller Z kan du med fördel använda reglerna för Alver som i de miljöerna liknar Gnomerna i den här settingen. Om du däremot använder reglerna för spelet W, kan det vara mindre lämpligt men där är Goblins en spelbar ras som passar väl in i systemet."

Det där är naturligtvis något som verkligen skulle innebära en hel del merjobb - för att inte minst plöja X antal regelsystem och skärskåda dem. Men däremot tror jag att det är en faktor som definitivt skulle höja "säljbarheten".

Sapient

Swashbuckler
krank;n157926 said:
Jag ser ingen anledning alls till att ha mekaniska regler för sådant medlemskap. Istället tänker jag att det bör duga med att SL får en hög procedurer och "tips" på hur man knyter an till och bygger äventyr/problem/konflikter genom de organisationer spelet har. Det behövs inget "regelsystem" för det alls.
Jag delar din uppfattning i den frågan. Jag misstänker dock att vi som har den preferensen, är i minoritet. Ett återkommande klagomål - iaf på flera forum jag varit på resp rollspelsbloggar jag läst/läser - är ju att sk "splat books" är "för fluffiga", "har för lite crunch" osv.

Men det vore väldigt trevligt om det gick att få något mer konkret att diskutera detta ifrån, än magkänsla och subjektiva intryck.