Herr Grönstedt
Swordsman
Jag skulle överväga att göra det till något generiskt regelsystem i sådana fall. Kanske som en värld till nostalgi-DoD, Fantasy!, OpenQuest, D6 Fantasy, Whitehack, Järn, eller så.
Ptolus är skriven till d20-systemet, alltså D&D, och ett skolexempel på vad jag menar. Förordet talar till och med om att när Monte skrev i DMG om hur handelsmän rutinmässigt använder detect magic och detect invisibility, så var det Ptolus han hade i tankarna.nyvinter;n158061 said:Man kan ju ha gratis-pdf:er där raser och yrken presenteras för de större systemen och riktlinjer på vilken klass som skulle kunna byta namn till vad — men det är överkurs. Monty Cooks Ptolus var väl bara setting?
Fast det är ju knappast nödvändigt att knyta en spelvärld så hårt till regler. Faktum är att jag nog föredrar när det inte görs, om inte annat för att jag t.ex. å ena sidan gillar mycket av det jag hört om Eberron men är extremt osugen på att använda D&D3.x till någonting alls. Då hade jag föredragit om spelvärldens orsakssammanhang och annat beskrivits systemagnostiskt, dvs utan att fokusera på feats, levelse etc.Staffan;n158096 said:För att återigen ta D&D som exempel: Eberron är en värld som i väldigt hög grad är baserad runt D&D 3.
Men här pratar du jo om en specifik story snarare än en setting. Att spela i middle earth med DnD-regler skulle ju funka finemang. Och att spela där med DoD-regler, ännu bättre.Staffan;n158096 said:Min poäng är att inget system är världsneutralt, och ingen värld är systemneutral. Att köra Sagan om Ringen i D&D skulle kräva så mycket omskrivande att det är lika bra att börja från grunden.
Saken är att ett feat i D&D5 är en avsevärt större kostnad än i D&D3. I D&D3 startar alla med minst ett feat, och man får ett nytt var tredje level. Det gör att det är OK att ha en kedja på tre feats på olika nivåer för att göra något coolt. I D&D5 är det bara en variantregel för människor som gör att man kan starta med ett feat, man får dem oftast var fjärde level, och de "kostar" även att man inte får +2 på sina grundegenskaper. Å andra sidan är varje feat avsevärt starkare - ungefär i klass med en hel feat-kedja i D&D3..113;n158161 said:Måste posta ibland så jag inte loggas ut å allt försvinner iaf. Som exempel.
Till eberron är det inte alls svårt att slänga in feats som dragonmarked, regler för feats finns ju plus att det är enkelt att bara ge dem till folk om det passar. Speciellt människor är sjukt underpowered i d&d allmänt så en extra feat är bara schysst
Näe, det är en annan variant.Vet inte hur juggernauts funkar men lät på beskrivning som nån sorts Psionic warforged?