Re: Förstå AI:er
För att ha en seriös och vettig disskussion om AI måste man först definiera språket man använder, som t ex vad är Intelligens och vad är Känslor?
Intelligens brukar i alldagligt tal ha med anpassning och logisk slutledning (sen kan man disskutera om vad som menas med anpassning och logik) att göra.
Känslor är IMHO en mängd regler som vars utgång kallas för känsla för det är för komplext för att slå sig ner och se hur alla dessa små regler kunde göra så mycket. (liknelse med att försöka se hur ett komplext program fungera genom att titta på assemblerkoden, det behövs ett hög-nivå-språk för att man skall orka analysera det)
Det enklaste sättet att skriva en AI (som skall efterlikna människan) är nog att skriva grundläggande algoritmer för hur den skall ta in information och hur den skall värdera denna information d v s utgår från hur ett nyföttbarn fungerar, sen tränar en, eller flera personer denna AI vilket gör att AI'n kommer att skaffa sig både åsikter, känslor och livsmål som är grundade på den information den får ta del av.
Att kontrollera informationen som AI' får ta del av är det enklaste sättet att kontrollera AI'n (kan jämföras med klassisk hjärntvätt
)
Om en AI skulle vara intresserad av människan och dess samhälle är helt och hållet beroende på vad den har lärt sig. Liksom det finns människor som är totalt ointresserade av datorer och annan ny teknik så borde det finnas AI'er som är totalt ointresserade av människor.
Sen vad gäller överlevnad hos AI'er så beror det hela på vad man satt in för överlevnadsmekanismer i den. Troligtvis sä lägger man inte in några, då det kan få katastrofala följder om AI'n började producera nya AI'er på löpande band. och detta är väl något åt turingpolisen...
Vidare kan man självklart skapa en AI som är kontrollerad och har en uppgift och får då dessa grunder inprogrammerade och lär sig saker anpassade för denna uppgift och inte bryr sig om något annat än sådant som rör uppgiften. Frågan är om detta är en AI eller bara ett komplext program (är inte en AI ett komplext program förresten?).
Men som sagt, denna disskussion hör hemma någon annanstans och det är juh eg. upp till spelledaren om vad han vill ha för AI'er i sin värld. Dessa är juh trots allt otroligt komplexa och när Ai'er börja skriva Ai'er så kan det få vilken utgång som helst och det blir väldigt svårt för en människa (som trots allt har en helt annan uppväxt än en AI)
att överblicka detta...
/Henning