Nekromanti Kan maskiner drömma?

Confusion

Veteran
Re: Att programmera AI

okej...jag tror inte att man kan tillåta en AI att bli så mäktig som du säger, och programmerarna lär ha spärrat den i sin grundkonstrukt från att göra vissa saker, tex koda om sin egna kärna, då detta gör att man förlorar kontrollen över AI'n och detta är något ingen känar på (utom möjligtvis AI'n)..

Min uppfatting av N2-världen är att AI'er är såpass strikt kontrollerade att de inte får "flyta omkring" (visst minnesbankar och annat trams får juh självklart "flyta omkring"). Att en AI skulle få programmera om sina grunddvalar låter fruktansvärt okontrollerbart om man låter det hända i det vilda och är nog inget någon skulle vilja ge sig på, även om de skulle ge sig på det så skulle Turingpolisen snabbt se till att detta inte sker.

Ja, jag håller med om att det är otroligt svårt att överblicka koden, precis som det är otroligt svårt att överblicka en annan människa. Spärrar läggs in i kärnan och ser till så att utvecklingen/evolutionen av AI'n inte går helt åt hel...
jag kan tänka mig att Turingpolisen ser till att ha folk eller övervakningsprogram (eller AI'er) på plats när nya AI'er skapas för att se till så att korrekta spärrar läggs in.

Jag tror snarare tvärtom vad gäller din sista fundering, angående om man kan förstå en AI på hård och mjukvarunivå.. jag tror det är som människor, att förstå den på hårdvarunivå är enkelt (se hur det fungerar) men att se helheten är som att titta på neuronerna i människans hjärna för att se hur en människa är(eller som datorer, genom att titta på bitarna, se hur ett komplext program är). Att titta på mjukvarunivå är enklare, men säger inte särskilt mkt om AI'n ifråga, då det vore som att beskriva hur en nyfödd bebis fungerar ur detta se hur en personen ifråga är 30 år efteråt.

/Henning

Snow

Swashbuckler

<I>Om man definierar ett program som en algoritm som körs i en automat så betyder det att människan är ett program, med kroppen som automat...:)</I>

Err... en människa är inte deterministisk.

För övrigt tror jag inte att vi kommer så mycket längre.

Snow
Dead, but still walking around

Snow

Swashbuckler

otroligt, jag instämmer. på alla punkter :)

Snow
Dead, but still walking around

ripperdoc

Myrmidon

Ja, men nu är det så _att_ AI:er har tagit sig fria i Neotech. Du kan förstås spela annorlunda, men några AI:er har lyckats med konststycket. Det är inte busenkelt, och visst gör företagen allt vad de kan för att hindra det, men med direkta eller indirekta medel kan en AI göra nästan vad som helst.

Ponera att den kan skriva e-mail. Det borde de flesta AI:er få göra. Genast kan denne skapa kontakter över nätet och få ut sina fingrar överallt. Den kan sprida sig själv som virus, som kamoufleras som harmlösa mail, etc.

/RipperDoc - beställer skivor

<A HREF="http://www.nogo.nu" target="_new">http://www.nogo.nu</A>

Confusion

Veteran

Ja, men nu är det så _att_ AI:er har tagit sig fria i Neotech.

det är svårt att hålla en diskussion igång när folk kommer in med fakta... :)

Men jag föredrar ändå att AI'er i N2 är som jag skrev, och att visst det kan finnas AI'er som tagit sig fria men om detta har hänt är okänt, och lär så förbli. Lite mystik över det hela, tack.

*lägger ner*

/Henning

<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Confusion on 2000-08-04 23:44.</EM></FONT></P>

dream

Hero
Detta stämmer säkert för AIer som finns på nätet.
Men det måste ju finnas andra sorters AIer. Exempelvis kan man tänka sig en AI inbyggd i en robotkropp, vars enda sinnen är just ett par videokameror i ögonhöjd.
Denna AIs värld blir vår egen, inte nätets eller elektronikens... Så frågan kvarstår åtminstone i dessa fall.

[color:green] //Dream </font color=green>
-------
<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A>

Confusion

Veteran
Det hela är väl upp till hur den är konstruerad, så varför inte?
Sen är juh frågan vad en dröm är och varför vi har dem, som vi kanske måste komma fram till innan vi funderar på om AI'er drömmer...

/Henning

ripperdoc

Myrmidon
Men sådana AI:er är knappast praktiska, utan enda anledningen är kanske forskning. Jag har hitills antagit att vi i allmänhet diskuterat s.k. företags-AI:er, som skulle kunna betraktas som intelligentare än människor. Dessa finns det inte många av, och inte många av dem har heller tagit sig ut på nätet som helt fria.

/RD

ripperdoc

Myrmidon
Mystik och AI

Då kan jag få påminna dig om mystiken:
Många har ingen aning om någonting om en AI. De flesta tror att de räknar ut saker som väder eller lönsamhet. Bara hackers tror på ryktena om att det skulel finnas AI:er lösa på nätet, utom möjligen Turingpolisen. Mycket få personer vet vilken makt en AI har eller kan ha.
Mycket få personer har minsta kontakt med AI:er. Nu talar jag förstås om "äkta" AI:er. Många i medelklassen har säkert en semi-intelligent städrobot eller en agent i hemterminalen som är artig med brittisk accent. Men dessa är inte intelligenta, även om de kan verak det. Eller snarare, de är inte alls lika intelligenta som människor.

Summan tycker jag är att AI:er är det allra mest mystiska i Neotech, ochd et som kan skräma spelarna, utan att för den anledningen gå "utanför" vad som är verkligt. AI:erna kan användas till väldigt mycket i äventyr, och rollspersonerna komemr mycket sällan få reda på någonting om dem.

Tips, läs Pandora Complex i Neotech Nippon.

/RD

/RipperDoc

Confusion

Veteran
Re: Mystik och AI

Tips, läs Pandora Complex i Neotech Nippon.

nej, tack...jag planerar få spela det äventyret och vill inte förstöra genom att läsa det innan...:)

/Henning

smaffy

Hero

/RipperDoc - jämför inte en AI med ett dataprogram; det blir bara fel - Men det är ju ett datorprogram, ett par rader kod!

Smaffy är jag. blä.

smaffy

Hero

Varför skulle en AI göra sig beroende av ett operativsystem?! Det verkar ju nästan lite dummt. Den är säkerligen flera gånger bättre att hantera det som ett os gör. Eller hur? Och om den nu av nån mystisk anledning skulle finnas på flera datorer samtidigt så kommunicerar säkert de (datorerna) med en standard som AIn själv utvecklat direkt från scratch. Direkt på maskinnivå. Det har nog ingen skillnad vad det är för dator/processor. Den kan säkert skriva kåder för nästan alla processorer.

Öphj.. Just det. Om ett av småsystemen av nån anledning skulle tappa komunikationen med kärnan så skulle det inte vara troligt att den delen utvecklade sig till en ny och självständig AI. Precis som det händer när man klipper av myclet (svamprötter) och låter svamparna växa var för sig. Maneter är väll sånna? (de transparenta varelserna i vattnet)

Smaffy är jag. blä.<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by smaffy on 2000-08-05 19:44.</EM></FONT></P>

smaffy

Hero
Där satte du huvet på spiken!
Skitbra skrivet.

Smaffy är jag. blä.

smaffy

Hero
Nej kaffekoppen exploderar!!!
ARGH!!! SPRING!!!

hjälp.

Smaffy är jag. blä.

Confusion

Veteran

tja, men problemet är att man kan inte hippsan hoppsan bara börja koda på en dator, utan kärna..
Hur duktig AI'n än är så kan den inte ta över en dator fysiskt (kan självklart diskuteras då den kan se till så robotar eller människor sköter detta åt den, men det hör inte hit).

sen huruvida datorutvecklingen har ändrats vet jag ej, och det är en diskussion som hör hemma under tråden CyberSpace regler jag försökte få igång, så förutsättningarna kan ha ändrats och gjort det jag skriver till förlegat...

Snarare tror jag att kommunikationsstandarderna har utvecklats enormt och följs betydligt bättre än idag, och även kompatibilitet mellan plattformar har gjort stora framsteg, så i stort sett alla programvaror är plattformsoberoende (undantag vissa militära och vissa experimentella programmvaror).

Öphj.. Just det. Om ett av småsystemen av nån anledning skulle tappa komunikationen med kärnan så skulle det inte vara troligt att den delen utvecklade sig till en ny och självständig AI. Precis som det händer när man klipper av myclet (svamprötter) och låter svamparna växa var för sig. Maneter är väll sånna? (de transparenta varelserna i vattnet)

mkt intressant tanke, med en AI som fungerar i stort sett oavsett vad man gör med den, och bildar nya "mini-AI'er" när kommunikationen bryts med huvudAi'n.. Dock som jag skrivit tidigare i denna diskussion så lär sådana överlevnadsmekanismer inte tillåtas i det vilda, och om någon skulle få för sig att skriva en sådan AI skulle turingpolisen snart hälsa på och se till så att arbetet omintetgjörs.

/Henning

Deminus

Veteran

En enhet som kostar massa pengar t.ex. Turingpolisen brukar inte starta upp förrän det har hänt något, så mest troligt rymde dom flesta AI innan den startade och man insåg att spärr koderna var för veka.

Men vem vet om alla AI som har rymt är döda då myndigheter och företag inte vill erkänna att någon har rymt.

Ps. hur många vet att vi redan känner till hur AI skapas men forskarna vill inte säga det för att enhet 1631 rymde 2 dagar efter sin "födelse". ;)

ripperdoc

Myrmidon

Ett par rader kod som varken enskilt eller tillsammans säger ett dugg. Det är som liknelsen med människans hjärna. Man vet kanske hur en hjärncell ser ut och beter sig, men man har fortfarande mycket liten aning om steget mellan hjärncell och människa. Några rader kod är här en hjärncell för AI:n. Om du påstår att du kan förstå allt en männsika gör på "hjärncellsnivå" så visst, då förstår du nog också en AI på "kodnivå". Och några rader kod kan väl här symoblisera ett enkelt dataprogram.

Så visst, en AI är i grunden ett dataprogram, men man kan omöjligt förstå den om med "dataprogramsmodellen".

/RipperDoc