Nekromanti Kan någon förklara Japan för mig?

Blasphemy

Swashbuckler
Joined
4 Jul 2000
Messages
2,369
Location
Göteborg
Jag kan bara anta att denna flashfilm är fylld med sublimala meddelanden som skall få de som tittar på den att bli besatt av låten "Let's set the moon on fire".
Sedan skall man köpa mer nudlar och åka med Air Tokyo.

*konfunderad*
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
För att vara japansk var den förvånansvärt straightforward, tycker jag.

Man har alltså ett mycket medvetet val av salespitch; och det är inte att (vad man skulle kunna tro) Napster skulle göra musikkonsumtion billigt. Ty: Dels är det ju inte lika billigt som illegal nedladdning (Napsters stora konkurrent) och dels så skulle ett sådant försäljningsargument kunna ge associationer till Napsters förflutna som fildelningsprogram.

Så istället försöker man här visa att man har en tjänst som musikerna tjänar på. Moderna, urbana människor får höra Moonsun's senaste dänga, och omedelbart är den i allas hörlurar och MP3-spelare. Bil efter bil som kör förbi spelar låten i sina högtalare.

Sedan fortsätter reklamen med att visa att även musiken i sig tjänar på Napster. För katten åker förbi en massa gatuartister av olika slag; rockers och hipphoppers, som alla har influerats av de extremt hippa Moonsun. Yeah, Napster underlättar för givande musikaliska möten mellan olika musikstilar!

Hur gick det då för Moonsun själva? Jo, de uppträder inför en jättepublik. Vi får inte se dem bada i pengar eller sånt (för det vore ju inget bra säljargument åt oss konsumenter), men filmen vill ändå visa oss att det går bra för Moonsun. De får vara väldigt populära istället; och erövra tre stora - men sinsemellan olika - japanska stereotyper; från sailor moon-flickrummet till de sovande kontorsgubbarna på tunnelbanan och gangurotjejen (fejk-californiern); alla är nere på Moonsun. Men stopp ett tag! Håller vi inte på och placerar konsumenter i stereotypa fack nu? Filmens nästa uppgift blir att visa att så inte är fallet:

Härnäst börjar en drömsekvens som dels tjänar till att leka med själva ordet Moonsun, (med bilder och sekvenser där en måne och en sol visas och bildar enheter; såsom ett glatt ansikte) men som också visar hur flexibla vi människor kan bli genom den tillgänglighet som Napser erbjuder oss. En trist konformistisk kontorskille bryts bokstavligt talat ner till sina grundstenar för att sedan byggas upp igen; denna gång som en kosmisk hippie av något slag, med blått skägg.

Björnen med det tredje ögat, Mt. Fuji, bonzaiträdet och den konstiga katten är jag osäker på; men jag gissar att de försöker visa typiskt "japanska" kulturikoner. Men det kan vara lättare än så; björnen är exempelvis med på affischen i flickrummet, så det kan också bara vara en lek med Moonsuns symboler.

Slutet visar i alla fall att Moonsun tack vare Napster inte bara når en massa olika typer av människor, utan också kan sprida sin musik över stora avstånd. Vart katten än åker med tåg, flygplan och surfingbräda så lyssnar ändå alla på Moonsun.

Det var en snygg film. Synd bara att du inte länkmarkerade inlägget (Ja! Personliga korståg for teh win!)
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Re: Länkmarkera? (NT)

=Att tala om att ens inlägg inte innehåller någon riktig text, utan blott en länk som kräver ett större deltagande för att ta till sig. Görs förslagsvis genom att man i sin rubrik skriver i klarspråk vad det ska handla om, eller åtminstone skriver "[länk]" om man inte får plats med en ledande beskrivning.

Min personliga käpphäst på forumet.
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Ställer samma fråga som du.
Blev bara flörvirrad när jag såg den här filmen..´Men det finns säkert ¨ån bra baktanke med det hela.
 
Top