... att utveckla min fantasy-spelvärld? Nej, nej, tryck inte på 'bakåt' ännu! Ni behöver inte skriva en hel spelvärld (även om ni gärna får göra det, så slipper jag /images/icons/smile.gif). Men någon plats kanske, en stad, rita en karta, eller skriva om någon viktig person. Namnförslag på världen samt de platser jag senare beskriver samt illustrationer är också välkomna. Om inte annat så kan ni väl läsa igenom vad jag har skrivit här och ge mig kommentarer.
Atmosfären är: mycket magiskt, mycket okänt. Raser som finns:
Människor: Självklart, men de finns bara i Zirius (enda landet, uppdelat i furstendömen. Zirius är ett tillfälligt namn, kom gärna med bättre förslag). Alla rollpersoner kommer att vara människor, och inga kommer att vara trollkarlar eller häxor (magiker kommer för övrigt att vara mycket sällsynta). Däremot kan de lära sig enstaka magiska formler efter hand...
Alver: Alverna i Genesis (som mitt spel heter än så länge, självisk som jag är), är odödliga och varken sover eller äter, de får all sin kraft från magin. Det finns tre sorters alver: Högalver, som spenderar lång tid i meditation för att kunna ta till sig magin de behöver för att överleva, Mörkeralver, som får sin kraft från själarna hos de offer de dödar, samt Nodalver, som lever nära magiska noder (hoppas ni vet vad det är, jag tänker inte förklara nu), kommer de bort från dem så dör de. Alla alver kontrollerar magin, men till skillnad från mänskliga magiker är den medfödd och instinktiv,och baserar sig inte på formler.
De underjordiska: Typ dvärgar, fast inte lika tjocka, skäggiga eller krigiska. Ni som läst 'krönikorna från landet prydain' av Lloyd Alexander vet vad jag talar om.
Övriga: Älvor, troll, pysslingar,you name it. Magiska varelser finns lite här och var, men man ser dem inte så ofta inom kungariket. Nära maginoderna öppnas spontant portaler till andra dimensioner, där mystiska varelser kommer utkrypande.
Vad gäller onda monstermotståndare så är jag inte säker. Jag vill inte ha några orcher, de är allt för klichéartade. Därför behöver jag något som kan ersätta orcherna som standardmonster. Han funderat (allvarligt) på att använda grymlingar, som i bumbibjörnarna, men är rädd att det hela skulle spåra ur.
Två platser som jag redan bestämt mig ska vara med, men som jag inte skrivit något om (jag har faktiskt inte skrivit ned någonting ännu), är:
Xiib Heekas ruiner (jag kom på det namnet nu, tar gärna emot andra namnförslag): En gång i tiden fanns en stad vid namn Xiib Heeka. Staden låg på en magisk klippa som svävade i luften utanför ett vattenfall (jag fick idén <a href="http://elfwood.lysator.liu.se/loth/t/h/therese/city.jpg.html">härifrån</a>). Men folket var girigt och samlade på sig skatter utan att ge någonting till människorna som levde vid floden. Gudarna straffade dem genom att spränga klippan i hundratals bitar och låta det giriga folkets andar hemsöka de svävande klippruinerna för evigt. Tänk bara vad kul att låta ett äventyr utspela sig där, rollpersonerna klättrar på rep mellan de svävande klipporna (utom en, som bytte sin högra arm mot en levitationsformel av en häxa), letande efter skatter och stridande mot urgamla spöken.
Den svarta noden: Helt enkelt en magisk nod som blivit förvrängd av onskan. I området runt omkring lever mörka varelser från demoniska dimensioner och svarta, förvridna träd utgör vad somen gång var en skog. Nånstans ligger det säkert ett svart torn med en onskefull trollkarl i också.
En till fråga jag kom på i efterhand: Tycker ni att det ska finnas en hovtrollkarl i huvudstaden, eller ska de bara finnas ute i vildmarken?
Om ni orkat läsa igenom detta och vill ge mig era kommentarer är jag tacksam. Om ni också vill skriva artiklar om något som har med området att göra så blir jag jätteglad. Så fort jag lyckats få ihop lite text (antagligen får väl jag skriva det mesta själv /images/icons/frown.gif), så ska jag börja lägga ut material på www.spelaroll.net/genesis. Om ni ber riktigt snällt så skulle jag nog kunna avslöja litet om systemet också. Jag är mycket stolt över mitt stridssystem, som är snabbt och flexibelt (olika handlingar kan ta olika lång tid). Jag kan redan nu tala om att systemet kommer att vara enkelt för att så mycket energi som möjligt ska läggas på rollspelandet.
Atmosfären är: mycket magiskt, mycket okänt. Raser som finns:
Människor: Självklart, men de finns bara i Zirius (enda landet, uppdelat i furstendömen. Zirius är ett tillfälligt namn, kom gärna med bättre förslag). Alla rollpersoner kommer att vara människor, och inga kommer att vara trollkarlar eller häxor (magiker kommer för övrigt att vara mycket sällsynta). Däremot kan de lära sig enstaka magiska formler efter hand...
Alver: Alverna i Genesis (som mitt spel heter än så länge, självisk som jag är), är odödliga och varken sover eller äter, de får all sin kraft från magin. Det finns tre sorters alver: Högalver, som spenderar lång tid i meditation för att kunna ta till sig magin de behöver för att överleva, Mörkeralver, som får sin kraft från själarna hos de offer de dödar, samt Nodalver, som lever nära magiska noder (hoppas ni vet vad det är, jag tänker inte förklara nu), kommer de bort från dem så dör de. Alla alver kontrollerar magin, men till skillnad från mänskliga magiker är den medfödd och instinktiv,och baserar sig inte på formler.
De underjordiska: Typ dvärgar, fast inte lika tjocka, skäggiga eller krigiska. Ni som läst 'krönikorna från landet prydain' av Lloyd Alexander vet vad jag talar om.
Övriga: Älvor, troll, pysslingar,you name it. Magiska varelser finns lite här och var, men man ser dem inte så ofta inom kungariket. Nära maginoderna öppnas spontant portaler till andra dimensioner, där mystiska varelser kommer utkrypande.
Vad gäller onda monstermotståndare så är jag inte säker. Jag vill inte ha några orcher, de är allt för klichéartade. Därför behöver jag något som kan ersätta orcherna som standardmonster. Han funderat (allvarligt) på att använda grymlingar, som i bumbibjörnarna, men är rädd att det hela skulle spåra ur.
Två platser som jag redan bestämt mig ska vara med, men som jag inte skrivit något om (jag har faktiskt inte skrivit ned någonting ännu), är:
Xiib Heekas ruiner (jag kom på det namnet nu, tar gärna emot andra namnförslag): En gång i tiden fanns en stad vid namn Xiib Heeka. Staden låg på en magisk klippa som svävade i luften utanför ett vattenfall (jag fick idén <a href="http://elfwood.lysator.liu.se/loth/t/h/therese/city.jpg.html">härifrån</a>). Men folket var girigt och samlade på sig skatter utan att ge någonting till människorna som levde vid floden. Gudarna straffade dem genom att spränga klippan i hundratals bitar och låta det giriga folkets andar hemsöka de svävande klippruinerna för evigt. Tänk bara vad kul att låta ett äventyr utspela sig där, rollpersonerna klättrar på rep mellan de svävande klipporna (utom en, som bytte sin högra arm mot en levitationsformel av en häxa), letande efter skatter och stridande mot urgamla spöken.
Den svarta noden: Helt enkelt en magisk nod som blivit förvrängd av onskan. I området runt omkring lever mörka varelser från demoniska dimensioner och svarta, förvridna träd utgör vad somen gång var en skog. Nånstans ligger det säkert ett svart torn med en onskefull trollkarl i också.
En till fråga jag kom på i efterhand: Tycker ni att det ska finnas en hovtrollkarl i huvudstaden, eller ska de bara finnas ute i vildmarken?
Om ni orkat läsa igenom detta och vill ge mig era kommentarer är jag tacksam. Om ni också vill skriva artiklar om något som har med området att göra så blir jag jätteglad. Så fort jag lyckats få ihop lite text (antagligen får väl jag skriva det mesta själv /images/icons/frown.gif), så ska jag börja lägga ut material på www.spelaroll.net/genesis. Om ni ber riktigt snällt så skulle jag nog kunna avslöja litet om systemet också. Jag är mycket stolt över mitt stridssystem, som är snabbt och flexibelt (olika handlingar kan ta olika lång tid). Jag kan redan nu tala om att systemet kommer att vara enkelt för att så mycket energi som möjligt ska läggas på rollspelandet.