Nekromanti Kan någon hjälpa mig?!

Glomer

Veteran
Jag kan inte göra egna äventyr, jag kan fantisera ihop ett bra äventyr men sen när jag ska dokumentera det så blir det bara skit! Nu behöver jag hjälp med att hitta ett bra äventyr/Kampanj på nätet, inte något dåligt eller något man måste betala för, så har ni någon bra sajt?

Troberg

Sinister eater
Näpp, du är bortom all hjälp! :gremgrin:

Men jag ska försöka i alla fall.

Jag kan inte göra egna äventyr, jag kan fantisera ihop ett bra äventyr men sen när jag ska dokumentera det så blir det bara skit!
Jag tror jag ser problemet här. Du har en klar bild i huvudet av hur du vill att det ska bli men du kan inte få ner den på papper?

Låt mig komma med ett radikalt förslag.

Låt bli att dokumentera, alternativt gör bara små minneslappar (en karta, några namn med kort beskrivning och så vidare).

Kör sedan igång. Kom ihåg vad du vill uppnå och samarbeta med spelarna. Lyssna på deras initiativ och reagera på dem. Ge ibland en lätt knuff åt rätt håll, men överdriv inte. Var inte rädd för att dumpa en ide till förmån för någon annan du inte tänkt ta med från början om den andra passar bättre. Om det går trögt så släng in något som du inte planerat från början, blir det för mycket så ta bort något.

Det kanske känns otäckt i början, men det funkar. Det funkar dessutom bättre än att ha allt dokumenterat eftersom världen blir så mycket mer levande för spelarna. Du sparar dessutom massor av arbete. Även om det kan verkar svårare så är det inte så. Det är enklare.

Gör ett försök. Gå till ett spelmöte med bara tärningar med dig (och eventuellt regelböckerna). Det är en väldigt befriande känsla.

Själv är jag ganska långt från den traditionella nidbilden av spelledaren som en person som gömmer sig bakom en skärm och sitter och bläddrar i anteckningar, tabeller och böcker. Jag har ingen skärm, jag har inga anteckningar och jag öppnar nästan aldrig en regelbok under pågående spel.

Återkom gärna och tala om hur det fungerade.

Cad

Veteran
Så gör jag..nästan precis så som du beskrev..

Har jag tänkt att det ska utspelas i och runt en stad..skriver jag ner bara lite om hur staden fungerar, vilka handelshus etc som finns..skriver ner lite slp´s..antecknar lite hur det ser ut utanför stadsmurarna..skriver ner huvudplotten i äventyret lite kortfattat och så lite motståndare..

alltså inget överarbete...och det brukar funka bra..både jag som sl och mina spelare får en stor frihet..på något sätt flyttar man ut ramarna (ibland väldigt långt) jämfört med ett köpt äventyr med en bestämd handlingslinje..

sen kan jag vällan förstå att man vill skriva ett scenario som ser lika bra ut som de köpta..men det är ju inget måste..för spelarna bryr sig bara om handlingen och inte om utseendet på scenariot..

Till skillnad från dig, Troberg använder jag regelböckerna emellanåt, speciellt om jag inte kan reglerna ordentligt...jag brukar plita ner regler som jag tycker är viktiga på papper så jag kommer åt dem smidigt o slipper för mycket letande i regelböckerna...

/Cad

Duddmannen

Hero
Jag kan hjälpa dig

Ok, här kommer lite hjälp.

1 Kolla vad de andra har svarat. Det är BRA tips.

2 Om du absolut vill ha färdiga äventyr så kan du hitta några här.
Dessa är visserligen på engelska och till spelet Dungeons & Dragons, men de är både gratis och fullständiga.

3 Se punkt 1 och låt dig inspireras av äventyren i punkt 2.

Kämpa på!

/Duddmannen

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Hjälp?

Exakt vad är det i äventyrsskaparprocessen som inte fungerar? Om du vet vad du vill, men inte hur du ska skriva ner det borde du titta på lite färdiga äventyr för att se hur man gör. Ofta räcker det med allmänna anteckningar för att komma ihåg vad det är du tänkt. Skriv inte ner för mycket detaljer, de kommer du ändå att glömma bort. Alternativt blir det för stelt när du läser innantill istället för att berätta fritt.

Jag vet inte om du sett sveroks scenariobank. Den kanske innehåller något du kan använda.

/tobias

Troberg

Sinister eater
sen kan jag vällan förstå att man vill skriva ett scenario som ser lika bra ut som de köpta..men det är ju inget måste..för spelarna bryr sig bara om handlingen och inte om utseendet på scenariot..
Spelarna brukar enligt min erfarenhet uppskatta denna frihet och möjlighet att ta initiativ utanför ramarna. Jag vet att jag gör det, både som spelare och spelledare.

Det gör dessutom spelledandet mycket intressantare när det blir mer dialog med spelarna än ett enkelriktat informationsutbyte.

Till skillnad från dig, Troberg använder jag regelböckerna emellanåt, speciellt om jag inte kan reglerna ordentligt...jag brukar plita ner regler som jag tycker är viktiga på papper så jag kommer åt dem smidigt o slipper för mycket letande i regelböckerna..
Om jag inte kan en regel så håller jag tyst om det och improviserar. Se här för en beskrivning av min sämst förberedda spelsession hittills. Till råga på allt så kom en av spelarna fram till mig dagen efter och skakade hand och talade om hur bra det hade varit och att de inte haft så kul på länge. Lättlurade stackare... :gremgrin:

Pale Imp

Swordsman
Tror du har samma problem som jag hade förrut. Jag försökte skriva äventyret så att det täckte varje möjlig utväg för spelarna, och var så omfattande som möjligt.
Jag löste mitt problem genom att endast börja dokumentera de delar i äventyret som var konstanta (kartor, möten, viktiga händelser, och lät resten flyta på. det fungerade mycket bättre-

Troberg

Sinister eater
Ett tips till

Om du är tveksam till om du vågar köra utan nedtecknat scenario så rekommenderar jag att du testar att köra humorspel. Där behöver saker inte hänga hänga ihop perfekt, det gör inget om det flippar ur lite (det är direkt önskvärt) och man kan alltid skämta bort alla obekväma detaljer.

Cad

Veteran
aha..

Jag tof ett par koppar mycket starkt kaffe med massor av socker
där har vi det..den magiska drycken...ska nog börja med socker..men det smakar ju så förb...illa..

Visst, improvisationsförmåga är bra att ha och nånting man tränar upp..bara man vågar ge det en chans..
Men jag föredrar att inte improvisera för mycket med reglerna utan mer med scenarion..

Till råga på allt så kom en av spelarna fram till mig dagen efter och skakade hand och talade om hur bra det hade varit och att de inte haft så kul på länge. Lättlurade stackare...
Uppskattning é roligt, låter som du gjorde ett bra jobb..

Troberg

Sinister eater
Uppskattning é roligt, låter som du gjorde ett bra jobb..
Ärligt talat gjorde jag inte det. De gjorde det mesta själv, jag var bara lekledare. Iofs så är det väl så man bör fungera som spelledare, men här blev det för mycket. Om jag minns rätt så hade jag inte ens tillgång till regelböckerna till systemet jag inte kunde.

Jag tror helt enkelt att de inte hade erfarenhet av att få spela så fritt och att låta sunt förnuft få företräde framför reglerna. Det var därför det blev en sådan upplevelse för dem.

Sodivra

Champion
Jag tror jag ser problemet här. Du har en klar bild i huvudet av hur du vill att det ska bli men du kan inte få ner den på papper?

Hmmm, när du formulerar det så, så kommer jag att tänka på att jag har ett liknande "problem".. Jag börjar med en vision över en känsla i scenariot ungefär, och då är det glasklart.. Sedan när jag ska överföra det till praktiska händelseförlopp och riktiga aktörer så förlorar det sin "rena känsla" och blir bara vanligt "rollspelscenario"..

Typ. Det låter enkelt, men det känns lite mer.. Nyanserat.