Nekromanti Kan någon komma mé tips till en nybörjare??

Tjall

Veteran
Hjälp jag är en nybörjare som precis börjat spela, har faktiskt aldrig spelat rollspel, och jag behöver lite hjälp mé tips som kan va bra att veta när man börjar spela. Men jag har däremot läst en del fantasy böcker. Som sagt jag är i stort behov av hjälp..... :gremcrazy:

Olle Linge

Snigel
Innan man har fått lite koll på saker kan det vara trevligt att få lite hjälp på traven. Därför är det inte helt tokig idé att du på något sätt införskaffar ett rollspel. Det finns mängder online som kan laddas hem gratis, men om jag vore du skulle jag betala ~279 kr för att köpa ett spel som passar ypperligt för nybörjar (och andra, såklart) - Skymningshem - Andra imperiet.

Spelet kan sägas vara fantasy, även om konceptet är utflyttat i rymden. Om du och dina kompisar alls gillar en sådan miljö rekommenderar jag spelet varmt.

Det finns förmodligen rätt många andra spel som är bra, men jag överlåter till någon som brinner för dem att rekommendera dem.

Lycka till och välkommen till en spännande och rolig hobby!

Troberg

Sinister eater
Posta på kontaktannonsforumet och se om du kan hitta någon att spela med. Det är mycket lättare att komma igång om man spelar en eller ett par gånger med någon som är van. Tro mig, du sparar in en rätt så hög starttröskel på det sättet.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Vilken sorts fantasy är det som du har läst? Har du redan en spelgrupp? Vad är du ute efter, jordnära bondeliv, högnivåspel eller kanske att slåss mot spännande monster? Har du spelat någon form av datorrollspel som till exempel Baldurs Gate tidigare?

Jocke_898

Veteran
ett bra tips är att man tänker igenom först innan man spelar eller gör en handling.. för att äventyren ofta är strukturerade så att man måste tänka för att kunna klara och gå igenom dem på ett bra sätt.. för vad skulle ett äventyr vara utan tankar..?men sen så lär man sig även av sina missar så det är nog bara att spela på och så släpper det sig efter ett tag och rular på bara...=) :gremcool:

Johan K

Gammal & dryg
Först & främst, kul att du vill börja spela !
Rollspel är i princip som teater, att man lirar sin karaktär efter givna karaktärsbeskrivningar.
Enklast är kanske om du beger dig till närmaste affär som tillhandahåller rollspel & kolalr där vad som finns där. Sedan så kanske du kan höra där om det finns någo grupp som du kan vara med & testspela lite.
Hoppas aif att det går bra !!!

/ Johan K, som inte gillar sin förkylning..

Targon

Hero
För det första ska du se till att skaffa dig en schysst spelgrupp, och med det menar jag en spelgrupp där du tillåts att från en kanske lite trevande start utveckla en egen spelstil som du trivs bra med. Så se till att skaffa dig en spelgrupp, så ger det andra med sig efter hand. Lycka till!

Erufailon

Swordsman
Mkt trevligt med nya ansikten i hobbyn och jag tror du har kommit till rätt ställe för att höra dig omkring, med den expertis som finns här på forumet.
Det du kunde göra är att kolla på forumet:
"Evenemang, träffar och söka efter spelare"

där kan du ju posta och fråga om det finns någon i din omgivning, brukar alltid finnas någon :gremwink: