Det är lite sådant här som Tony, och Cissi, pekar på som gör att jag allt som oftasts hållt mig ifrån diverse diskutioner på forumet... specielt diskutioner som jag på många sätt och vis anser vara oerhört viktiga konversationer att ha. Jag har någon enstaka gång här och där faktiskt skrivit något (specielt under den senaste 2-4 veckorna)... men oftasts så har det tagit mig dagar, ibland veckor (specielt då innan de senaste 2-4 veckorna), att "arbeta mig upp" till att "våga" skriva något.
Och det beror mest på hur några få, för de är inte i någon typ av majoritet alls, ibland hanterar något som skrivs i konversationerna. Nästan som om där är en default inställning av "Attack" som första reaktion, en "Shoot first... ask questions later (maybe)" mentalitet över hur något ska hanteras.
Och det tråkiga är att det allt som oftast inte handlar om personer som jag anser mig ha totalt avikande åsikter om något ämne från... som gör att jag drar mig kraftigt från att ta del i konversationer. Utan att det mer ofta handlar om personer som jag faktiskt delar i närheten av identiska åsikter med, som gör att jag drar mig från att posta något.
För där jag inte igentligen bryr mig om vad de med motstridande åsikter må säga om mig/oss, må hoppa på mig/oss för... sådant kan jag hantera rätt lätt, och oftast motargumentera utan problem igentligen, eller bara ignorera helt... så bryr jag mig om när de på min egen sida gör det, när de jag till större delen håller med hoppar på mig/oss av X anledning.
Det har inte hänt mig särskilt mycket alls dock, mindre än en handfull gånger under de åren jag varit här (minns inte just nu någon specifik situation heller)... men det är nog mest pga att jag så pass sällan faktiskt ger mig in i de konversationerna. Men jag har sätt det hända multipla gånger här på forumet mot andra personer (eftersom jag läser ju ändå de flesta av dessa diskutionerna, även om jag inte alltid ger mig in i dem), både mot de som jag har liknande åsikter med, och de som jag inte har det med. Som tur är så är moderatorerna rätt snabba med att upptäcka när något sådant händer, och sen hantera situationen på det sätt som krävs.
Men det gör ändå att jag drar mig för att ge mig in i en del diskutioner... specielt om jag känner att där kanske är någon eller några aspekter av vad jag har att säga som inte helt stämmer överens med andra på min sidas åsikter, sådant som kanske kan lätt misstolkas om personen tenderar att automatiskt anta att vad som sades var menat i den värsta möjliga formen utav det eller något.
Det värsta är när någon som jag har motstridiga åsikter från blir påhoppad av "en av mina egna"... på ett sådant sätt där min naturliga tendens, att vilja försvara någon som blir påhoppad/utsatt, drar igång och jag får en känsla av att vilja försvara denne personen. För då måste jag kämpa med mig själv om jag ska låta det gå, låta den personen bli påhoppad och kanske till och med mobbad, så att jag slipper bli nästa mål... eller kliva in och säga "det där var totalt onödigt" till den som jag generelt håller helt med om, vilket kan rätt lätt misstolkas då, varpå jag kanske blir nästa mål för personen som gjorde påhoppet.
Det hjälper ju inte heller att min sociala förmåga är mer eller mindre undermålig... XD Hantera vissa sociala situationer är inte min starka sida på något sätt alls... XD