Nekromanti Kandra, något att ha?

Silke

Warrior
Jag tycker att det var en bra modul men det var år sedan jag använde den.
En bra beskriven stad som är lagom stor. Flertalet SLPn finns beskrivna. Några äventyrs förslag och en utbyggd prislista.
En klassiker!
Jag har ingen aning om vad jag skulle tycka om jag köpte denna modul idag men mitt råd är, om du har stålar över, köp!

Rickard

Urverk speldesign
Jag har den och jag är glad över att ha den.. Att läsa igenom Kandra får en att tänka på de detaljer, som kan finnas i en fantasyvärld, som man annars förbiser.. Att man ska betala tull, hur man kan köpa ett hus i staden, vad det finns för olika vardagliga yrken.. Det finns en kort beskrivning utav Berendien och av religionen "de Unga Gudarna"..
Utrustningslistorna innehåller inte så mycket till äventyraren som denne bör köpa utan saker som äventyraren kan använda sig av under spelets gång.. Kostnader för husrum i städer och på landet, pälsverk, löner, ädelstenar, rakning, klippning, bad, m.m., m.m.

Det står lite skrivet om vissa invånare i staden som SL kan använda för att skapa lite realism i sin värld och med plotboken "Stadsintermezzon" så kan Kandra bli en riktig pärla..

Det som är lite dåligt med Kandra är namnen på värdshusen. Namnen kanske beror lite på min egen smak, men äventyrsuppslagen kunde de lika gärna skitit i att ha med.. Eller vad tycks om: Karavanvakter, döda nekromantikern, döda demonen, befria spöket, o.s.v.
Visserligen kan man skruva till det hela till något bra, men dessa idéer kan man lika gärna komma på själv..

/[color:448800]Han</font color=448800> som tycker den avslutande kommentaren är nästan viktigast

Quantum_fimus

Veteran
Håller med Han

Kandra är lite av min favorit.
Och jag använder den flitigt.

Som Han tycker jag också att äventyr idéerna är av lite dålig kvalité.
Men allt annat är bra.

Om man säger så här:

Det är kult, klart du ska ha det.......Men köp det inte för att det är en bra stad utan för samlarvärdet i sig, det skulle jag göra.

duvan

Warrior
Lynchad

Jo jag blir väl tvungen att köpa den annars blir jag väl lynchad av er /images/icons/smile.gif. Men apropå kult moduler så är min stora favorit Marsklandet.

Marsklandet är kult......

...men min personliga favorit är krilloan( för att inte nämna ereb altor boxen).

PS Jag vet inte vad det är med mig men jag har börjat skriva jättekorta inlägg. Vet inte varför. DS

Anders

Hero
Stadsintermezzon - nej tack

Angående Kandra håller jag med dig. Kandra ger mycket hjälp till den som vill göra egna städer. Äventyrsidéerna är trista och på det hela taget känns Kandra inte som något äventyrligt ställe utan som något att bygga vidare från.

Men att använda Stadsintermezzon... alltså, den boken suger ju verkligen. Äventyrsförslagen är av typen "Personen X träffar på rollpersonerna, gillar dem inte och lejer därför folk som ska spöa dem". Jag har aldrig haft någon nytta av vare sig Stadsintermezzon eller Skattkammaren i mitt äventyrsbyggande.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Stadsintermezzon - njaee

"Men att använda Stadsintermezzon..."
Tja.. Jag har använt **SPOILER** läderarbetaren Jac och hans hus (och personlighet) (flera ggr men med en rejäl tidsperiod emellan), symbolistmagikern som har tappat minnet och fått jobb som kakgarnitör och råkar göra en bevärjelse på en kaka som RP:na ser, badställets uppbyggnad m.m. Namnen är inte såå humla fantasyklingande.. Antingen är det en annorlunda stavning på vår världs namn eller så är namnen italiensk- eller indisk-klingande.. Visserligen finns det bra namn också.. Thelesha Månsyn t.ex.

/[color:448800]Han</font color=448800> som skrev "med plotboken "Stadsintermezzon" så kan Kandra bli en riktig pärla" med verklig betoning på "kan"

Zizop

Swordsman
Re: Stadsintermezzon - njaee++

Jag håller med Han. Främst så är Stadsintermezzon för mig ett sätt att slänga in sidospår i huvudäventyret som utspelar sig i någon stad (Kandra, Krilloan, osv). Jag har tom haft någon del i Arhem på Marjura för att ytterligare fylla ut Svavelvinter.

Hasse

Hero
Instämmer

"Jag har den och jag är glad över att ha den.. Att läsa igenom Kandra får en att tänka på de detaljer, som kan finnas i en fantasyvärld, som man annars förbiser."

Själv gillar jag oxå att de nämner en massa olika yrken och tjänster som finns i staden. Jag använder den som uppslagverk när jag gör mina egna städer och vad som finns i dem.