Nekromanti Kaninchock

Leopaexd

Veteran
Jag fick häromnatten det otroligt chockande beskedet att jag kommer att spelleda Usagi Yojimbo som varken jag eller någon av de andra har spelat tidigare, jag skulle därför gärna vilja ha lite tips på hur man som spelledare bör göra för att gestalta 1600-talets japan på ett bra och begripligt sätt.

Ungefär halva spelgruppen är anime-otakus och resten är i stort sett normala men ingen kan särskilt mycket om japan utom möjligtvis spelledaren. Så problemet är alltså att få spelarna att känna sig hemma i världen utan att avnipponera den alltför mycket.

/Leopaexd, ska nog sluta med såna här dumma rubriker... snart

Troberg

Sinister eater
Så problemet är alltså att få spelarna att känna sig hemma i världen utan att avnipponera den alltför mycket.
Mitt tips är nog att inte jobba häcken av dig för att allt ska vara rätt, utan fokusera hellre på speciella detaljer som ger "I don't think we're in Kansas anymore"-känslan. Gör inte en perfekt historisk värld utan gör det mer till en typisk tur med turistattraktioner (typ autentiskt spansk grisfest...).

På samma sätt så ska du inte ställa för höga krav på spelarna att det ska vara rätt. Det viktiga är att de gör vad de tycker är rätt. Kom ihåg att de sedvänjor de ger uttryck för är vad de förknippar med Japan och därmed de som ger spelarna bäst känsla. Vem bryr sig om ifall det är rätt så länge som det funkar?

Krille

Super Moderator
Kan nån kan kanin!

Det finns en jättefin genväg: läs serien Usagi Yojimbo. Det finns en hel uppsjö samlingsalbum. Du borde kunna beställa de flesta av dem via Amazon, SF-bokhandeln eller i värsta fall eBay om det är de absolut äldsta albumen. Då får du inte bara ett bra grepp om det Japan som förekommer i Usagi Yojimbo, utan även om den sortens stårysar som förekommer.

---

Därefter kan man enkelt säga så här: Stan Sakai fångar andan av sextonhundratalets Japan. Detaljerna finns där, men de är faktiskt inte så viktiga. Det är andan som är det viktiga.

På så sätt så uppför sig Miyamoto Usagi tämligen modernt och o-japanskt - han umgås med bönder, kvinnor, ofrälse, prisjägare, gudomliga galningar, andra ronin och ninjor, likaväl som han också talar med länsherrar, militärer, samurajer, kejserliga tjänstemän, poliser och andra högdjur, och bedömer dem var och en för sig som individer. Han visar känslor. Han gör liksom allt det som man förväntar sig av en "modern" människa. Det är naturligtvis medvetet - Stan Sakai är djupt medveten om att man måste kunna identifiera sig med huvudpersonen för att kunna tycka om honom och sugas in i ståryn. Så Miyamoto Usagi kan tänkas ta sida med en ninja eller en kvinnlig ficktjuv, ofta utan att han ens måste. Han gör det för att han gillar dem.

Samtidigt så lyckas Stan Sakai fånga det tidstypiska: Usagi kan inte bli bonde, eftersom han är samuraj och bär två svärd. Han tar motvilligt men beslutsamt upp kampen mot en samuraj som medvetet tjänar en ond herre ("Vad är bushidos första princip? Lojalitet. Trots allt, 'samuraj' betyder 'en som tjänar'."). Det finns en jättesöt episod på några sidor om hur en ung Usagi kastas i en bäck som en lektion i uppträdande, och en blöt kanin svär att göra upp. Klipp till nutid, när Usagi letar upp personen som kastade honom i bäcken för tjugo år sedan. "Vi har något oavslutat oss emellan, sedan du kastade mig i bäcken för tjugo år sedan. (djup bugning) Tack för lektionen." På något sätt så känns den riktigt mysjapansk på något sätt - den unge spolingen har vuxit upp och är redo att ta ansvar för sina handlingar, men inte förrän han har ödmjukt tackat de som gick före honom och lärde upp honom.

En viktig poäng är att inte hela tiden uppträda som om du hade en bambustock uppkörd på tvären i rumpan. Det finns gott om värme, humor och känslor av alla sorter i serien. Sakai kan till exempel tillbringa en hel sida med att visa hur en av huvudpersonerna skriver minnestavlor över fallna kamrater. Det finns en jättevacker sen när Usagi återförenas med sin gamla flamma och båda har ångest över det liv som de aldrig fick ihop och aldrig kan få. Och en av mina favvoscener är en liten skön referens till en annan serie: Usagi har råkat ramla ner i ett kar med grön textilfärg och flinar helgalet, varvid "kompisen" Gen uppmanar honom att lägga av: "Stop grinning like some joker".

---

Sammanfattning: Serien Usagi Yojimbo handlar egentligen inte om Japan. Den handlar om Usagi Yojimbo och dennes kamrater och deras äventyr, som bara råkar utspela sig i något som ser ut och känns som 1600-talets Japan. Ska man få samma anda i rollspelet så är det viktigt att man gör likadant: skapa stårysar om era rollpersoner, inte om Japan.

Använd japanska termer och företeelser mest som kulisser eller markeringar för att tala om att rollpersonerna bor i Aki-provinsen, inte i Järfälla. Det vill säga, ät ris, inte stuvning. Drick sake, inte öl. Svinga en katana, inte ett bredsvärd. Dräp en ninja, inte en lönnmördare. Få smisk av en ronin, inte av en legosoldat.

Sätt upp ett uppträdande som känns "japanskt". Det behöver inte vara perfekt japanskt eller ens specifikt för Japan. Det räcker med att det känns rätt. Ta till exempel en sorglig liten historia om en ungdomskärlek som aldrig blev av, för att han var lågadlig samuraj och hon var högadlig dotter till en daimyo och bortlovad sen tre års ålder. Är det specifikt japanskt? Hell, no! Motsvarande fenomen finns det hur många västerländska riddarromanser som helst, inklusive Arthur-sagan. Det som gör det japanskt är att han är samuraj (japansk term) och hon är dotter till en daimyo (japansk term). Pang, instant nipponifiering, och det räcker faktiskt.

Jocke_898

Veteran
undersök platser och kultur

Jag skulle ge dig tipset att först kolla upp några platser som finns i spelet och sen undersöka vad det är för en plats.. också kulturen i japan under den tiden..För noga beskrivna städer och världsdelar tillför mkt till hur det känns när man spelar ett nytt spel som ingen man känner till har spelat tidigare..... :gremtongue:

Grog

Swordsman
jag måste börja med att säga att jag kan ingenting om serien. krille verkar ha avverkat det kapitlet så jag säger inte mer om det än att jag tror han har rätt när han säger att det är seriens japan, inte verklighetens japan du vill fånga.

japan.
jag har aldrig varit i japan under 1600-talet av uppenbara anledningar, men jag har kutat runt i en massa gamla tempel och borgar härstammande från vikingatiden fram till nutiden. och jag kan ju alltid säga hur jag tycker japaner är idag iaf.

arkitektur.
detta är en av de mest markanta skillnaderna från vad svenskar är vana vid. byggnaderna är genomgående enplansbyggnader, ibland har de en andra våning. tempel är däremot höga men endast en våning, ett enda rum. det finns murar runt viktigare byggnader med snygga japanska portar. ytterväggar är ofta i trä eller sten medan väggar mot innergårdar och trädgårdar är ofta av semitransparent papper i träramar. takpannor är mycket flådigt utsirade och taken har en krökt form och bärs upp av kraftiga träbjälkar som sticker ut en bra bit utanför ytterväggarna. möblemang är ofta ganska enkelt och stilrent, förutom religiösa altare som är översållade av en massa guldfärgade konstigheter, rökelse etc. man tar alltid av sig skorna och lämnar dem utanför huset eller i speciella förstugor.

folket.
så gott som alla japaner jag haft att göra med är mycket artiga, och social rang är mycket viktigt. japaner uppför sig mycket ordnat så länge de arbetar. efteråt kan de bli fullkomligt galna och det finns då ingen hejd på vad för vansinnigheter de hittar på. när det gäller spel mellan kvinnor och män är det ungefär svenskt 1800-tal som gäller. de japaner jag träffat är genomgående mycket nyfikna, positiva och fördomsfria, men de arbetar jämt och somnar vi de mest konstiga tillfällen av utmattning.

maten.
i japan äter man med pinnar. man ska sörpla. man kan äta med händerna, det är fint att göra det. man dricker te i massor. på matsedeln är fisk, råa ägg, fisk, sjögräs, ris och fisk. sake och öl, riktigt god öl faktiskt.

vad som är mest slående är att hela samhället verkligen fungerar. folk gör saker för samhällets bästa, eller åtminstone blir resultatet sådant. folk tar hand om varandra, och det finns nästan ingen våldsbrottslighet. jag tror det var james joyce (kan ha fel) som sade att

"att komma till japan är att komma som en barbar till världens första civilisation."

jag hoppas mitt svammel kan göra någon nytta. annars kan du alltid se akiro kurosawa´s "de sju samurajerna".

Fallen Angel

Veteran
Kritik mot Jocke 898....typ

Jag skulle vilja ge "Jocke" lite kritik. Om han ska kolla upp ALLA platser och hela deras kultur så blir det ett livstidsjobb (utan lön!!! :gremsmile:). Jag menar det kommer ta en evighet innan han kan börja spela!
Hoppas att du inte tar illa upp... :gremblush:

The Fallen

Jocke_898

Veteran
vadå kritik.. det är du som inte förstår...=(

Det e ju klart att man ite ska men det viktigaste för att få rollspelet att flyta på bra.. men sen så ska man väl inta lite information om kulturen iaf... sorry att du inte förstår vad jag menar... men nu då? :gremooo: