Nekromanti Kanon: vad "ska" alla rollspelare ha konsumerat?

Sapient

Swashbuckler
Mundo;n155159 said:
Det här ser bra ut. Bör ju ta knappt mer än sex år att knäcka allt på listan. Sätt det som intagningsprov för att regga ett konto på rollspel.nu
"Här kommer några exempelfrågor från inträdesprovet samt en litteratur-/filmlista som det kan vara värdefullt för dig att studera innan du skriver inträdesprovet. Vi beräknar att det tar upp till sex år att ta sig igenom all föreslagen litteratur och se alla filmer, men du har säkert sett en del av dem. Den genomsnittliga tiden för en person att ta sig från ansökan till beviljat medlemskap är numera strax under fyra år. Lycka till!"

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
[kultursnobberi]

Nu sa visserligen Magnus att vi inte skulle lägga band på oss – men väääldigt mycket som föreslås är mer »saker jag gillar« snarare än »saker som varit så betydelsefulla att de förtjänar en plats i rollspelsnörderiets kulturella kanon«.

En viss gallring torde vara på sin plats.

[/kultursnobberi]

Sapient

Swashbuckler
Dante;n155332 said:
[/kultursnobberi]
Så du menar att timmen jag lade ned på att göra research om John Polidoris "The Vampyre" från 1819, inte kommer att ge mig en äcklig massa cred här på forumet när jag föreslår att den förs in på listan, fast jag inte har läst den eller ens har minsta aning om den alls är "läsbar" idag, utan bara för att den är "the original vampire story"??

:)

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Med reservation för att någon kanske redan nämnt dessa böcker av Erik Granström:
  • Svavelvinter
  • Slaktare små
  • Vredesverk
De har en självklar plats i en svensk rollspelskulturkanon då de dels knyter an till en av de mest uppskattade svenska rollspelskampanjerna, och dels står stadigt på egna ben som utmärkt fantasylitteratur – även med internationella mått mätt.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Dante;n155332 said:
[kultursnobberi]

Nu sa visserligen Magnus att vi inte skulle lägga band på oss – men väääldigt mycket som föreslås är mer »saker jag gillar« snarare än »saker som varit så betydelsefulla att de förtjänar en plats i rollspelsnörderiets kulturella kanon«.

En viss gallring torde vara på sin plats.

[/kultursnobberi]
Som sagt, det ska gallras. Keep up with the program!

Daniel

Swordsman
Dragonlance-böckerna av Hickman & Weis?

Härligt klyschigare fantasyrollspelskänsla än så går det väl inte att få i skönlitterär form. Ett färdsällskap bestående av en alv, en riddare, en trollkarl, en barbarkrigare, en dvärg och en hobbit-liknande varelse. Författarna arbetade för TSR som gav ut Dungeons & Dragons och det är väl t.o.m. så att första trilogin ska vara kraftigt inspirerad av deras rollspelande. Själv läste jag böckerna när jag var typ tio och de var min inkörsport till hela fantasygenren, det var långt innan jag började med rollspel men i efterhand kan jag ju se hur extremt rollspelsklyschiga böckerna är (på ett härligt 80-talssätt).

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Daniel;n155424 said:
Klart intressanta. De var väl några av de första spelbaserade böckerna som höll någorlunda kvalitet också.

anth

Vetefan
Daniel;n155424 said:
DragonLance och och böckerna om Drizzt tor jag är tillräckligt stora för att räknas som kanon.
Jag har läst annan rollspelslitteratur, men den är nog för obskyr för att tas upp här.

Vimes

Sillkung
Reddokk Fheg;n154578 said:
Jupp mycket bra film. en av mina favoriter

och glöm inte att den är otroligt historiskt korrekt. William Wallace hade absolut ett tvåhands svärd :)
SOM HAN BAR PÅ RYGGEN DESSUTOM!

Kitaeda

Veteran
Hmm. Känns mer som en tipstråd för litteratur/film/tv-serier/comics/manga/etc som fokuserar väldigt mycket på fantasy, science fiction och skräck. Visst är det svårt att få referensramar som liknar varandra när elitismen är satt så högt upp, skämt åsido. Frågan kanske borde vara ställd nåt i stil med: "Vilka kulturella uttryck har givit dig som rollspelsaktiv mest inspiration och drivkraft?". Då hade mitt svar blivit typ:

Warcraft 2 (spelet), Iron Maiden (bandet), Pstq (rapparen), Arcana (bandet), Datorernas död (boken av George Johansson) - men mitt svar kan säkert blir ett helt annat om jag får samma fråga om en vecka.

Samma referensramar hjälper inte nödvändigtvis rollspelande förutom till att inspirera, men referensramar innehållandes mängder av diverse kulturella uttryck kan också stänga ute mycket människor från en kul hobby. Eller enligt ett elitistiskt synsätt, hålla ute "sådana" som inte är välkomna inne i värmen. Det är väl tyvärr en av diverse nördiga fritidsintressens förbannelse. God jul förresten.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Kitaeda;n155473 said:
Samma referensramar hjälper inte nödvändigtvis rollspelande förutom till att inspirera, men referensramar innehållandes mängder av diverse kulturella uttryck kan också stänga ute mycket människor från en kul hobby. Eller enligt ett elitistiskt synsätt, hålla ute "sådana" som inte är välkomna inne i värmen.
Jag ser det tvärtom. Genom att dokumentera vad som format hobbyn, och vad som många som delar hobbyn tycker är viktiga verk, skapar vi tillsammans en ingång för de som känner att de inte hänger med i alla referenser.

Sådana referenser kan ju vara exkluderande i sig, om en inte känner till dem. Så vi skulle helt enkelt förenkla för andra att ta del av gemenskapen.

Sen som sagt, detta är den första tråden för att få upp ett underlag att diskutera kring. Sen kommer diskussioner om vad som ska vara med och vad som inte ska vara med.

Jag tänker mig också att det finns utrymme för flera sådan här listor, typ vilka dataspel som har format hobbyn, vilken facklitteratur, vilka religioner och så vidare. Men jag börjar med det skönlitterära.

/Magnus