Hmm. Känns mer som en tipstråd för litteratur/film/tv-serier/comics/manga/etc som fokuserar väldigt mycket på fantasy, science fiction och skräck. Visst är det svårt att få referensramar som liknar varandra när elitismen är satt så högt upp, skämt åsido. Frågan kanske borde vara ställd nåt i stil med: "Vilka kulturella uttryck har givit dig som rollspelsaktiv mest inspiration och drivkraft?". Då hade mitt svar blivit typ:
Warcraft 2 (spelet), Iron Maiden (bandet), Pstq (rapparen), Arcana (bandet), Datorernas död (boken av George Johansson) - men mitt svar kan säkert blir ett helt annat om jag får samma fråga om en vecka.
Samma referensramar hjälper inte nödvändigtvis rollspelande förutom till att inspirera, men referensramar innehållandes mängder av diverse kulturella uttryck kan också stänga ute mycket människor från en kul hobby. Eller enligt ett elitistiskt synsätt, hålla ute "sådana" som inte är välkomna inne i värmen. Det är väl tyvärr en av diverse nördiga fritidsintressens förbannelse. God jul förresten.