Nekromanti Kanoner????

Slarn

Excentriker
Re: Dvärgiska projektilkastare

Nä, krut finns inte (än?) i Mundana. Däremot har dvärgarna ett par ganska imponerande ångdrivna projektilkastare på ön Colm, som jag skulle tro till och med är kraftigare än de flesta 1300-talskanoner, då en träff från en av dem kan sänka ett helt örlogsskepp.
Annars kunde man ju knåpa ihop en egen kampanj där något folk uppfinner kanoner o dyl. och nu utgör ett större hot än någonsin mot de övriga folken/länderna i regionen...
Det mest troliga vore kanske att det är dvärgar som gör upptäckten, men det känns ganska klassiskt (Warcraft-serien, bla). Det vore coolt om upptäckten gjordes till exempel i Consaber, eller, som du sade, i Muhad.

Ymir

Liten kantbaron
Kanonerna på Kabalaöarna

Jag skulle placera upptäckten till Ebhron, pga deras starka magiska traditioner. Tror faktiskt att Ebhron har krutvapen i form av kanoner redan i min kampanjvärld...än så länge håller de rätt tyst om den upptäckten, dock.

Jag ser inget fel med kanoner i Mundana. Tidsmässigt passar det ju rätt bra, om man förpassar det mystiskt högmedeltida Soldarn till den mörka garderob där det hör hemma.

- Ymir, tycker till

Fahnen

Swordsman
Re: Kanonerna på Kabalaöarna

Nu när jag inte har Krigsherren eller Krigarens väg.

Nä det är ju inte så konstigt..... den är ju inte släppts.

Hur mycket borde då en kanon göra?

Beror på storlek, form, etc. Det fanns kanoner som var till för att mangla ner så många som möjligt. De sköt ut massa små hagelbitar och myningen var lite större en ett gevär. Kanoner finns i alla möjliga former och till alla möjliga endamål.

Midars Rp skulle gärna skulle lönnmörda med kanon

Korpen

Hero
Re: Kanonerna på Kabalaöarna

Hur mycket gör vanliga katapulter i skada?
Hur mycket borde då en kanon göra?
Mot folk och fä: Träff i arm eller ben = amputering eller död.
Träff i huvud, mage eller bål = omedelbar död.
När det är prat om kanonkulor är det bara onödgt att slå en massa ObT6.

Korpen

Hero

Hm i mitt tycke så det det folk på mundan som troligast skulle upptäcka krutet och utveckla det, inte dvärgar utan Tirarker.
Bazirk har både infrastruktur och kunnande (t.ex är de mundanas bästa båtbyggare) samt kombinerar detta med en uppfinningsrikedom som slår det mesta.
Sen kan man låta krutet ha uppfunnits för 50-60 år sedan så att det faktiskt börjat få riktigt användbara former. Dock så kan krut ses som något tirarkiskt hoppkok som egentligen få tar på allvar i brist på en stor konflikt. Dvärgar (och alver) skulle nog aldrig få för sig att börja utveckla krutet, det sötter deras heder stopp för.

Många tror att det sker någon slags revulution om man inför krutvapen och att alla de redan existerande "vapensystemen" (riddare, legionärer) blir obsoleta. Detta är inte sant, det tog nästan 300 år för krutvapen att bli de dominerande militära vapen (tidigt 1600-tal), tungt, lansbeväpnat kavalleri avändes under hela 1500-talet, pikar och hillebarder likaså.
Det område där krut fick störst inverkan var till havs och i belägringar.På båda dessa områden spelar vikten mindre roll, och det var kanonen som gjorde galären kostnadsineffektiv.
Men många som hör ordet krutvapen verkar tro att det innebär repeatergevär...

Slarn

Excentriker

Många tror att det sker någon slags revulution om man inför krutvapen och att alla de redan existerande "vapensystemen" (riddare, legionärer) blir obsoleta.
Nu menade ju jag inte bara att nån uppfinner krutet, utan mer någon form av mycket effektiva kanoner, så att de utgör ett rejält hot mot andra... okej, jag fattar att det är orealistikt om det inte sker en successiv utveckling; men "Whatever, it´s FANTASY" som folk säger på Elfwood...

Hm i mitt tycke så det det folk på mundan som troligast skulle upptäcka krutet och utveckla det, inte dvärgar utan Tirarker.
Detta ställer jag mig lite tveksam till. Visserligen är Bazirk utmärkta båtbyggare, men de har väl inga direkt alkemister, snarare schamaner?

Hartland

Warrior

Detta ställer jag mig lite tveksam till. Visserligen är Bazirk utmärkta båtbyggare, men de har väl inga direkt alkemister, snarare schamaner?
Nja... Dom har ju ju faktiskt Tirakisk Eld som är en slags olja som brinner även om det hamnar i vattnet. Detta använder dom för att sätta eld på fartyg, typ. den har väll inte shammaner uppfuninit?

jag tycker att i princip vem som helst kan uppfinna det av flertalet olika anledningar...

Hartland för sjuk för att bada men ändå kan göra saker

Korpen

Hero

Nu menade ju jag inte bara att nån uppfinner krutet, utan mer någon form av mycket effektiva kanoner, så att de utgör ett rejält hot mot andra... okej, jag fattar att det är orealistikt om det inte sker en successiv utveckling; men "Whatever, it´s FANTASY" som folk säger på Elfwood...
"Mycket effektiva kanoner" tänker du på 1800-tals pjäser då?
Med mindre än sent 1800-tals vapen (repeatergevär, röksvagt krut, och pneumatiskt artilleri) har jag svårt att se hur ett litet land enbart med hälp av krutvapen skulle kunna lägga under sig stora områden.

Saken är den att det egentligen inte är frågan om att upptäcka krut, utan se vad det kan avändas till. Från början användes krunt nästan enbart till pyrotekniska effekter, inte kanoner eller raketer. Så det kan finnas hundratals alkimister som "upptäckt" krut, tittat på det och tänkt, "det där var ju lite intressant, nåväl åter till arbetet, det är ju guld jag är ute efter". Med de tirarker som pysslar med pyroteknisk alkemi gör det betydligt mer fokuserat, och letar alltså efter prepart som har destruktiv potential, och de är betydligt mere benägna att prova ut olika (offensiva) användningsområden.