Nekromanti Kanske en dum fråga...

Storuggla

Champion
Kanske en dum fråga...

Du behöver, för att ha någon nytta av böckerna förutom att snyta dig i, GURPS Basic Set: Characters, GURPS Basic Set: Campaigns och GURPS Traveller: Interstellar War. That's it. De som säger att Campaigns och och Characters kan ersättas med light-pdfen som är gratis är som ohederliga bilförsäljare. Vilken given GURPS-bok som helst kommer referera tungt till fördelar, nackdelar, färdigheter och allehanda saker som inte finns med i lightpdfen och då står man där som ett fån.
GURPS Traveller (den med det stilrena omslaget) är till tredje utgåvan av GURPS.

Storuggla, kanske gurps space också, ifall man gillar rymden

Torbjörn

Swordsman
Re: Kanske en dum fråga...

Ok, men man behöver alltså både GURPS Basic set Campaigns och GURPS Traveller Insterstellar War. Är inte den sistnämnda av dessa två en kampanjbok, och i så fall vad tillför den förstnämnda?

Torbjörn

Storuggla

Champion

Campaigns berättar hur de läker skador, hur du skadar andra, hur du faktiskt gör saker och hur du skapar din egen spelvärld och vad olika nuffror som Tech Level och Law level betyder (medan Characters bara säger hur du skapar din gubbe). Interstellar Wars säger hur just den spelvärlden ser ut.

Storuggla, very small dicitionary

Troberg

Sinister eater

De som säger att Campaigns och och Characters kan ersättas med light-pdfen som är gratis är som ohederliga bilförsäljare. Vilken given GURPS-bok som helst kommer referera tungt till fördelar, nackdelar, färdigheter och allehanda saker som inte finns med i lightpdfen och då står man där som ett fån.
OK, med ett minimum av improvisation klarar man sig med Light.

Storuggla

Champion

"OK, med ett minimum av improvisation klarar man sig med Light."

Man klarar sig utmärkt med Light, om man bara inte vill spela GURPS. Som lysande exempel. GURPS WWII. Huvudboken innehåller Ligh. DOck står alla beskrivningar och hela klabbet i boken skrivet som att man har GURPS 3e och de två extraböckerna de släppte med combat options och skils och flaws och hela P3.
Detta innebär att en britt är Chummy, vilket aldrig förklaras vad det är(i likhet med 60-70% av de andra fördelarna/nackdelarna/färdigheterna), vapen har - bland annat - ett skumt SS-värde (passande nog för andra världs antar jag) som aldrig förklaras och... ja. Light är mer en grej man ska skaffa för att se hur mycket av ens GURPS-sourcebooks man inte kan använda, varvid man köper regelböckerna :gremgrin:
Dessutom, improvisation? I ett spel där du får poäng för att du tuggar tuggummi som quirk? I ett spel där allt ska poängbedömmas? :gremsmile:

Storuggla, reglermässigt reglerad ruin

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

Light är mer en grej man ska skaffa för att se hur mycket av ens GURPS-sourcebooks man inte kan använda, varvid man köper regelböckerna
Rättelse: Gurps Lite är en fin PDF man kan läsa i för att få reda på varför man borde kasta ut alla tankar på att faktiskt använda GURPS-systemet genom fönstret, för att istället njuta av sina GURPS-supplement som användbara inspirations- och faktaböcker när man spelar med andra system.

//Krank - äger kring 30 GURPS-böcker, skulle aldrig få för sig att spelleda skiten igen.

Storuggla

Champion

"Rättelse: Gurps Lite är en fin PDF man kan läsa i för att få reda på varför man borde kasta ut alla tankar på att faktiskt använda GURPS-systemet genom fönstret, för att istället njuta av sina GURPS-supplement som användbara inspirations- och faktaböcker när man spelar med andra system."

I stand corrected. Eller som de säger här i Sverige: Jag står rättad.

Storuggla, makrill?

Torbjörn

Swordsman

Krank - äger kring 30 GURPS-böcker, skulle aldrig få för sig att spelleda skiten igen.
Och vad är det som gör skiten så dålig? Upplys gärna en som inte är så insatt i GURPS.

Torbjörn

Troberg

Sinister eater

Och vad är det som gör skiten så dålig? Upplys gärna en som inte är så insatt i GURPS.
Det har lite småproblem, som alla spel, men på det hela taget är det ett riktigt bra spel. I mitt tycke är det det spel av de som är publicerade idag som kommit längst i sin ambition att vara generiskt. Med det inte sagt att det funkar med allt, men för nutida spel, historiskt spel, traveller-style SF, low fantasy, skräck, postapokalyps och sånt så funkar det alldeles utmärkt. Jag brukar kapa ner reglerna en del för att jag är lat, vilket är anledningen till att jag föredrar GURPS Light.

krank

Balans, eller snarare bristen på den. Det har t.om bekräftats av de mest fanatiska av GURPS-älskare. Spelsystemet är inte tillverkat för att vara det minsta balanserat - trots att man använder ett poängsystem. Jag tyckte rätt bra om GURPS tills jag insåg att tre spelare lyckades skapa, för samma poängsumma, i tur och ordning:

- En karaktär med typ 30-40 i rustning som därmed kunde stå emot det mesta spelet (Hellboy RPG) kunde kasta emot honom. Har högt i flera stridsfärdigheter och några icke stridsfärdigheter.

- En karaktär som kunde hela sig. Lite halvsnabbt. Värdelös i strid, inga egentliga kunskaper om någonting.

- En karaktär vars enda gimmick var en elektrobössa som aldrig fungerade, och som därmed var värdelös i astrid. Saknade betydande kunskaper.

Problemet är dels att färdigheter fungerar lite underligt (man kan t.ex ha jättehögt i Computer Programming utan att kunna ett smack i Computer Operation - samma problem som finns i alla system med för många detaljerade färdigheter), dels i kostnaderna för "särskilda egenskaper" där balansen verkligen gick åt fanders.

GURPS är detaljistiskt, har för få grundegenskaper, och är inte balanserat. Dess enda egentliga fördel är de riktigt bra supplementen.

Troberg

Sinister eater

Balans, eller snarare bristen på den. Det har t.om bekräftats av de mest fanatiska av GURPS-älskare. Spelsystemet är inte tillverkat för att vara det minsta balanserat - trots att man använder ett poängsystem. Jag tyckte rätt bra om GURPS tills jag insåg att tre spelare lyckades skapa, för samma poängsumma, i tur och ordning:

- En karaktär med typ 30-40 i rustning som därmed kunde stå emot det mesta spelet (Hellboy RPG) kunde kasta emot honom. Har högt i flera stridsfärdigheter och några icke stridsfärdigheter.

- En karaktär som kunde hela sig. Lite halvsnabbt. Värdelös i strid, inga egentliga kunskaper om någonting.

- En karaktär vars enda gimmick var en elektrobössa som aldrig fungerade, och som därmed var värdelös i astrid. Saknade betydande kunskaper.
Fast vilken är roligast? Måste man balansera utifrån mäktighet?

Själv skulle jag säga att jag aldrig sett ett spel som var någotsånär avancerat som inte varit en baggis att maxa sönder. Det är därför man har en spelledare. Bara för att något står i regelboken så är det inte nödvändigtvis tillåtet.

man kan t.ex ha jättehögt i Computer Programming utan att kunna ett smack i Computer Operation
Å ena sidan håller jag med, å andra sidan så får man väl tänka på det när man gör sin karaktär. För mig är det inte konstigare än att man inte gör en tyngdlyftare med styrka som en kokt spagetti.

Fast jag vet programmerare som fortfarande inte fattat att det är puckat att använda jpg för screenshots...

Förresten, får inte Computer Op default från Programming?

GURPS är detaljistiskt
Det är det jag gillar. Jag vill göra en person, inte en lvl5 Fighter.

har för få grundegenskaper
Det har ungefär lika många som de flesta spel, fast en del ligger "dolda" som fördelar/nackdelar.

är inte balanserat
Jag tycker inte att balans är bra. Då hamnar man i korkade situationer som när jag försökte göra en filosof i D&D, vilket fick hela systemet att kollapsa eftersom det dels inte finns någon klass för det, dels förutsätts att alla klasser ska slåss eller vara produktiva på något sätt.

Det som behövs är utrymme för obalans. Spelarna ska kunna göra olika "bra" karaktärer och spelledaren ska anpassa för det. Tex är inte den skäggige filosofen den som banditerna attackerar först om resten av sällskapet är riddare, barbarer och magiker. Knepet är att inte blint köra "OK, ni är 5 och det är 10 banditer, så ni får två var, även filosofen, den gamla tanten och busungen" och istället faktiskt tänka efter hur de borde reagera, logiskt och spelmässigt. Ge de "dåliga" karaktärerna utrymme att vara dåliga.

G

Guest

Guest

Att inte förglömma reglerna hur olika miljöer påverkar en. Kan vara bra att veta vad som händer i olika miljöer som vacuum och när man traskar på ogästvänliga planeter till exempel.

G

Guest

Guest

Måste nog hålla med Troberg. Den enda nackdelen jag anser GURPS har är att det kan vara överväldigande för en ny GURPS Spelare att skapa en karaktär.
Dock som hjälpmedel till detta finns Templates (en begränsad lista med färdigvalda fördelar, nackdelar, skills och sånt som passar in i ett koncept).
Jag tvingar alltid spelarna att komma upp med ett koncept före karaktärsskapandet och utefter det tar jag fram lämpliga templates och/eller listar alla fördelar/nackdelar/skills som passar det konceptet.

Angående spelbalans så håller jag också med Troberg.

Reglerna har balans men inte för att kunnas jämnföras i enstaka situationer. Jag kan lätt skapa en mördarmaskin för 25 poäng som till och med kan ge en stridsintriktad 150 poängs karaktär en utmaning. En 150 poängs datannörd har sitt slagfält framför en dator där den muskulösa barbaren bara skulle se ut som ett frågetecken. Hoppas ni ser poängen jag vill göra.

Sen brukar det vara en fördel för spelledaren att meddela hur hans kampanj kommer att te sig. Mycket strid, well då är det kanske bäst att göra PCs med hyfsade stridsfärdigheter. Mycket detektiv arbete jahupp då äre bara placera skills i undersökande färdigheter osv.

Dett återanknyter till det som står längst upp att det är upp till spelledaren att hjälpa spelarna skapa rätt typ av karaktärer till kampanjen.

Brukar Jämnföra GURPS och andra rollspel med att laga mat själv mot att gå ut på restaurang. På en restaurang får du färdigserverad mat som kan vara otroligt god, vill du dock helt plötsligt äta Mexikanskt måste du dock byta restaurang. Men hemlagat kan vara minst lika bra eller till och med bättre, och du är inte begränsad av en meny utan vill man äta något helt annat är det bara att slänga ihop ingredienserna utan att behöva byta restaurang. Visst det är lite mer jobb att laga maten själv men ibland kan man få fram underbara orginella matrecept.

Troberg

Sinister eater

Brukar Jämnföra GURPS och andra rollspel med att laga mat själv mot att gå ut på restaurang. På en restaurang får du färdigserverad mat som kan vara otroligt god, vill du dock helt plötsligt äta Mexikanskt måste du dock byta restaurang. Men hemlagat kan vara minst lika bra eller till och med bättre, och du är inte begränsad av en meny utan vill man äta något helt annat är det bara att slänga ihop ingredienserna utan att behöva byta restaurang. Visst det är lite mer jobb att laga maten själv men ibland kan man få fram underbara orginella matrecept.
Och naturligtvis kan man när man lagar hemlagat blanda in ingredienser som inte alls passar i just den rätten man lagar, och utifrån resultatet deklarera att hemlagad mat är oätlig. Fast det enda man egentligen visat är att man kan klara av att sabotera den om man ger sig fan på det och att man sedan kan dra fel slutsatser av det. Vad säger det mest om, hemlagat mat eller den som kritiserar den?

krank

Fast vilken är roligast? Måste man balansera utifrån mäktighet?
Ja, det tycker jag att man bör göra. Annars får man som i min grupp situationen där två spelare är väldigt missnöjda med att de, faktiskt, inte är bra på någonting alls och bara går omkring och är värdelösa, medan en karaktär överglänser de andra. "Huvudpersonssyndromet", brukar jag tala om.

Visst kan det vara kul att spela en dålig karaktär, men då skapar man den lämpligtvis för färre poäng. Det är det man har poängsystem till, annars har de inget existensberättigande överhuvudtaget.

Själv skulle jag säga att jag aldrig sett ett spel som var någotsånär avancerat som inte varit en baggis att maxa sönder. Det är därför man har en spelledare. Bara för att något står i regelboken så är det inte nödvändigtvis tillåtet.
Själv tycker jag generellt inte om "avancerade" regelsystem...

Det är det jag gillar. Jag vill göra en person, inte en lvl5 Fighter.
Här utgår du från något som för mig är helt främmande - att karaktären endast skulle beskrivas genom sina nuffror. Det håller jag inte med om. Jag skapar mina karaktärer långt innan jag gr in i karaktärsskaparsystemet, och det systemets uppgift är att hjälpa mig att beskriva det karaktären kan och inte kan.

Detaljism är ett problem om man fått för sig att man inte vill spela ett spel, utan spela en roll (för att dra fram en gammal kliché). Detaljism är en sån där pryl som aktivt förstör min rollspelsupplevelse.

Det har ungefär lika många som de flesta spel, fast en del ligger "dolda" som fördelar/nackdelar.
Så du menar att det är fullt logiskt att karisma och perception grundar sig på Intelligens? Det finns regler för att tillföra en extra "karisma"- grundegenskap som höjs separat från IQ i CI (har jag för mig), men samma sak gäller isåfall Perception. Och då är vi tillbaks på ungefär det normala antalet grundegenskaper. För mig är det uppenbart att grundsystemet vucit fram ur nåtslags dungeonbashingmentalitet, där sånt som "karisma" är så oviktigt att det lika gärna kan bakas in i IQ.

Jag tycker inte att balans är bra. Då hamnar man i korkade situationer som när jag försökte göra en filosof i D&D, vilket fick hela systemet att kollapsa eftersom det dels inte finns någon klass för det, dels förutsätts att alla klasser ska slåss eller vara produktiva på något sätt.
En i mina ögon mycket underlig uppfattning. "Klasser" är en helt sinnessjuk uppfinning som inte alls har med saken att göra. Balans handlar om att karaktärerna ska kunna få lika mycket utrymme att vara "bra". I Gurps kan samma poängsumma leda både till karaktärer som är helt sjukt överbäst på flera områden, och till karaktärer som är sämst på allt. Det är ingenting jag tycker är acceptabelt, då kan man lika gärna skita i poängen helt och bara sätta ut nuffror som man känner för det.

Ditt "knep" antyder att jag skulle pyssla med grottröj eller vara helt grön på rollspelsområdet, något som helt enkelt inte stämmer. Det jag menar är att karaktärer som skapas för en viss poängsumma bör vara ungefär lika kompetenta, på sina områden.

krank

Reglerna har balans men inte för att kunnas jämnföras i enstaka situationer.
Nej, det har de inte. Kostnadsskillnaderna även inom specifika områden är helt sjuk. Man har inte utgått från balans när man skapat systemet, utan från något helt bisarrt system där man utgår från vad som är "ovanligt" eller "vanligt" eller "tagit lång tid att lära sig". Jag avskyr verkligen den typen av pseudorealism i rollspelssystem, eftersom de tenderar att skapa en alldeles enorm obalans.

Men det är klart, tycker man att det är helt OK med obalans kan jag väl begripa att man gillar GURPS. Har man dessutom ingenting alls emot att Karisma och Perception är samma sak som IQ (eller i vart fall baserar sig på IQ) och dessutom gillar att gräva sig igenom hinkvis med detaljistiska färdigheter och ett rätt knepigt kostnadssystem, visst.

Men, det är absolut inget för mig. För mig är GURPS en överskattad soppa utan någon av de egenskaper jag associerar med bra regelsystem, förutom på sin höjd just att det är generiskt. Jag behöver inte regler för precis allting.

//Krank, som bytt ut regelsystemet i Hellboy från GURPS till Adventure! och inte sett några anledningar att byta tillbaks

Troberg

Sinister eater

Visst kan det vara kul att spela en dålig karaktär, men då skapar man den lämpligtvis för färre poäng.
Hur definierar du en dålig karaktär. För mig så låter det som om det innebär att den är dålig på att slåss. Titta på tex Tintin. Ingen är egentligen bra på att slåss där, men de har alla personligheter och är väldigt kapabla på sitt område (utom Dupontarna...). Haddock kan fartyg, whiskey och svordomar; Kalkyl kan allt som har med vetenskap i någon form att göra och är bra på att glömma saker. Den blekaste personen är egentligen Tintin själv, huvudpersonen.

Det är det man har poängsystem till, annars har de inget existensberättigande överhuvudtaget.
Poängsystem, som allt annat i regler, har som syfte att uppmuntra kreativiteten och hjälpa spelaren att ha skoj. Poängsystem gör detta genom att uppmuntra spelaren till att ta personlighetsdrag och nackdelar som gör karaktären intressantare och roligare att spela, och därför har de ett berättigande.

Själv tycker jag generellt inte om "avancerade" regelsystem...
Jag skrev "någotsånär avancerat", vilket avser allt mer avancerat än ett genomsnittligt Dogma-spel.

Här utgår du från något som för mig är helt främmande - att karaktären endast skulle beskrivas genom sina nuffror. Det håller jag inte med om. Jag skapar mina karaktärer långt innan jag gr in i karaktärsskaparsystemet, och det systemets uppgift är att hjälpa mig att beskriva det karaktären kan och inte kan.
Vi tänker nog rätt lika där. Anledningen till att jag exemplifierade med en lvl5 Fighter är just att D&D inte har något stöd alls för att beskriva en karaktär (såvida man inte räknar sånt som "har tre extra hitpoints" som karaktärsbeskrivning). Anledningen till att jag vill formalisera beskrivningen (dock inte nödvändigtvis i siffror) är just för att den ska fungera som en uppmuntran till att användas. En tom ruta för en fritextbeskrivning lämnas av många spelare tom, medan en spelmekanism uppfattas som mer "viktig".

Detaljism är ett problem om man fått för sig att man inte vill spela ett spel, utan spela en roll (för att dra fram en gammal kliché). Detaljism är en sån där pryl som aktivt förstör min rollspelsupplevelse.
För mig så är karaktärsskapandet ganska så skiljt från spelupplevelsen, eftersom de oftast sker i olika skeden. Att skapa en detaljerad karaktär ger både frihet och utmaningar som man sedan kan arbeta med när man gestaltar den, men det finns ju fortfarande utrymme för att ändra den och ta ut svängarna.

Så du menar att det är fullt logiskt att karisma och perception grundar sig på Intelligens?
Inte fullt logiskt, men tillräckligt logiskt. Karisma grundar sig dessutom ganska löst på IQ, den kan lätt påverkas väldigt långt ut med fördelar/nackdelar.

Att perception grundar sig på IQ är en självklarhet för mig. Uppmärksamhet och nyfikenhet är kännetecken på och förutsättning för intelligens, och intelligens hjälper en att dra rätt slutsatser och sammanhang av det man ser istället för att man ser det som en intetsägande bild. Du kan ha hur skarpa ögon som helst och fortfarande inte förstå vikten av att det sticker fram en sko under gardinen.

I Gurps kan samma poängsumma leda både till karaktärer som är helt sjukt överbäst på flera områden, och till karaktärer som är sämst på allt. Det är ingenting jag tycker är acceptabelt, då kan man lika gärna skita i poängen helt och bara sätta ut nuffror som man känner för det.
Och det är därför som man som spelare och spelledare också bör utnyttja sitt omdöme. Detta gäller generellt i rollspel, inte bara i karaktärsskapandet.

Det jag menar är att karaktärer som skapas för en viss poängsumma bör vara ungefär lika kompetenta, på sina områden.
Och jag menar att de ska vara ungefär lika roliga, vilket innebär ungefär lika komplexa, i första hand med avseende på fördelar/nackdelar eftersom de definierar karaktären mer än färdigheter och grundegenskaper.

krank

Hur definierar du en dålig karaktär.
En "dålig" karaktär är en karaktär som inte är ens hyfsat kompetent på något område överhuvudtaget. Det rör sig alltså inte ens om att vara halvhyfsad på många saker (dvs "balanserad"), utan om karaktärer som helt enkelt inte kunnat bli kompetenta ens inom sitt område. I mitt exempel hade alla tre spelarna satsat på olika sorters stridskapacitet. Endast en av dem blev i slutänden stridskapabel, och denne var dessutom den ende som i slutänden hade råd att vara kompetent utanför striden. De övriga karaktärerna blev enbart inkompetenta på precis allt.

Poängsystem, som allt annat i regler, har som syfte att uppmuntra kreativiteten och hjälpa spelaren att ha skoj. Poängsystem gör detta genom att uppmuntra spelaren till att ta personlighetsdrag och nackdelar som gör karaktären intressantare och roligare att spela, och därför har de ett berättigande.
Jag vill inte bli behandlad som en nybörjare. Jag behöver ingen "uppmuntran" att skapa mig karaktärsdrag. Poängsystemet kommer ju i mitt fall inte in förrns i slutet av karaktärsskapandet, när alla karaktärsdragen redan är bestämda, och kan på sin höjd beskriva karaktärsdrag jag redan bestämt mig för.

Anledningen till att jag vill formalisera beskrivningen (dock inte nödvändigtvis i siffror) är just för att den ska fungera som en uppmuntran till att användas. En tom ruta för en fritextbeskrivning lämnas av många spelare tom, medan en spelmekanism uppfattas som mer "viktig".
Uppriktigt sagt skiter jag i "många spelare" och vad de håller på med. När jag formar min åsikt om ett spelsystem tänker jag helt fräckt ta hänsyn till hur väl systemet är anpassat för mina syften, inte vad "många spelare" anser.

Jag vill inte att man ska uppmuntra spelare att använda system, eftersom jag generellt tycker att system ska användas så lite som möjligt och vara en så liten del av rollspelandet som överhuvudtaget är möjligt.

Att skapa en detaljerad karaktär ger både frihet och utmaningar som man sedan kan arbeta med när man gestaltar den, men det finns ju fortfarande utrymme för att ändra den och ta ut svängarna.
Återigen känns det som att du blandar ihop karaktären med dess beskrivning/siffror. Jag kan skapa en detaljerad och komplex karaktär utan att använda vare sig siffror eller text. Likaledes kan jag skriva en väldigt simplistisk och trist karaktär med massor av siffror och text.

Och jag menar att de ska vara ungefär lika roliga, vilket innebär ungefär lika komplexa, i första hand med avseende på fördelar/nackdelar eftersom de definierar karaktären mer än färdigheter och grundegenskaper.
Och jag menar att "roligt" inte är samma sak som "komplext" och hursomhelst inte kan eller bör sättas siffror på.

Men som sagt, i grunden är det nof en inställningsfråga. Jag tycker inte om system. Jag vill ha så enkla system som möjligt, och de ska helst vara osynliga under spel. Ett karaktärsskaparsystem har bara som uppgift att beskriva den karaktär jag redan hittat på. Nuffrorna på karaktären har bara som uppgift att fungera som balansfunktion för SL som självklart slår alla slag dolt eller inte alls. Ska man inte ha spelbalans kan man lika gärna friforma.

EDIT: Jag tillhör helt enkelt inte målgruppen för GURPS - systemet gör inget av det jag vill att ett system ska göra, och väldigt mycket som jag inte vill att ett system ska göra.

Krille

Super Moderator

En "dålig" karaktär är en karaktär som inte är ens hyfsat kompetent på något område överhuvudtaget.
Well, ze point med poängsystem är att du får göra en inkompetent rollperson, om du vill. Men hur kass din rollperson är ditt ansvar, inte systemets.