Nekromanti Kanske onödigt...

Minimoni

Homelander
Kanske ett onödigt inlägg men jag känner ändå för att säga det. Ni får rulla mig i tjära och fjädrar om ni anser att det var ett inlägg som inte behövdes.

I alla fall. Jag måste bara berätta hur bra det här forumet är. Detta trots att man alltid(överdrift)hör hur dåligt det har blivit här. Jag har varit runt och undersökt lite alternativa forum och det jag såg var inte vackert. Tonen här är mycket trevligare än på de jag besökt. Det tycks mig också som om det här är det enda forumet där tex Sex i rollspel kan diskuteras utan att folk gnäller och skriker att en sådan sak kan man ju inte diskutera.

Jag har främst undersökt Riotminds forum och jag blev chockad över tongången som ofta(men inte alltid)fanns påtagligt närvarande. I alla fall vill jag tacka alla som gör forumet så enormt underhållande som det faktiskt är! Jag älskar att logga in här och bara njuta av alla fina inlägg som dyker upp var dag. Nu är jag ingen veteran men tycker inte heller jag är en nybörjare längre. Därför har jag självklart lyckats skapa mig en uppfattning om skribenterna och vilka jag tycker skriver mest underhållande.

Mina stora favorit skribenter på forumet trots att jag självklart inte håller med alla gånger är Ymir för sina stora Eon tankar, Troberg för sina snabba kommentarer och oftast mycket fyndiga språk, Rising för att han allt som oftast i sina inlägg får mig att se gamla rollspel med helt nya ögon och Krille som tycks vara den oändliga källan till kunskap. Självklart finns det fler superskribenter här på forumet men det skulle ta för lång tid att nämna alla.

Själva frågan är vad ni tycker är det som gör det här forumet bättre och mer underhållande än andra!?(Om ni nu tycker att det är så)

Tzimisce

Rising

Vila i frid
"Själva frågan är vad ni tycker är det som gör det här forumet bättre och mer underhållande än andra!?"

Jag håller med dig och resonerar precis som du, och jag tror att anledningen till att forumet är så mysigt är för att det har blivit en community i lika hög grad som ett diskussionsforum. Det gör att man kan ta en del diskussioner lite med glimten i ögat, men också att man kan ställa högre krav på varandra.

Nackdelen kan bland annat vara att forumet med tiden kan bli uteslutande och fjärmande. Jag blir alltid lite orolig när jag hör någon forumit säga att det finns ett ledarskikt på forumet, och jag tror att man ska vara uppmärksam på dessa varningssignaler och inte vara för snabb med att vifta undan den sortens kritik. Jag tror iofs att forumet är rätt välkomnande och nybörjarvänligt fortfarande; forumskonungar som Krille fortsätter att ge goda, snabba och pedagogiska svar på grisodlarfrågor, och när någon entusiastisk yngling dyker upp på rollspelsmakande med en idé som inte är särskilt nyskapande, så tycker jag fortfarande att han får ett värdigt bemötande och att folk gärna bistår med tips och små förslag till inspiration. Så det är nog inte så illa ändå i nuläget.

En annan nackdel kan vara att det blir lite för mycket tjossan mellan varven. Lite för mycket "Vem av mupparna är du? Svara på formuläret och berätta!" och "hur många på forumet har mittbena?" Kanske blir det lite för mycket snack mellan kända forumiter ibland. Tänk själv; om du hade varit grisodlare och ny på forumet, hur mycket hade du kunnat ta för dig i Vitulvs världstråd? (det märktes ganska tydligt vilka det var som enbart skrev ett enda inlägg och hur blygt å försynt de gjorde det) Hade du kunnat bidra med något i rollspelsriksdagen? Hur lätt hade det varit att komma in i en debatt där debattörerna snackar om konstiga saker som "dockskåpsrollspel", till exempel? (yeah, jag kan vara självkritisk också).

Ibland misstänker jag att det finns lite för mycket interna grejer mellan oss på forumet. Det är inte riktigt bra om det skulle komma att krävas en jättehög inlärningskurva för att man överhuvudtaget ska kunna delta i våra diskussioner.

Så... jag tror att det kan vara något som är värt att tänka på. Att man inte glömmer bort att även fortsättningsvis bjuda in eventuella nykomlingar i ens diskussioner.

Klarar vi det, då har vi både en mysig kamratskap och ett hälsosamt diskussionsklimat på forumet. Det är inte dåligt, det.

/Rising

Minimoni

Homelander
Svårt som Nybörjare.

Nackdelen kan bland annat vara att forumet med tiden kan bli uteslutande och fjärmande. Jag blir alltid lite orolig när jag hör någon forumit säga att det finns ett ledarskikt på forumet, och jag tror att man ska vara uppmärksam på dessa varningssignaler och inte vara för snabb med att vifta undan den sortens kritik.
Nu tror jag inte att det finns något ledarskikt här på forumet. Dock så inser jag att många här har varit hät länge och självklart har det då bildats band mellan dessa forumiter. Jag ser inte det som någon nackdel. Snarare en fördel då jag kan få ut mycket av dessa kunniga forumiter.

Tänk själv; om du hade varit grisodlare och ny på forumet, hur mycket hade du kunnat ta för dig i Vitulvs världstråd? (det märktes ganska tydligt vilka det var som enbart skrev ett enda inlägg och hur blygt å försynt de gjorde det) Hade du kunnat bidra med något i rollspelsriksdagen? Hur lätt hade det varit att komma in i en debatt där debattörerna snackar om konstiga saker som "dockskåpsrollspel", till exempel? (yeah, jag kan vara självkritisk också).
Jag var nästan grisodlare då... Kände mig som en i alla fall och gör väl lite fortfarande. Och du har rätt. Jag hade svårt att engagera mig i dessa trådar. Och just därför så skrev jag heller inget i dem. Men jag tyckte i alla fall de var roliga att läsa så något fick jag i alla fall ut av att se och lära.

Men i vilket fall så tror jag man sakta men säkert med den rätta inställningen blir "en i gänget". Får väl anstränga mig att gå på en forumsträff! :gremsmile:

Tack för svaret.

Tzimisce

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Jag har ett bättre förslag ...

»Får väl anstränga mig att gå på en forumsträff!«

Eller varför inte ett DanCon?

Ymir

Liten kantbaron
Re: Nejdå, inte onödigt.

Tack för berömmet, sådant värmer alltid, och vet att du också är uppskattad. Låt oss hoppas på oändligt fler utbyten och reflektioner i framtiden, inte minst på Eonforumet. Nu gör jag en Lunarstorm: *kjamis*

Men ett har jag alltid undrat...din avatar. Visst är det Maki Goto i Morning Musume?

- Ymir, kinesiskstuderande asiennörd

Minimoni

Homelander
Re: Nejdå, inte onödigt.

Hallå

Du har rätt att det är en Morning Musume jag har som Avatar... Dock inte Maki Gato. Det är Mari Yaguchi. Mari som var det största namnet i MiniMoni. :gremlaugh:

Tzimisce Japanlängtande Asiennörd

Eksem

Champion
Jag skrev ett jättelångt inlägg, men kom på att det räckte med sammanfattningen:

Kort sagt: Det är ett litet, artigt forum med hög igenkänning på flera medlemmar och med vedertagna begrepp och resonemang som är självklara på forumet men ingenannanstans vilket är effektivt och utvecklande men gör att nybörjare kanske känner sig litet utanför vilket förhoppningsvis inte innebär något problem då de flesta anstränger sig för att välkomna nya användare (utrop som: "Välkommen till WRNU!" är vanligt förekommande).

Minimoni

Homelander
Kort sagt: Det är ett litet, artigt forum med hög igenkänning på flera medlemmar och med vedertagna begrepp och resonemang som är självklara på forumet men ingenannanstans vilket är effektivt och utvecklande men gör att nybörjare kanske känner sig litet utanför vilket förhoppningsvis inte innebär något problem då de flesta anstränger sig för att välkomna nya användare (utrop som: "Välkommen till WRNU!" är vanligt förekommande).
Jo du har helt rätt. Det här är det enda online stället där man(i alla fall jag)känner som om man talar med kompisar. Det är en skön stämning här helt enkelt.

Tzimisce

Ackerfors

Alas, your rapids!
Re: Vad är ett DanCon? [edit]

DanCon är ett minikonvent som hittills varit två gånger och jag hoppas att det blir fler. Det är Dante här som bjuder in forumiter och "annat löst folk" till sin enkla boning för ett par dagar (nätter?) av spelande och minglande. Mycket trevlig företeelse!

[edit] Som är i Stockholm, då, kan jag ju ta och lägga till... :gremgrin:

Ackerfors

Alas, your rapids!
Nä, nu ljuger du allt...

...du gillar ju inte ens kåldolmar! :gremgrin:

Ja, det är ett mycket mysigt forum vi har och jag trivs här.Även om administratörerna (och framförallt Gardener) har tagit forumet under sina vingar, vilket de givetvis ska ha en stor eloge för, så är det vi tillsammans som har skapat stämningen och sammanhållningen här, på gott och ont.

Problemet med sammanhållningen kan bli ett problem, men det är det absolut inte ännu. Eftersom de i "ledarskiktet" inte är fientliga på något sätt (förutom de som är fientliga men som brukar ha vett att hålla inne med det) vilket gör att det är lätt för nybörjare att ta första steget och skriva några inlägg. Efter några inlägg så kan man känna att "Här vill jag stanna!" eller "Nu sticker jag. So long suckers!". Tänker man det första så är nog inte steget "in i gänget" särskilt långt.

Men det som gör att jag tycker att det här forumet är bättre än andra... Jadu... Det är stämningen och framförallt att det diskuterar det jag gillar så mycket, rollspel. Det är två saker som forumet har gett mig som jag aldrig kommer kunna betala tillbaka. Dels är det en underbar hobby. Utan forumet hade jag nog inte pysslat med rollspel. Det andra är att jag fått väldigt många nya vänner som jag skattar otroligt högt.

Tack för ett underbart forum!

Troberg

Sinister eater
I alla fall. Jag måste bara berätta hur bra det här forumet är. Detta trots att man alltid(överdrift)hör hur dåligt det har blivit här. Jag har varit runt och undersökt lite alternativa forum och det jag såg var inte vackert. Tonen här är mycket trevligare än på de jag besökt.
Förbehållslöst medhåll. Ni som gnäller över stämningen, se er omkring.

Det tycks mig också som om det här är det enda forumet där tex Sex i rollspel kan diskuteras utan att folk gnäller och skriker att en sådan sak kan man ju inte diskutera.
Tja, lite skrikande har det nog varit...

Troberg för sina snabba kommentarer och oftast mycket fyndiga språk
Du misstolkar fenomenet. Det är bara att jag skriver först och tänker sedan. Det blir mindre hämmat så.

chrull

Stockholm Kartell
Nåja.

"ett par dagar" är ju inte sant, ännu.

Det har varit en heldag (senast nästan från kl 10 på lördagmorgon till 10 på söndagmorgon) vid varje tillfälle. Men det pratades om en hel helg nästa gång. Och kanske kan vi få igång ordentliga arrangemang (ordentliga som i färdigskrivna äventyr, där man kan anmäla sig till och hoppas på att få plats.

Hur som helst så har vi alltid trevligt varje gång, även om jag aldrig varit där hela tiden någon gång (första gången var det 50-års middag i skärgården med mamma, och senast noisefestival på fylkingen) men det gör inget. jag har ju kommit tillbaka och haft lika trevligt varje gång.

Man kanske skulle starta en tråd om vad vi skulle vilja se på DanCon? Hur vill vi ha det. (framförallt, vad hur vill Dante ha det? :gremgrin:) Vad är löjliga drömmar och vad är realistiskt genomförbart?

Personligen skulle jag gärna spelleda något av mina mer obskyra spel, typ SLA, Mechanical Dreams, little fears eller Orkworld (nej. där ljög jag...) nästa gång. Men eftersom jag verkligen INTE är en bra SL med särskilt mycket erfarenhet annat än min egna grupp och det är inte samma sak som att spela med spelare som faktiskt vill göra lite mer än att hacka ihjäl folk och få ta del av tuffa historier...

Men nog om det i DEN HÄR tråden. det kanske är något för en egen tråd... och kanske inte just nu...

chrull

Foggmock

Myrmidon
Sluta fuska. Man får inte skriva hyllningsinlägg förrns man fyller jämnt! :gremwink:

Förbehållslöst medhåll. rollspel.nu är den sidan jag besöker överlägset mest, och slöa dagar i skolan när här inte händer så mycket browsar jag Riotminds/Järnringen/rpg.net men inget ställe är lika bra som detta. Underbar stämning alltsomoftast, och underbart folk.

Me likey.

Johan K

Gammal & dryg
Själva frågan är vad ni tycker är det som gör det här forumet bättre och mer underhållande än andra!?(Om ni nu tycker att det är så)
Först & fräsmst så håller jag med dig om att det är en otroligt bra stämmning här ! Sen om m an lägger till att man våldgästar vrålrutan & #rpgonline där man träffar de flesta härifrån gör ju inte skane sämmre, tvärtom...
& nu till frågan.. Har iofi nte så mycket att jämnföra med.. Brukar för det mesta besöka riotminds forum & välldans sällan traditions forum.. Det jag kan säga att Wrnu håller hög standard & riotmins är i all ära bra åxå....
Med andra ord, man trivs här & man får välldans bra idéer !

Netfeed

Swashbuckler
Re: Nä, nu ljuger du allt...

Efter några inlägg så kan man känna att "Här vill jag stanna!" eller "Nu sticker jag. So long suckers!". Tänker man det första så är nog inte steget "in i gänget" särskilt långt.

sedan finns ju alltid de som skriver ett "här vill jag stanna" inlägg och aldrig mer postar(eller snarare bara läser men inte postar) och sedan finns ju de där personerna som skriver "här vill jag aldrig mer vara" och sedan fortsätter att posta

ingen nämnd, ingen glömd

Balderk

Swashbuckler
'Nuff said, men...

Jag måste kommentera! För det är så här va: Jag måste fara på nästa DanKon, eftersom jag nu svek på detta (trots min vistelse i stockholm). Om du sedan kommer dragande med Mechanical Dreams är det verkligen ett MÅSTE att åka dit. Så gör det. Snälla.
Jag tror dessutom att DanKon (trots att jag inte varit på något) är bättre än en vanlig forumträff. Känns mer ambitiöst och... trevligt.

/Balderk, som dessutom vill tillbaka till stockholm, funderar seriöst på att plugga där nu.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Vet ej ...

När det passar, typ.

Om du vill kan jag lägga till dig på den officiella DanCon-mailinglistan.

Då får du information i god tid.