Nekromanti Kapa lemmar

Nix Of Nine

Veteran
En liten by utanför Storstaden i mellersta Ingenst
Är det bara jag som tycker att det är alldeles för svårt att kapa lemmar på oskyldiga små grossister??

Jag skapade på prov en någolund trukh som med en vedyxa skulle kapa armen på en oskyldig liten fuling... Först måste man ju få ett par extraskador och det kan vara svårt även med en stark trukh.. Vedyxan ger ju +Ob2T6 och om trukhen har Ob2+2 i grundskada så blir det ju ungefär en femma i snitt för att komma upp till tjuge och där få två extraskador...
Nu hade han tur att grossisten inte hade mer än en tygskjorta på sej och med dom två extraskadorna ska man då göra en "kapning"... Om grossisten har 15 i styrka så blir det ju inte lätt att slå det med 2 tärningar.. Med attacken "dödligt anfall" så ökar ju amputationsrisken med 1 tärning... Men att med OB3T6 slå femton blir det fortfarande ganska svårt, en femma i snitt där me...

Jag är inte den starkaste i världen men jag kan nog fan med en vedyxa kapa både armar och hals på folk (har visserligen inte provat men ändå...)

En sak till som jag upptäckte i morse:

Kastknivar har HUGGSKADA!!! Jag tycker att det är helt sannslöst...

Det är lagom svårt att kapa saker. Om någon ligger ner och du har ett ordentligt stöd och så vidare så blir det nog en tärning lättare att kapa.

Yxa ob2T6. Trukh ob2T6. Kraftfullt ob1T6. Måste slå över medel för att göra två extraskador, ja. Sensmoral? Skaffa en större yxa.

Sen har ju en normal människa 10 i styrka, så om du kommer upp i 3 extraskador så flyger ju armar av.

Har flera egna regler här, den första är att dödligt anfall sänker värdet man ska slå över med 2, istället för att ge en tärning extra. Den andra att värdet man ska slå över för att kapa något är kroppsbyggnad*2. (en normal person får alltså 12).
Motiveringar har jag dragit förut....

Jimmy_SL

Warrior
men tänk dig så här. Det är ganska svårt att kapa en kroppsdel i verkligheten. Man måste tex. slå igenom skelettet i armen, och de e ju inte precis lätt...

fusk

Warrior
alltså. för det första. kolla på vedyxan i boken. det är ingen stor sak vi talar om här tänk dig att du ska kapa av en arm med den. sedan får jag väll dra upp det som krille brukar dra upp nämligen det att det inte är en stum docka du slår på utan en motståndare som hoppar om kring som satan och försöker undevika att bli avkapad. gör han inte det är situationen annorlunda och andra icke existerande regler får användas.
ett förslag kan vara att ifall "hugget" kommer ifrån två håll så ökara kapnings risken med två träningar(som när troll biter) ifall det är något som tar emot på andra sidan ökar kapningsrisken med en tärning(huvudet på huggkubben). sedan ifall offret ligger stilla ökar skadan med två tärningar eftersom man automatiskt får perfekt på slaget för att träffa.
förutom det så kan man helt enkelt använda avrättningsreglen och säga -plopp- armen lossnade.

ripperdoc

Myrmidon
Återigen färgas uppfattningen om närstrid av Hollywood, är jag rädd.

Det finns två viktiga faktorer som gör att det inte är så lätt att kapa folks armar.
1) När man blir vildsint anfallen med en yxa sitter man inte still. Man rör sig, så snabbt man bara kan, och chansen att yxan får en ren träff är liten. Visserligen kan man amputera även vid sneda träffar, men chansen är betydligt mindre än vid vinkelräta träffar.
2) Det finns inte alltid motstånd som håller fast armen när yxan träffar. Risken är stor att stora delar av kraften i yxhugget förs över till armen som trycks iväg, istället för att kapas rakt av.

/RipperDoc - tycker armar ramlar av alldeles tillräckligt ofta

Nix Of Nine

Veteran
En liten by utanför Storstaden i mellersta Ingenst
kom ju på att jag missat den detaljen, handen ifråga ligger mot en hård yta (ägaren är mer eller mindre medvetslös)

visst våldet har fått en helt ny sida tack vare Hollywood...

Men om en person står still, hukar sig eller inte rör sig på nåt sätt, är det fortfarande lika svårt att kapa eller TRÄFFA en kroppsdel då??
inte behöver man Ob3t6 för att få iväg en boll med en golfklubba (dåligt exempel...)

Azk3r

Veteran
När gljotinen fick sitt genombrott ansågs den mer human än vanlig halshuggning med yxa. Därför att giljotinen hade sådan kraft att den alltid kapade det den var till för att kapa. Men medans det ibland behövdes flera hugg med bödlens yxa. Så slutsats, som de flesta har sagt redan. Det är svårt att hugga av lemmar, även om del ligger still mot en stupstock.

Duddmannen

Hero
Mera kapande skador

Men om en person står still, hukar sig eller inte rör sig på nåt sätt, är det fortfarande lika svårt att kapa eller TRÄFFA en kroppsdel då??
inte behöver man Ob3t6 för att få iväg en boll med en golfklubba (dåligt exempel...)
Stillastående mål = du kan ta dig tid att sikta = -Ob1T6 lättare att träffa.

Ob3T6 blir då Ob2T6, vilket ökar chansen att få en perfekt träff/kritisk träff.

Kritisk träff = +Ob2T6 i skada = större chans att kapa.

/Duddmannen

Duddmannen

Hero
I say: go for it! [ANT]

Vill du att armen flyger av, så låt armen flyga av!

/Duddmannen
PS
Mina äventyr försöker jag hålla på PG-13 när det gäller naket och sex medan våldet alltid beskrivs i NC 17-nivåer!

Kult-movie carnage!
DS

Fahnen

Swordsman
Att hugga av kroppsdelar är svårt med en vanlig ved yxa, men att krossa/spräcka ben är lättare samt andra innre skador. Men med en bödelsyxa är det lättare, de är vassare sam tyngden är placerad lite anorlunda.

Midars rp kapade med ett kraggsvärd en människa.

Midar tycker även att det är lite för svårt att dö i Eon.

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Kastknivarna

"Kastknivar har HUGGSKADA!!!"

Njae, skadan baseras på hur stark och rörlig du är (dvs din grundskada i hugg + kastknivens skada) - men när kniven väl träffar så slår man stickskadetabellen.

Om du kollar igenom bågar så kommer du även att märka att dessa gör krosskada, men det är precis som ovan. Allt baseras på styrka (dvs grundskada i kross + bågens skada) och omvandlas till stickskada.

ripperdoc

Myrmidon
Står något helt still gäller regeln för nådastöt när man ska ha ihjäl personer. I praktiken skulle jag knappt be spelaren slå färdighetsslag i en sådan situation, bara slå skadan med ökad skadeverkan.

/RD

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Eller införa en ändring i regeln nådastöt:

"Svårighetsgraden är alltid Ob1T6 +modifikationer såsom smärta och utmattning, om slaget blir perfekt så ökas skadan med Ob2T6 och utöver att man alltid får välja träffområde så slås alla extraskador med 1T6 istället för 1T10. Flera nådastötar under en runda ökar svårigheten precis som vanligt."

Eventuellt med tillägget "Om slaget misslyckas så halveras skadan och träffar randomiserad kroppsdel på lämplig tabell (om man till exempel siktade på halsen så träffar det högt), ett fummel räknas som ett vanligt misslyckande och ingen skada tillfogas.
Om man besitter stridskonsttekniken 'lönnmord' slås dessutom alla extraskador med 1T6 istället för 1T10 (vid ett lyckat eller perfekt anfall).
"

... regelbög som jag är :gremooo:.

(men det kan ju vara kul att slå fram om man överlever ett lönnmordsförsök när ens rollperson sover t ex, istället för att bara säga "du = död", dock så bör man nog inte använda regeln på random-guy-on-the-street-SLPer då dessa inte är särskilt viktiga)

Akutabi Gamma

Veteran
Den Magiska Additionen!!!

Jag gillar inte att man bara konstaterar att armen är av, så jag brukar lägga till tärningar bara för att få se att armen, eller vad det nu är, verkligen ÄR av...

Personligen tycker jag +Ob2T6 är smaskigt, ibland även 3...