Tony.Meijer
Ärketeknomantiker
Jag har precis läst the art of reading, vilket i korthet handlar om vad skönliterära böcker handlar om och hur de är strukturerade och ett kapitel handlade om kapitel och då tänkte jag på rollspel och hur vi delar upp spel och varför den klassiska uppdelningen kan vara lite kontraproduktiv.
Syftet med kapitel är såklart att göra spel så läsvänliga som möjligt och här ser jag två parallella ideal som kämpar med och mot varandra, dels så ska en rollspelsbok uppmanna till en rak genomläsning och dels ska den agera som ett uppslagsverk (regelmässigt dvs).
Nå, hur skriver man en bok som uppmannar till att man fortsätter läsa den? Jag vet i ärlighetens namn inte, men jag tvivlar starkt på att det varken har med en förklaring på vad rollspel är eller hur man bygger en rollperson (vilket i min erfarenhet är det första man får kastat på sig).
Jag tror också att kapitel bör göras mer snävt, istället för kapitlet Rollpersonen så tror jag att det är bättre att ha kapitlen Skapa en rollperson, utveckla rollpersonen, osv.
Med den bakgrunden, vad tror ni?
Syftet med kapitel är såklart att göra spel så läsvänliga som möjligt och här ser jag två parallella ideal som kämpar med och mot varandra, dels så ska en rollspelsbok uppmanna till en rak genomläsning och dels ska den agera som ett uppslagsverk (regelmässigt dvs).
Nå, hur skriver man en bok som uppmannar till att man fortsätter läsa den? Jag vet i ärlighetens namn inte, men jag tvivlar starkt på att det varken har med en förklaring på vad rollspel är eller hur man bygger en rollperson (vilket i min erfarenhet är det första man får kastat på sig).
Jag tror också att kapitel bör göras mer snävt, istället för kapitlet Rollpersonen så tror jag att det är bättre att ha kapitlen Skapa en rollperson, utveckla rollpersonen, osv.
Med den bakgrunden, vad tror ni?