Nekromanti Karaktärer baserade på verkliga personer

!Paxen

Swashbuckler
Vad är ditt bästa exempel på en karaktär du eller någon annan har skapat eller viljat skapa, baserad på en verklig person? Blev det en bra karaktär, eller blev det bara crêpe av det hela?

Jag har själv funderat flera gånger på att skapa en karaktär som ska vara baserad på Peter Rätz men ger upp när jag inser att det är så svårt att veta vad man ska fokusera på, och vad man ska hoppa över.

Jag har även haft en karaktär till D&D 3.5 som jag tänkte iallafall utseende mässigt beskrev som Marty Feldman , om jag inte minns fel så var det en cleric som dog efter 4 spelmöten. Kommer inte ihåg om jag faktiskt på något sätt lät min karaktär bete sig som Marty dock, för isåfall var det ju ett dumt val med cleric

Alkemist

Veteran
I en rollespelsgrupp/projekt som pågått i mina trakter så är det praxis att välja en skådespelare som spelar karaktären, sedan så skrivs detta ner i luntorna och skådisen är tagen tills nästa revidering(som kommer med några års mellarum.)

Och det hjälper mycket för porträtteringen och fantasin. Man har alltid skådisen att utgå ifrån om man känner sig svag i sitt rollspelande som man ibland kan göra :gremsmile:

Krille

Super Moderator
I ett Cthulhu-äventyr på det glada nittitalet så var vi en klase svenskar som skulle segelsemestra i skärgården. Jag baserade min självgode journalist på Jan Guillou.

Ögat

Hero
Jag har till exempel utgått från (min bild av) Leni Riefenstahl (till wfrp) och Henrik Schyffert (till vampire), eller Ernst från Fyra nyanser av brunt (till wfrp) och Jaffar från Aladdin (till Conan).

Jag gillar att basera rollpersoner på verkliga personer. Eller snarare: jag gillar att använda stereotypa bilder av verkliga eller påhittade personer som förebild för mina rollpersoner. Jag tycker dessutom att det inte är någon skillnad på att modellera sin rollperson efter Legolas eller Henning Mankell - eftersom jag inte känner någon av dem är båda lika "fiktiva" för mig.

Mitt tips är att inte gräva ned sig för mycket i detaljer utan bara köra på det som passar in i din bild av personen. Utgå gärna från en karikatyr. Du kommer lägga in mänsklighet i din rp ändå, vilket gör att hon känns tydlig men inte överdriven.

!Paxen

Swashbuckler
Krille said:
I ett Cthulhu-äventyr på det glada nittitalet så var vi en klase svenskar som skulle segelsemestra i skärgården. Jag baserade min självgode journalist på Jan Guillou.
Jag tänker mig att äventyret hette "Kändisar i skärgården" och käre Jan var med för att han förlorade ett vad och/eller behövde pengarna efter att ha blivit stämd.

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
När jag gör spelledarpersoner plundrar jag min bekansskapskrets skoningslöst på utseenden, personligheter och åsikter. Det är ett bra sätt att göra personer med lite djup i. Man får vara lite försiktig bara, så att spelarna inte ertappar en.

!Paxen

Swashbuckler
Skarpskytten said:
När jag gör spelledarpersoner plundrar jag min bekansskapskrets skoningslöst på utseenden, personligheter och åsikter. Det är ett bra sätt att göra personer med lite djup i. Man får vara lite försiktig bara, så att spelarna inte ertappar en.
Jag har gjort detta själv, en gång gjorde jag det grundat på en som var med och spelade. Antingen så gjorde jag det skitbra, eller så gjorde jag det skitdåligt då ingen märkte det

Jocke

Man med skägg
För länge sedan i en vampirekampanj så tänkte jag spela på att gå från Edward Norton till Brad Pitt i fight club.Det funkade rätt bra men jag råkade läsa american psyco och fastande som Patric Bateman på vägen.