Nekromanti Karaktärer på ett ögonblick

God45

#PrayersForBahakan
Jag håller på att finputsa Justice League spelet jag körde nu i helgen på spelhelgen i Lund. Jag har kommit på att om jag har färdiga "karaktärs kort" med grundläggande info om karaktären och en bild så kommer det vara lättare för spelare att komma in i ett spel med färdiga gjorda karaktärer snabbare. Särskilt då det kan råda variation i hur mycket olika spelare vet om de olika karaktärerna.

Jag tänkte mig något liknande detta:

Black Canary

Hemlig identitet: Dinah Laurel Lance

Yrke: Florist.

Färdigheter och krafter: Kampsports expert. "Canary cry" extremt högt skrik som kan krossa föremål och slå till och med meta-människor medvetslösa.

Relationer: Gift med Green Arrow, Dotter till den första Black Canary, Medlem av superhjälte grupperna Birds of Prey och Justice League.

Kort bakgrund: Andra generationens superhjälte och en av grundarna av The Justice League som hon också varit ledare för. Dinah blev en superhjälte trots att hennes mor förbjöd henne och har sedan dess varit en av de mer tongivande superhjältarna när det kommer till hur brottsbekämpande ska gå till. Nästan alla superhjältar känner henne och hon har ett av de bredaste kontaktnäten när det kommer till folk som bär masker. Hennes krafter kommer från en "meta-gen" och är en naturlig mutation.

Vad tycker ni? Räcker det här för att snabbt få känn för vem karaktären är? Missar jag något? Och i så fall vad? Finns det något annat sätt jag kan göra det här på?

God45

#PrayersForBahakan
Genesis said:
Hmmm.... Mål borde vara där och det känns konstigt att inte ha med dem. Men det ger mig två stora problem.

1. Målen som inte är "Skydda Jorden, stoppa brott" kommer inte komma upp i scenariot.

2. Superhjältar har nästan alltid samma mål, "Slåss mot brott och skydda Jorden", vilket inte brukar vara det intressanta. Det intressanta brukar vara deras motiv till varför de gör det.

Visst det finns undantag från det här där karaktärerna har andra mål, The Authority som försöker förända status quo tillexempel, eller så har de andra mål är de två klassiska. Wonder Woman brukar ha andra mål. Under perioder har hon haft en aktiv feminism grej igång (av någon anledning under de perioder där hennes serie varit som sämst) och ibland har hon en "döda våra fiender och folk som är för farliga så att de inte kan komma tillbaka" grej (ofta när hennes serie varit som bäst). Green Arrow brukade vara en kommunist innan de gjorde om honom och hans serie började suga. Men de är generellt undantagen.

Jag tror lite problemet är att Superhjältar, i alla fall Justice League medlemmar, ofta är reaktiva. De reagerar när det blir en kris och stoppar brott som redan är igång.

Hade det här varit superskurkarna istället hade det här varit lätt! Lex Luthor vill se till att mänsklighetens potential inte kvävs av aliens och missfoster, Ra's al Ghul och Poison Ivy vill båda rädda världens miljö innan mänskligheten förintar den, Bane vill visa att han är bättre än Batman, Red Hood vill bevisa att Batman har fel när han inte dödade Jokern, Owlman vill hitta mening i livet (genom att förstöra allt men ändå) och så vidare.

Har du några bra idéer på hur jag ska få in mål på ett bra sätt?

Genesis

Ni dés ni maître
Det känns bara som att "Jag har superkrafter, därför klär jag mig i spandex och räddar världen" är lite tunt. Och "världen" är alldeles för vagt. Riktiga människor är inte ute efter att rädda världen. Riktiga människor är ute efter att bota cancer, utrota fattigdom eller ge brottslingar rätt till legalt försvar. På superhjältenivå kanske det innebär att man vill försvara de utstötta i samhället, eller besegra någon speciell onding, eller skydda friheten eller nå't. Jag vet inte; jag har aldrig läst superhjälteserier. Men jag kan tycka att om du inte har med lite strävan och personliga mål så har du en "Fighter lvl4" med lite fluff.

God45

#PrayersForBahakan
Alltså, varför de gör saker är väldigt, väldigt utvecklat. Varför Batman är Batman är utrett över hundratals om inte tusentals seriesidor. Samma med Stålmannen, samma med WW.

Men karaktärerna på kraftnivån jobbar på enorma skalor. Green Lanterns distrikt sträcker sig en bra bit utanför galaxen och Jorden är ganska mycket en liten håla ur kårens synvinkel. Visst, Hal tycker Jorden är viktig och han skyddar den. Och han har en hemstad, men det är inte som han bryr sig om valresultat eller små brott. Han har inte tid med det. Stålmannen är så mäktig att hans enda två val är att ta över världen och "fixa den" eller försöka rädda den. Visst, han är mest i Metropolis men det är bara för att Clark Kent bor där.

Plus, många av målen som faktiskt finns kommer inte komma upp i scenariot. Batman är psykiskt sjuk och måste känna brottslingars ben knäckas under hans nävar för att kunna leva med sig själv. Men det kommer inte komma upp när Starro invaderar liksom.

slanfan

Hero
Om mål utanför spelet inte kommer få plats föreslår jag en text om var Hjälten pysslar med just nu och senaste veckan, dvs kroken som drar in just den här rollen i äventyret. Batman kanske har letat efter pingvinen sedan den stora häststölden. Spindelmannen har fått reda på att nedskärningar väntar, så han paparazziar som fan för tillfället. Conan har som vanligt blivit fångad av slavjägare och slåss på en arena... DVS, ett tillfälligt mål.
Alla potentiella spelare har nog inte läst 100 nummer av aktuell tidning, så risken är stor att de inte är intimt införstådda i hjältens motivation, vardag och behov.

Har de läst 100 nummer så borde detta vara en ickefråga :gremwink:

God45

#PrayersForBahakan
Bra ide, då får jag in något tonsättande. Det här är ju till för spelare som inte vet så mycket om karaktärerna så det behövs något snabbt och enkelt. Men samtidigt är ju problemet att Stålmannens övergripande mål är: "Rädda planeten."

slanfan

Hero
Man får ju både fördelar och nackdelar när man använder ikoniska figurer såhär.

Lycka till!

Mogger

Hipsteranka
God45 said:
Bra ide, då får jag in något tonsättande. Det här är ju till för spelare som inte vet så mycket om karaktärerna så det behövs något snabbt och enkelt. Men samtidigt är ju problemet att Stålmannens övergripande mål är: "Rädda planeten."
Jag har ingen aning om vad Justice League är för något, men Stålmannen känner jag ju till. :gremsmile:

Jag anser inte att Stålmannens mål är "rädda planeten", jag anser att Stålmannens mål är "gör alltid rätt, till varje pris". Och här finns något att spela på. För Stålmannen, till skillnad mot många andra superhjältar, så helgar inte målet medlen. Han vill inte under några omständigheter missbruka sina krafter eller bryta mot lag och rätt.

Men Justice League kanske har slopat det här, jag vet som sagt inte vad det är.

Krille

Super Moderator
  • Riktigt namn (och huruvida identiteten är hemlig eller officiell) och en ikon som visar vilken grupp denne tillhör.
  • Bakgrund
  • Personlighet
  • Färdigheter och krafter som fluffbeskrivning snarare än spelvärden

Max Raven

T12-kultist
Genesis said:
Det känns bara som att "Jag har superkrafter, därför klär jag mig i spandex och räddar världen" är lite tunt. Och "världen" är alldeles för vagt. Riktiga människor är inte ute efter att rädda världen. Riktiga människor är ute efter att bota cancer, utrota fattigdom eller ge brottslingar rätt till legalt försvar. På superhjältenivå kanske det innebär att man vill försvara de utstötta i samhället, eller besegra någon speciell onding, eller skydda friheten eller nå't. Jag vet inte; jag har aldrig läst superhjälteserier. Men jag kan tycka att om du inte har med lite strävan och personliga mål så har du en "Fighter lvl4" med lite fluff.
Fast nu är du inne på Aberrant-rollspelet (/More than Human/Authority etc) - att superhjältar har mål är mer undantag än regel. Ska man göra klassiskt superhjälte-rollspel så är mål inte vitala i sig - mål skiftar från session till session. Aberrant-supers försöker bota cancer, använder teleportation för att slippa sitta fast i trafiken på väg till jobbet, skapar bakterier som äter avfall, bygger generationsskepp med materiaskaparkraft o s v. :gremsmile:

Mogger

Hipsteranka
Max Raven said:
...att superhjältar har mål är mer undantag än regel.
Jag säger absolut inte att du har fel här. Jag är en väldigt dålig konsument när det gäller superhjältar, men av det jag har läst och sett så har alltid superhjälten ett mål (såväl långsiktigt som kortsiktigt).

Hulk
vill bli normal och inte slåss.
Spindelmannen känner skuld och vill sona sitt misstag
Batman lider av sitt barndomstrauma, och försöker handskas med det. Hans hjälteskap är ju terapi.
Wolverine är en rebell. Han vill inte ha något med etablissemanget att göra.
O.s.v.

Allt detta krockar alltid med sånt de ställs inför. Det uppstår en inre konflikt. Hjälten måste välja. Inte sällan är det en (super)skurk inblandad här. Hulk måste bli Hulk för att bekämpa skurken o.s.v.

Krille

Super Moderator
Måns said:
Max Raven said:
...att superhjältar har mål är mer undantag än regel.
Jag säger absolut inte att du har fel här. Jag är en väldigt dålig konsument när det gäller superhjältar, men av det jag har läst och sett så har alltid superhjälten ett mål (såväl långsiktigt som kortsiktigt).
Jag tror att problemet är ordet "mål". Passar inte "drivkraft" bättre? Spindelmannens mål är inte att sona sitt misstag med farbror Ben, men däremot är skulden hans drivkraft. Batman försöker inte bli av med sitt trauma, men däremot är traumat hans drivkraft.

Mogger

Hipsteranka
Krille said:
Jag tror att problemet är ordet "mål". Passar inte "drivkraft" bättre? Spindelmannens mål är inte att sona sitt misstag med farbror Ben, men däremot är skulden hans drivkraft. Batman försöker inte bli av med sitt trauma, men däremot är traumat hans drivkraft.
Jo, en aning, även om det blir semantik. Det går nog att se "förlåta sig själv" som ett långsiktigt mål. Men visst kan drivkraft funka bättre. Min poäng här är superhjältar ofta har något som de strävar efter, något de vill uppnå, både omedelbart och på längre sikt (kanske kan inte Batman självmedicinera sig med våld, men han försöker åtminstone).

Alltså, superhjältar är inte bara en färg på trikån och en superkraft. Åtminstone inte de jag har stött på. Och som sagt har jag en begränsad erfarenhet här.

God45

#PrayersForBahakan
Jag tror att du just löste det här för mig :gremsmile: För det här är ju vad alla superhjältar har som jag menade innan men inte kunde formulera. Nice :gremsmile:

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
God45 said:
Jag tror att du just löste det här för mig :gremsmile: För det här är ju vad alla superhjältar har som jag menade innan men inte kunde formulera. Nice :gremsmile:
Det är nog också det som är skälet till att de flesta superhjältar inte verkar må så bra. De drivs inte av idén om något positivt mål i framtiden, utan har liv helt dominerade av negativa upplevelser i det förflutna.

Max Raven

T12-kultist
Krille said:
Tror du slagit huvudet på spiken, även om det är lite semantik i det hela när man jämför med mål. Sedan är drivkraften inte något som kommer upp hela tiden heller - den ligger där i bakgrunden och puttrar.

Jag tänker själv i formen "Drivkraft och Mål" som två saker som överlappar mekaniskt i hur jag vill köra Ett Steg Framåt (Mål formuleras för sessionen, Drivkraft är för RP övergripande saker som motiverar hen, båda ger energi på samma sätt).