Nekromanti Karaktärer som inte följer äventyret...

Ulfgeir

Swashbuckler
Joined
6 Feb 2001
Messages
3,266
Location
Borås, Sverige
*grin* lite som i Shakespeare in Love, när det kommer in svartsjuka äkta män som inte gillar att barden ifråga doppar sin penna i fel bläckhorn så att säga...

Eller en av de få bra sakerna med Kither Sutherlands version av 3 Musketörerna. Där har du någon galning som jagar D'Artagnan för att denne eventuellt har skymfat galningens systers heder (Eller det tror galningen i alla fall)...

/Ulfgeir
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Där har du någon galning som jagar D'Artagnan för att denne eventuellt har skymfat galningens systers heder"

...fast hon ville ju bara ge honom ett minne... :gremgrin:
 

Evil Peter

Hero
Joined
23 May 2000
Messages
1,008
Location
Västerås och Fagersta
Det Krille föreslog lär fungera väldigt bra. Vill en spelare att hans rollperson ska göra något helt annat än det äventyret går ut på så är det bara att låta honom försöka. Han lär ganska snart inse att det det är ganska tråkigt att ha sin rollperson på en händelselös resa i flera månader till sitt hem medan de andra upplever spännande äventyr. Man kan ju aldrig anpassa sig efter att en person vill göra något helt annat än de andra men man behöver ju som synes heller inte förbjuda honom att göra det. Rollspelar man det någorlunda realistiskt (Krilles exempel är ju bra) så inser han nog antagligen att det direkta sökandet efter makt inte alltid är speciellt roligt.

Om spelledaren också sagt att ingen får ha några specialvapen från början bör man i dessa fall även komma på en anledning som fungerar i spelet. Om någon vill spela en dvärg som normalt sett borde kunna få tag i sådant kan man säga att man bara får spela unga dvärgar som inte ännu bevisat att de är riktiga män och innan dess är de inte värdiga att ta del av det finaste hantverket. Detta är ju också en mycket god anledning till att dvärgen ska äventyra. Han har begett sig ut i världen för att återvända med stordåd som ger honom och hans familj stor respekt och status.
 

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Joined
12 Oct 2000
Messages
10,864
Location
Värnhem, Malmö
Gör då ett äventyr av avvikandet. En resa till ett dvärgafäste är också ett äventyr, kanske upptäcker rollpersonerna något som intresserar dem betydligt mer på vägen, eller så upptäcker något annat dem. Förutsätt inte att rollpersonerna letar up äventyr hela tiden, låt dem ibland hamna i äventyr utan att de anat det i förväg. Men, framför allt, skapa sådana äventyr som stimulerar spelarna, så kommer de inte att vilja avvika.
 
Top