Nekromanti Karaktärer

järnman

Veteran
Joined
17 Dec 2002
Messages
5
Location
Floda
Jag har en liten fråga.
Jag är lite ny på det här så jag undrar, jag håller på med mitt första äventyr till eon nu och dom karaktärena som rollspels personen ska möta

hur ska man få fram deras färdigheter???
Slår man fram dom då eller??...
hur fungerar det.
 

Necromaniac

Veteran
Joined
9 Jan 2003
Messages
27
Location
Lund, Skåne, Sverige
Jo det är såhär:

De attribut som skall slås fram (till viss del väljas) avgör på ett ungefär hur mycket man ska sätta i färdigheterna. (detta står utförligt på Kap.5 i regelboken)

Vissa fökortningar avgör vilka attribut man ska lägga ihop t.ex. [PS] = Psy+Syn/2
hoppas detta är tillräckligt :gremwink:
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Nädå, det behövs inte. Vill du ha lite variation och detaljrikedom på viktiga SLP:er kan du ju alltid slå fram värdena, om du tycker att sånt är kul (själv slog man en gång bakgrundsslag till dem), annars är det bara at fritt hitta på lämpliga attribut, färdigheter och utrustning och räkna ut sekundära värden som vanligt.
Kom ihåg SL´s första regel i Eon: Gör vad du vill!
 

Slarn

Excentriker
Joined
6 Dec 2002
Messages
278
Location
Lund
Nu tror jag att du missuppfattade honom lite, han menade nog färdigheterna till SLP:er...
 

järnman

Veteran
Joined
17 Dec 2002
Messages
5
Location
Floda
Tackar.
Jag undrar en sak till... vad har ghor dvärgar och marnahk
tiraker + och - i
jag sitter nämligen här och pular lite med mina grejer här men det är min kompis som har bökerna.
 

Belsebubben

Veteran
Joined
22 Oct 2002
Messages
35
Location
Norrköping
Du behöver inte slå fram alla värden, sätt ut de du tycker passar. Det tar bara tid och ork att slå fram värden. :gremlaugh:

Några tips att tänka på när du gör SLP:s (spelledarpersoner)!

1. Tänk på vad de har för funktion i äventyret och sätt ut värden som representerar vad du tycker är nödvändigt för deras roll. Tex borde du ge ärkeskurken höga värden, så att det blir lite match för rollpersonerna att möta denne.
Om de bara är biroller, som tex en värdshusvär eller smed, så är det faktiskt inte ens nödvändigt att ta fram några värden.

2. Tänk på SLP:nas personligheter. Vill du ha en vacker jungfru, sätter du helt enkelt ut en hög siffra på PER. Och vill du ha en klumpig tjuv, sätter du ut en låg siffra i fingerfärdighet.

3. Avväg kvalitet mot kvantitet. Detta gäller när rollpersonerna ska möta något motstånd. Antingen ger du någon eller några få motståndare höga värden och bra rustningar osv eller så tar du flera motståndare och ger dem lite mindre bra värden, så att det blir deras antal som blir utmaningen.

Nu är det ju inte så statiskt som jag beskrev det, du kan trixa hur mycket som helst med SLP:na, men tänk på att det är du som bestämmer och du gör som du vill!

//Belsebubben - hittar på värden efterhand det behövs.
 

Duddmannen

Hero
Joined
4 Dec 2001
Messages
1,473
Location
Södertälje
Så här!

När du designar SLP (Spelledarpersoner) så får du sätta precis vilka värden du vill. Du anpassar helt enkelt motståndarna till de rollpersoner som ska möta dem. Däremot bör du kanske kontrollera siffrorna så att de verkar rimliga. Om du gör en person med 20 i STY och 18 i TÅL så är det inte troligt att han har Klen kroppsbyggnad. Men bortsett från sådana saker är det bara att hitta på som du tycker!

/Dudde
 
Top