Nekromanti Karaktärs rollspelande

Boldtaar

Warrior
Jag har problem med att karaktärs rollspelande i min rollspelsgrupp som jag är SL för har gått utför det senaste två åren när vi spelat Eon.

Tror att mycket ligger i ett den personen som oftast bruka vara ledaren i gruppen flyttade från stan och inte varit med på över ett år. Har försökt få en av de andra i gruppen att ta över men det har inte funkat så bra. Min nuvarande kampanj har varit på väg att krascha flera gånger då allas rollpersoner varit som ett par yra höns eller som några viljelösa zombies.
Folk har nästan slutat att spela sina karaktärer och mer villat ägnat sig år powergaming. Tror att Wold of workraft också kan vara en bidragande faktor i min grupp.
Har gett spelarna flera möjligheter att utveckla sina karaktärer under spelets gång men de tar inga egna initiativ. Om det är någon som börjar spela på sin RP karaktärsdrag så börjar ofta de andra spela likadan i stället för att spela på sina egna och skapa lite konflikter och interaktion i gruppen. Har försökt använda ödestärningar men det ger bara spelarna motivation till enstaka handlingar.

Känner att det börjar bli en ond cirkel av det hela då jag själv börjar tappa motivationen för att leda och hitta på bra äventyr.

Någon som har lite bra råd om hur man kan föröka styra upp det hela igen och bättre uppmuntra spelarna till mer karaktärs spelande i Eon?

solvebring

Superhero
Det handlar inte om just Eon, det handlar om rollspelande över huvud taget. Jag ahr haft samma problem med några också, jag gjorde helt enkelt så att jag sade till dem, och det gjorde de andra spelarna också.
Allt detta du just nu skrivit här skall du säga TILL dem.

(Drakar & Demoner)
De 2 oseriösa spelare jag hade bland mina 5-6 spelare var så att samtidigt som de powergamade så skulle de ha namn som Nisse-Berra, Ace Ventura, våldta, supa och knarka och bara härja för det goda skrattets skull. De ville leka South Park och dålig Blow i ett. Jag talade om för dem att antingen lägger ni ner eller så spelar ni inte mer.
De lovade att lägga ner, men det tog tid för dem, och jag var tvungen att rehabilitera dem. Så fort de gjorde något sådant där dumt som bara var rent flams och som förstörde hela kvällen för alla de andra så fick de t.ex. -10 i styrka på obestämd tid. Något dumt igen, ja, -7 i alla styrkerelaterade färdigheter.
Svärd gick av, de kunde få rejält med skada helt plötsligt, allt de ville göra gick åt skogen, alla deras färdigheter gjorde jag skit av så fort de försökte med något.
Förstörde de för mig och de andra så förstörde jag ännu mer för dom. SL kan göra vad han vill vet du. :gremgrin:

De slutade i sinom tid. Men det som jag märkt senare då den mest oseriösa parten av dem inte var med, var att den andre kompisen inte alls höll på så då. De påverkade varandra så att det blev 100% flams när de var ihop... Enskilda rättade de sig efter de seriösare spelarna.
<ul type="square">
Folk som bara powergamar och flummar och skiter i allt och alla brukar kallas för kobolder. Vad det kommer till sådana begrepp och besvär kan du kolla in:

Denna tråd - men ta inte ALLA mina ord på allvar där, det är en riktig sådan där tråd som jag ångrar, för jag ville säga en sak men fel ord kom ständigt ur munnen. Jag har formulerat mig dålig och tagit mig vatten över huvudet på vissa ställen, men läs den.

Kolla också denna tråd: Here
Handlar om begreppen powergamer och kobold, skall fan själv ta mig riktigt med tid att läsa den någon gång. Missade den, nu har jag säkert gjort bort mig igen... :gremgrin:

Här är tip för att få koboldbeteendet att sluta.

Mer om begreppet
[/list]
Äsch... jaja, sök på ämne: Kobold och se så långt tillbaka du kan, finns massor med ful info och tips att hämta.

Men mitt främsta råd är, tala med dem - hur det var innan killen flyttade, hur du vill spela, hur de vill spela etc.
Du kan nog tyvärr inte göra som jag, straffa dem, för du är ensam SL och de hela din spelgrupp.
Vill de spela så här får nog du ge dem sådana spelkvällar också, eller lägga ned.
Komplext detta. Men snacka med det, vad de vill, vad de tycker, men främst hur du känner och tycker om spelandet nu. De kanske inte har tänkt på det, och sköter sig därefter - eller så vill de spela just så... prata, prata, prata!

Rickard

Urverk speldesign
Spelare som inte tar dig seriöst

Ja, du Adus. Har redan en gång sagt att du påminner om mig i mina yngre forumsdagar och nu börjar du länka till en massa gamla trådar också. :gremsmile:

Nåja, ditt råd är bra. Prata med dem är det bästa tipset. De är ändå (relativt) vuxna människor. Kommunikation är A och O och det är det första steget du alltid bör ta. Du behöver inte ställa dem mot väggen, utan snacka med dem en och en när du får ett naturligt tillfälle. Då kanske du får stöd hos någon som håller med dig. Jag har några andra punkter som jag sedan har använt.

1. Anpassa dig själv. De kanske bara är där för att ha en underhållande stund med sina kompisar, precis som på samma sätt ni skulle lira beach volleyball, tevespel eller glo på en film. De är där för umgänget. Om du accepterar den inställningen så kommer du säkerligen ha lättare att ta deras inställningen. Jag hade en i spelgruppen som jämnt OT-snackade, men jag beslöt mig för att acceptera det och använda hans pauser till att förbereda mig på nästascen i scenariot istället.

2. Visa din ståndpunkt. Efter du har snackat med dem, så visa någonstans var du drar gränsen. Tycker du inte att det är kul att spelleda, så avbryt speltillfället och spelar dator- eller brädspel istället. Jag har gjort det ett några gånger, bland annat när OT-snackar varit för oseriös eller när folk varit för oseriösa när jag velat testa skräck. De har sagt att de skulle skärpa till sig, när jag sagt att jag vill avbryta för att de är för oseriösa och jag inte tycker det är kul, men trots deras löften jag har aldrig återupptagit spelmötet samma dag, eftersom min spelupplevelse redan har förstörts.

Jag har till och med avbrutit ett konventsscenario på grund av just detta.

/Han som fick en känsla av att inlägget flyttats från Eonforumet

DS. I "Dags att definiera kobold och powergamer" som Adus länkade till så hade Duddmannen en rätt lustig reaktion på ett av mina inlägg. Skrattar varje gång jag tänker på det. PS.

solvebring

Superhero
Re: Spelare som inte tar dig seriöst

Jag gör så här:
Ja, du Adus. Har redan en gång sagt att du påminner om mig i mina yngre forumsdagar och nu börjar du länka till en massa gamla trådar också.

Nåja, ditt råd är bra. Prata med dem är det bästa tipset. De är ändå (relativt) vuxna människor. Kommunikation är A och O och det är det första steget du alltid bör ta. Du behöver inte ställa dem mot väggen, utan snacka med dem en och en när du får ett naturligt tillfälle. Då kanske du får stöd hos någon som håller med dig. Jag har några andra punkter som jag sedan kan köra.

1. Anpassa dig själv. De kanske bara är där för att ha en underhållande stund med sina kompisar, precis som på samma sätt ni skulle lira beach volleyball, tevespel eller glo på en film. De är där för umgänget. Om du accepterar den inställningen så kommer du säkerligen ha lättare att ta deras inställningen. Jag hade en i spelgruppen som jämnt OT-snackade, men jag beslöt mig för att acceptera det och använda hans pauser till att förbereda mig på nästascen i scenariot istället.

2. Visa din ståndpunkt. Efter du har snackat med dem, så visa någonstans var du drar gränsen. Tycker du inte att det är kul att spelleda, så avbryt speltillfället och spelar dator- eller brädspel istället. Jag har gjort det ett några gånger, bland annat när OT-snackar varit för oseriös eller när folk varit för oseriösa när jag velat testa skräck. De har sagt att de skulle skärpa till sig, när jag sagt att jag vill avbryta för att de är för oseriösa och jag inte tycker det är kul, men trots deras löften jag har aldrig återupptagit spelmötet samma dag, eftersom min spelupplevelse redan har förstörts.

Jag har till och med avbrutit ett konventsscenario på grund av just detta.

/Han som fick en känsla av att inlägget flyttats från Eonforumet
...och tillägger ett kraftfullt "JA PRECIS".

Sedan tackar jag Han för hans positiva tyckande för mina aktuella inlägg.
...Ja, vi skall inte tala om mina äldre inlägg - har någon på forumet ställt så förskräckliga frågor, eller ibland sagt så dumma grodor någon gång, såsom Adus gjorde under sin början här?!
Jag är säkert inte ensam, men en del är rakt pinsamt. :gremsmirk:

Johan K

Gammal & dryg
Snacka med dem, det är nog mitt enklaste tipps. Att gå & knyta handen i fickan gör ju ingen glad.
Kansk ska dra upp vilka riktlinjer du vill ha med just spelandet.

Genesis

Ni dés ni maître
Re: Karaktärsrollspelande

Upprepar tidigare råd: prata med dem. Men ha i åtanke att det inte är fel att vilja powergejma. Det är ett annat sätt att spela. Så som jag ser det så finns det ett par olika möjligheter:

1) De tycker inte att det är kul att karaktärsspela, och du tycker inte att det är kul att "umgängesspela". I så fall så försöker ni helt enkelt spela olika saker. Det är som att två personer vill spela brädspel med varandra, och den ene spelar schack och den andre monopol. Det funkar inte så bra. Om det förhåller sig på detta sätt kan det bli rejält svårt att få till roliga sessioner.

2) Ni tycker alla att båda former är kul, men har olika preferenser. Enklast är väl att kompromissa, antingen genom att försöka få in båda typerna av spel i samma äventyr (svårt) eller att fokusera på olika saker vid olika tillfällen.

3) Någon variant därav, som att du kan tänka dig umgängesspel ibland, medan de inte vill spela karaktärsdrivet alls. Det är jobbigt att behöva kompromissa hela tiden, men om alternativet är att inte spela alls kanske man får ge med sig?

Kände inte att det var så många råd i det inlägget, men det viktiga är att veta var folk står, och vilka typer av spel de tycker är kul (bäst är det ju om alla gillar allt, då kan man variera sig).

(När det gäller rena straffåtgärder, som Adus föreslog, manar jag på en viss försiktighet. Och om de behövs, försök gärna att få in dem vettigt i berättelsen. Om de våldtar en brud på värdshuset bussas stadsvakterna på dem. Flyr de staden sätter hennes förmögne far ett pris på deras huvuden. Att komma till en ny stad och få se bland det första man stöter på en affisch med ens egen bild och texten "död, helst inte levande" under, så kanske man börjar inse att handlingar har konsekvenser. Folk är sällan isolerade företeelser. Flickor har släkt, städer har stadsvakter, monster har håriga mammor.)

solvebring

Superhero

Genesis said:
(När det gäller rena straffåtgärder, som Adus föreslog, manar jag på en viss försiktighet. Och om de behövs, försök gärna att få in dem vettigt i berättelsen. Om de våldtar en brud på värdshuset bussas stadsvakterna på dem. Flyr de staden sätter hennes förmögne far ett pris på deras huvuden. Att komma till en ny stad och få se bland det första man stöter på en affisch med ens egen bild och texten "död, helst inte levande" under, så kanske man börjar inse att handlingar har konsekvenser. Folk är sällan isolerade företeelser. Flickor har släkt, städer har stadsvakter, monster har håriga mammor.)
Precis, det var så jag gjorde, skadan överdrev jag ibland - ingen såg ju vad jag gjorde bakom skärmen, och så lät jag dem inte komma undan så lätt. Men jag pratade med dem också, och de ville ju skärpa sig, men hade svårt med det så fort de kom i lag. Därför puschade jag med den här tekniken för att påminna dem.
Och ja, som Genesis säger - var inte kaxig elak eller något sådant, var inte taskig, utan var listig.
Men främst som vi alla sagt, prata med dem, jag pratade med mina polare och puschade med min SL-list för att få dem ur flams-tramsträsket, men vi känner varandra så bra att vi kan liksom snacka om typ vad som helst.

MrG

Swashbuckler

Nu kan jag ingeting om just EON, men en del om karaktärsrollspelande. Så här kommer mina tips:

-Kolla vad spelarna vill ha och varför. Vill de köra action för att de är vana vid det, för att de inte prövat annat, för att de har prestationsångest över karaktärsspelande? De mesta saker går att komma vidare med, men är viktiga för spelledaren att har koll på det.

-Byt miljö! Kör hovintriger istället för dunge. Jag skulle nog växla system också (Call of Cthulhu, Amber eller Penndragon kan få vara snabba tips på miljöer och system som motverkar koboldande). Ta bort deras möjligheter till att opta.

-Byt karaktärer - låt dem inte spela stridisar, om de istället får göra varsin bybo som med minimala vapen tvingas försvara världen kan det vara en brygga över till karaktärsspelandet, men fortfarande låta dem strida och grunna på slagsmålen... men det blir en svårare matematik där anfall sällan är ett vettigt förstaval.

-Ta med dem på konvent, möt nya spelledare och låt dem takla problemet. Mycket enklare att acceptera nya spelstilar om någon ny person visar dem.

Slutligen när jag får sånt i rollspelsbaren löser vi det oftast med enkla lätt humoristiska nutidsplottar. Endast ett fall under dryga tio år har spelarna verkat besvikna, de flesta har haft motsatt effekt, de har fått upp ögonen för fler sätt att spela och kommit tillbaka. Jag tror inte de har skippat det gamla sätten, mest utökat reporoaren.

-Gunnar

Deodanders

Syntaldicus Nomenclatus

Det låter bra att du pratar med dem och förstår hur viktigt det är, men jag skulle vilja föreslå att du också är väldigt försiktig med in-game bestraffningar.

Som i inte använder dem alls.

Du får ett par andra bra tips här i tråden, men slutar du inte med den typen av åtgärder så blir de förslagen helt värdelösa.

solvebring

Superhero

Jo, men jag har förklarat för honom, efter Genesis meddelande, att det faktiskt är ganska riskfyllt, och att jag gjorde det med hela spelgängets tillåtelse - även de utsattas, och att vi alla kände varandra till 100%. Jag lade ju även till att detta kanske inte är så lämpligt, att han istället just skall prata med dem.

Boldtaar

Warrior
Powergaminingen är inte så stort problem nu. Eftersom alla nu spelar väldigt unga karaktärer med inte så stora resurser. Dom klagade förut på att mina äventyr var för invecklade så jag har gjort min nu varande kampanj lite mer rätt fram där det mesta går att lösa med våld om dom vill. Det är mer problem med att några spelare inte sätter sig in i sin karaktär och missar en massa saker. De fokusera mera på vad de tror jag tycker är rätt och fel och drar alla andra med sig. Nu är jag inte särskilt mycket åt friforms hållet men mina spelare var bättre förut.
Jag har pratat med några av mina spelare och ska prata lite mer med alla. Jag tänkte också att jag ska dela upp gruppen och köra några scenarion med en mindre grupp.
Har köpt World of Darkness och tänkte börja med det när jag kommit igenom några sidor mer i boken och hittar en ledig regning natt. Tycker om regalerna för moral, virus och vices.

Ska fundera lite på vad jag kan ha för morot och piska för spelarna (en påse Algrens bilar kanske). Någon som har lite idéer på hur man kan utveckla karaktärsdragen för RP i Eon lite mer?

Mogger

Hipsteranka
Metasamtal

[ QUOTE ]
Det är mer problem med att några spelare inte sätter sig in i sin karaktär och missar en massa saker. De fokusera mera på vad de tror jag tycker är rätt och fel och drar alla andra med sig.

[/ QUOTE ]

Det här blir ju ett problem för att alla inte har samma agenda med sitt spelande. Jag tycker att ni ska börja från början och snacka lite löst om vad ni gillar med rollspel rent generellt. Kanske drar spelarna med sig de övriga för att alla faktiskt drar åt samma håll, kanske är det SL´s sätt att "tvinga" rollpersoner i en viss riktning som slår bakut? Något är det iaf, och det lättaste sättet att lösa det på är inte med rollgestaltande utan hur ni faktiskt vill spela. Jag ser inte SL som en domare som har sista ordet om vad som är roligt utan alla bör vara överens. Jag har själv erfarat att man t.o.m. efter att ha spelat ihop i över 10 år fortfarande kan lära sig mycket av varandra genom att bara pausa spelet och snacka om det. Vad funkade, vad funkade inte, hur kan vi göra det bätttre i fortsättningen.

Så, problemet ligger inte i att dina spelare inte rollspelar utan att du tycker att de ska göra det. Kanske kan ni komma överens, antagligen kan ni det, men tänk på att SL inte har kul-kontroll. Folkt gillar olika saker, det är bara att acceptera. Och snacka om det.

Jag är av åsikten att fyra delar av spelet måste dra åt samma håll - äventyret, karaktärerna, spelarna och spelledaren. Detta är en helhet. Funkar inte en del så funkar ingen del.

MrG

Swashbuckler
Re: Metasamtal

Jag är av åsikten att fyra delar av spelet måste dra åt samma håll - äventyret, karaktärerna, spelarna och spelledaren. Detta är en helhet. Funkar inte en del så funkar ingen del.
Väl talat! Men jag skulle lägga till en femte del som är "systemet". Nu är jag inte så bekant med EON men vissa system verkar uppmuntra mer våld/action än andra. Så för mig hänger allt ihop med fem delar:
Plott, roller, spelare, spelledare och system.
Själv tror jag att WoD kan funka för att uppmuntra nytt spel, kanske inte bara p.g.a systemet utan också för att det bryter förutsättnignarna, skapar nya kotymer och tankar.

-Gunnar (som visserligen ofta backar på metasamtalen, för mig är de allt för ofta stämningsdödare)

Mogger

Hipsteranka
ok då

Ok, du har rätt, men systemet, eller snarare spelet, går att tweaka. Men visst, att använda de redskap som ger det bästra resultatet är naturligtvis önskvärt.

Så fem delar - äventyret, karaktärerna, spelarna, spelledaren och spelet.

Genesis

Ni dés ni maître
WoD [ot]

Väl talat! Men jag skulle lägga till en femte del som är "systemet". Nu är jag inte så bekant med EON men vissa system verkar uppmuntra mer våld/action än andra. Så för mig hänger allt ihop med fem delar:
Plott, roller, spelare, spelledare och system.
Själv tror jag att WoD kan funka för att uppmuntra nytt spel, kanske inte bara p.g.a systemet utan också för att det bryter förutsättnignarna, skapar nya kotymer och tankar.
Intressant att du skulle nämna just WoD som exempel. Jag ska just börja spela Dark Ages: Vampire för första gången och finner det ganska inkonsekvent (alltså, systemet ger inte samma budskap som texten i övrigt. Systemet är klassiskt minmax-speligt, medan texten uppmuntrar till karaktärsspelande).

MrG

Swashbuckler
Re: WoD [ot]

A-ha, lägg inte för mycket i att jag nämnde just WoD, det berodde på att Boldtaar skrev att han just hade köpt det :gremwink:

Jag mest ville peka på att jag tror på miljöombytets effekt och systembytets, inte kanske för att systemet skulle vara optimalt för det, utan för att postaren bakom tråden ha det på läslistan...

-Gunnar (har härskat med karaktärspelande i WoD-lajv)