Cybot
Mest spelbar
Ok, jag håller på att göra ett rollspel och håller på tillfället på med att skapa kampanjvärlden men fick nyss fått en vad jag tror är en svinigt bra ide när det gäller karaktärs urval och vill gärna veta vad ni har för åsikter om den.
Ok, Världen är en typ av fantasy värld men utan någon av de vanliga fantasy raserna(alla raser är i grund och botten människor som har blivit isolerade för en jäkligt lång tid och blivit ganska skillda från varandra. Jag kommer inte gå in särkilt djupt på storien för den är ganska komplicerad).
Det som jag har varit jäkligt irriterad på under åren är alla powergamers som ska spendera 50 timmar på att skapa den ultimata karaktären och sen blir förbannade på att man inte vill godkänna hans krigar alv med maxad styrka, psy, dex och fys. I alla fall så har jag tänkt mig ett system där du inte nödvändigtvis blir vad du verkligen hade riktat in dig på och verkligen inte alltid får precis de skickligheter som du hade tänkt dig(det har jag alltid tyckt var lite fånigt att man fick totalt välja vad man ville ha efter som livet inte alltid blir som du vill)
Man börjar välja en region(ska finnas runt 8 regioner) där äventyraren börjar sitt äventyrm. Man väljer en ras som kan finnas i den regionen av någon normal anledning(ska finnas totalt 6 raser men i vissa regioner som är lite främlings fientliga ska det bara finnas kanske 2-3 möjliga val). Om spelledaren godkänner det så kan spelaren välja att spela en annan ras från en annan närliggande region.
Först så slår man på en tabell för hur man är född(född sjuklig, adlig, handelsman, skogshuggare, son/dotter till en glädjeflicka, övergiven och så vidare och så vidare, själva systemet använder t100). Sedan väljer man en dröm(ens barndoms fantasi om vad man ville bli när man blev stor).
Drömmarna är Krigare, Talare(politiker, handelsman, lärde, besvärjare), Laglös(säj det barnet som inte drömt att han varit Robin Hood eller Zorro, mästertjuv eller något liknande) eller hantverksman.
Beroende på vad man fick på den första tabellen och vilken dröm man valde så får man sen slå på en av många tabeller för ens Barndom och sen beroende på det slaget på en av många tabeller för ens Ungdom och till sist för ens "år innan äventyret".
För varje utfall på en tabell så får man ett visst resultat. Det kan vara att man får 40 skicklighets poäng på en valfri vapenskicklighet, att man får 30 skicklighets poäng på något hantverk eller något HELT annat. Det är troligare att de här skickligheterna är inriktade mot det område som ens Dröm inriktade sig åt men en som vill bli talare kan hamna i krigsakademi och få lära sig taktik, vapenskickligheter och stridskonst(säg att han var en Adlig son till exempel...hans farsa ville banne mig att sonen skulle bli en krigare som han. Eller kanske hamnade ens Rollperson i slaveri och hamnade på en gladiator arena). Men det kan också vara tvärt om att en som vill bli krigare kan få skickligheter inom ett hantverk samt talskickligheter och kunskap inom dans.
För varje sådant här slag dock så får han en viss mängd fria poäng(som representerar hans fritid, olika mycket beroende på hur mycket fritid) som han kan spendera på skickligheter inom sitt drömområde(och bara det området. En man som tvingas vara i krigsakademi men vill vara en talare kommer knappast spendera sin fritid på att lära sig fajtas).
Själva ideen med det hela är att det ska göra ett system som är snabbt: 3 tärningsslag plus slagen på karaktärens styrka, smidighet osv(som givet vis kan förändras av slagen som han gör som Barn, Ungdom och Åren innan äventyret).
Dels så ska det göra så att systemet är mycket slumpmässigt och ganska overskådligt(man KAN bara inte lära hur man maxar sina chanser på 3 slag som går genom kanske 40 olika tabellblad) för att minska ner på powergaming. Dels så går det snabbare efter som man har bara en liten mängd "fria poäng" att spendera så spelaren inte velar fram och tillbaka om vad han ska välja för skickligheter särkilt länge.. Men ändå så ger det friheter för MASSIVT olika karaktärer att utvecklas.
Det är givetvis mycket arbete för mig som rollspelsskapare men jag tror att det kan göra karaktärsskapandet roligt, snabbt men ändå skapa avancerade karaktärer med vitt skiljda kunskapsnivåer och områden. Det kommer nog också betyda att lite nya spelare för en gångs skull måste spela karaktärer som inte är maxade mot ett visst område.
Har någon några bra kommentarer?
Ok, Världen är en typ av fantasy värld men utan någon av de vanliga fantasy raserna(alla raser är i grund och botten människor som har blivit isolerade för en jäkligt lång tid och blivit ganska skillda från varandra. Jag kommer inte gå in särkilt djupt på storien för den är ganska komplicerad).
Det som jag har varit jäkligt irriterad på under åren är alla powergamers som ska spendera 50 timmar på att skapa den ultimata karaktären och sen blir förbannade på att man inte vill godkänna hans krigar alv med maxad styrka, psy, dex och fys. I alla fall så har jag tänkt mig ett system där du inte nödvändigtvis blir vad du verkligen hade riktat in dig på och verkligen inte alltid får precis de skickligheter som du hade tänkt dig(det har jag alltid tyckt var lite fånigt att man fick totalt välja vad man ville ha efter som livet inte alltid blir som du vill)
Man börjar välja en region(ska finnas runt 8 regioner) där äventyraren börjar sitt äventyrm. Man väljer en ras som kan finnas i den regionen av någon normal anledning(ska finnas totalt 6 raser men i vissa regioner som är lite främlings fientliga ska det bara finnas kanske 2-3 möjliga val). Om spelledaren godkänner det så kan spelaren välja att spela en annan ras från en annan närliggande region.
Först så slår man på en tabell för hur man är född(född sjuklig, adlig, handelsman, skogshuggare, son/dotter till en glädjeflicka, övergiven och så vidare och så vidare, själva systemet använder t100). Sedan väljer man en dröm(ens barndoms fantasi om vad man ville bli när man blev stor).
Drömmarna är Krigare, Talare(politiker, handelsman, lärde, besvärjare), Laglös(säj det barnet som inte drömt att han varit Robin Hood eller Zorro, mästertjuv eller något liknande) eller hantverksman.
Beroende på vad man fick på den första tabellen och vilken dröm man valde så får man sen slå på en av många tabeller för ens Barndom och sen beroende på det slaget på en av många tabeller för ens Ungdom och till sist för ens "år innan äventyret".
För varje utfall på en tabell så får man ett visst resultat. Det kan vara att man får 40 skicklighets poäng på en valfri vapenskicklighet, att man får 30 skicklighets poäng på något hantverk eller något HELT annat. Det är troligare att de här skickligheterna är inriktade mot det område som ens Dröm inriktade sig åt men en som vill bli talare kan hamna i krigsakademi och få lära sig taktik, vapenskickligheter och stridskonst(säg att han var en Adlig son till exempel...hans farsa ville banne mig att sonen skulle bli en krigare som han. Eller kanske hamnade ens Rollperson i slaveri och hamnade på en gladiator arena). Men det kan också vara tvärt om att en som vill bli krigare kan få skickligheter inom ett hantverk samt talskickligheter och kunskap inom dans.
För varje sådant här slag dock så får han en viss mängd fria poäng(som representerar hans fritid, olika mycket beroende på hur mycket fritid) som han kan spendera på skickligheter inom sitt drömområde(och bara det området. En man som tvingas vara i krigsakademi men vill vara en talare kommer knappast spendera sin fritid på att lära sig fajtas).
Själva ideen med det hela är att det ska göra ett system som är snabbt: 3 tärningsslag plus slagen på karaktärens styrka, smidighet osv(som givet vis kan förändras av slagen som han gör som Barn, Ungdom och Åren innan äventyret).
Dels så ska det göra så att systemet är mycket slumpmässigt och ganska overskådligt(man KAN bara inte lära hur man maxar sina chanser på 3 slag som går genom kanske 40 olika tabellblad) för att minska ner på powergaming. Dels så går det snabbare efter som man har bara en liten mängd "fria poäng" att spendera så spelaren inte velar fram och tillbaka om vad han ska välja för skickligheter särkilt länge.. Men ändå så ger det friheter för MASSIVT olika karaktärer att utvecklas.
Det är givetvis mycket arbete för mig som rollspelsskapare men jag tror att det kan göra karaktärsskapandet roligt, snabbt men ändå skapa avancerade karaktärer med vitt skiljda kunskapsnivåer och områden. Det kommer nog också betyda att lite nya spelare för en gångs skull måste spela karaktärer som inte är maxade mot ett visst område.
Har någon några bra kommentarer?