Nekromanti Karaktärsarkiv öppnat

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Karaktärsarkiv öppnat
Efter mycket om och men har vi äntligen öppnat ett karaktärsarkiv (ni hittar det under rollspel) dit ni kan skicka in era egna karaktärer och rollpersoner och givetvis kan ni även leta reda på spelledarpersoner som ni själva kan använda till era kampanjer och äventyr.

För att skicka in en rollperson väljer ni "skicka in artikel" som finns en bit ner på samtliga artikellistor. När ni tryckt där förs ni vidare till ett formulär där ni fyller i namnet på karaktären, avsluta med att inom parentes... (397 fler tecken)

Gå till artikeln

seinet

Swashbuckler
Vad roligt, undrar ifall det är någon som har en rolig karraktär att dela med sig av.

/Seinet Wintermute - Skall se Finntroll på lördag

chrull

Stockholm Kartell
Re: SLP:er får också vara med [ANT]

men är karaktärer verkligen rätt ändå? Figur-arkiv?

Selly

Level 5 Laser Lotus
Vad gäller svenska ord...

"Karaktär" är fortfarande ett fullt korrekt svenskt ord. Faktum är att jag svarade på ett av dina inlägg förut om just detta; du efterfrågade en motivering till just det här ordet. Och här finner vi inlägget i fråga.

Ackerfors

Alas, your rapids!
I avdelningen dryga svar vinner bidrag nummer...

...Yassilus...

Efter en enkel sökning i Svenska akademiens ordbok kommer vi fram till att karaktär i själva verket är ett latinskt ord från början. Inget svengelskt här inte. :gremsmile:

Dessutom ser vi att ordet har många betydelser, varav en är (som Selethil påpekar):

om person l. figur i skådespel, roman o. d. som har egenskaper vilka känneteckna en viss typ l. klass av människor; skådespels- resp. romanfigur av mera utpräglad egenart; förr äv.: roll av viss typisk beskaffenhet.
Så inte är det fel, inte... Dessutom förstår (troligtvis) alla vad som menas och eftersom det inte är bara spelledarpersoner eller bara rollpersoner så är karaktär ett utmärkt ord för att sammanfatta båda typerna.

sockerpappan

Veteran
tycker karaktär en en bättre benämning än rollfigur. Det har en lite mer vuxen touch över sig och personligen känns det väldigt svenskt.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: I avdelningen dryga svar vinner bidrag nummer...

Så inte är det fel, inte...
Inte helt fel, men bra nära. Den betydelsen av "karaktär" syftar till en viss typ av rollfigur - en kategori av liknande rollfigurer. Inte en viss rollfigur i sig. "Karaktär" uppstod från början som en svengelsk term utifrån engelskans "character".

och eftersom det inte är bara spelledarpersoner eller bara rollpersoner så är karaktär ett utmärkt ord för att sammanfatta båda typerna.
För mig betyder "rollfigur" båda sorterna. Menar du att "rollperson" bara syftar på spelarnas rollfigurer? Förbluffande...

I D&D definierade vi:
Character => Rollfigur
Player Character => Spelarfigur
Non-Player Character => Spelledarfigur

Hade DoD inte samma uppdelning?

/Mikael

Rickard

Urverk speldesign
Nej, DoD hade endast 2 [NT]

/[color:\\"green\\"]Han[/color] som kan nämna att det var termerna rollperson (RP) och spelledarperson (SLP)

Krille

Super Moderator
Re: Varför inte rollpersonsarkiv? [ANT]

• Det finns fler betydelser i ordet "karaktär" än i ordet "rollperson", varav inte alla har med rollpersoner att göra. Risken för missförstånd är högre, i synnerhet i spel med karaktärsdrag.
  • "Rollperson" är svensk industristandard sedan 1984.
  • "Rollperson" är enkelt att förkorta till RP (om man nu till nöds måste göra det), medan "karaktär" inte är lika lätt att förkorta.
  • Ordet "karaktär" låter fult. Det har en betoning på sista stavelsen, vilket gör att ordet tvärstannar där. Dessutom är det långa ä-ljudet fult, och betonat är det etter värre. "Rollperson" inleds med betoning och tar sats och knuffar på meningen så den får mer fart.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Grekiskt t.o.m. ...

Till svenska lånades ordet ursprungligen in från franskan.

Sedan fick någon på Äventyrsspel/Target för sig att låna in ordet igen, denna gång från engelskan och med en annorlunda betydelse.

Troberg

Sinister eater
Eftersom alla andra har en åsikt så...

...måste väl jag också tycka något.

Jag kör stenhårt med karaktär, använder aldrig något annat. Förkortar jag så blir det de vedertagna förkortningarna PC (för karaktär) och NPC (för övriga).

Funkar fint för mig.

Rising

Vila i frid
Vad kallas ett gäng nördar, viktigpettrar & fånar?

= Rollspel.nu!

Ärligt talat alltså, alla i den här tråden förstod precis vad som menades, ordet är korrekt och antyder dessutom (i mina öron) att det är personligheten och bakgrundshistorien som är det viktiga, och inte blott hennes värden eller utrustning, vilket kan bli fallet om man väljer en mer utpräglad "spelterm".

Men alla var naturligtvis för upptagna med att vara töntiga för att dra den fullkomligt uppenbara slutsatsen, så därför blev det en kakofoni av nördiga korkigheter, mästrande viktigpettrande och pladdrande fånigheter istället.

Ingen fråga i den här tråden var nödvändig, och inget svar behövdes. Resterande information som framlades var ovidkommande.

Vore det inte bättre om vi ägnade mindre tid åt att slå oss för bröstet (vilket dessutom framstår som rätt löjeväckande när det görs av nördar) och mer tid åt att skriva vettigheter? Skicka in en karaktär istället så att vi får något roligt att läsa.

/Rising
är hemskt sjuk idag, så om tonen var brysk så var det inte illa menat. (men handen på hjärtat, visst blev tråden tramsigt pladdrig väldigt fort?)

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: I avdelningen dryga svar vinner bidrag nummer...

I D&D definierade vi:
Character => Rollfigur
Player Character => Spelarfigur
Non-Player Character => Spelledarfigur

Hade DoD inte samma uppdelning?
När jag skrev DoD-texter 1985-89 så användes följande terminologi (IIRC):

Character => Rollperson
Player Character => Spelarroll
Non-Player Character => Spelledarperson (SLP)

IIRC definierades orden av översättaren Åke Eldberg strax före min entré på scenen.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Grekiskt t.o.m. ...

Sedan fick någon på Äventyrsspel/Target för sig att låna in ordet igen, denna gång från engelskan och med en annorlunda betydelse.
När jag jobbade där 1985-89 var vi noga med att inte använda ordet "karaktär" i denna betydelse, utan vi talade om "rollperson".

Troberg

Sinister eater
Dessutom så...

...ska vi väl inte utgå från att alla bara spelar svenska spel? Karaktär (med viss tolerans för stavningen) är ganska språkoberoende, medan rollperson kan vara mer kryptiskt för en som bara spelar engelska spel.

I övrigt håller jag med Rising om att det här är en icke-diskussion.

(Men alla som inte håller med mig har fel!)

chrull

Stockholm Kartell
Re: Vad kallas ett gäng nördar, viktigpettrar & fånar?

Eh.

Ska DU säga?

Ärligt talat så börjar jag tröttna på att du gärna kallar folk för mer eller mindre förolämpande saker. Jag kan hänvisa till senaste tidens manga/anime-diskussioner så ser vi ju att du själv inte är så mycket bättre.

Samtidigt håller jag med att det är galet mycket diskussion om en liten sak. Och jag håller med om att Karaktär låter rätt bra, av samma anledning som du.

Men med tanke på alla svaren så behövdes tydligen det här diskuteras.

Och du behöver lugna ner dig och dra ner på förolämpningarna. Tack.

chrull