Nightowl
Champion
Galna spelare, eller spelare som gal
Vete fan om det här har med subtila kontra arketyper att göra - jag tror det mer har med 'dåliga spelare' (vilket hemskt uttryck!) att göra.
Den som är högljudd MÄRKS, den som gör något drastiskt MÄRKS. Isynnerhet på konvent, där man ofta har en SL som skall 'bedöma' vad som händer, är det svårt att få mycket uppmärksamhet om man inte just MÄRKS. Så svårt att de flesta spelare tar till grova medel.
Vad jag är emr intresserad av är faktiskt inte att få spelare att gestalta vad deras karaktärer tycker och tänker, utan vad de GÖR. Att HANDLA i enlighet med ens karaktärs bakgrund, personlighet och motiv verkar vara förtvivlat mycket svårare än att bara agera ut känslor mot de övriga spelarna som agerar tillbaka. Jag är ingen stjärn-SL men har inget problem med att få folk att, typ, snacka med varandra med största inlevelse under ett konventsscenario - men om konventsscenariot innebär att något, vadsomhelst, förväntas hända, att karaktärerna förväntas göra något åt sin situation - då blir det genast mycket svårare, såvida det inte finns en färdig plott.
Det här är inte detsamma som 'problemlösning', egentligen. Man kan ju vara hur dum som helst men ändå försöka göra något åt sin situation, att ta sig för något. Men många spelare har bara drive till en grej: att prata med de andra spelarna - och ibland med SLP, men det kräver ju att man gör något så att man kommer i kontakt med dem.
Om inte SL leder en vid näsan, förstås.
Erik
Vete fan om det här har med subtila kontra arketyper att göra - jag tror det mer har med 'dåliga spelare' (vilket hemskt uttryck!) att göra.
Den som är högljudd MÄRKS, den som gör något drastiskt MÄRKS. Isynnerhet på konvent, där man ofta har en SL som skall 'bedöma' vad som händer, är det svårt att få mycket uppmärksamhet om man inte just MÄRKS. Så svårt att de flesta spelare tar till grova medel.
Vad jag är emr intresserad av är faktiskt inte att få spelare att gestalta vad deras karaktärer tycker och tänker, utan vad de GÖR. Att HANDLA i enlighet med ens karaktärs bakgrund, personlighet och motiv verkar vara förtvivlat mycket svårare än att bara agera ut känslor mot de övriga spelarna som agerar tillbaka. Jag är ingen stjärn-SL men har inget problem med att få folk att, typ, snacka med varandra med största inlevelse under ett konventsscenario - men om konventsscenariot innebär att något, vadsomhelst, förväntas hända, att karaktärerna förväntas göra något åt sin situation - då blir det genast mycket svårare, såvida det inte finns en färdig plott.
Det här är inte detsamma som 'problemlösning', egentligen. Man kan ju vara hur dum som helst men ändå försöka göra något åt sin situation, att ta sig för något. Men många spelare har bara drive till en grej: att prata med de andra spelarna - och ibland med SLP, men det kräver ju att man gör något så att man kommer i kontakt med dem.
Om inte SL leder en vid näsan, förstås.
Erik