Nekromanti Karaktärsdrivet/Spelardrivet spel i klassiskt äventyr

Henke

Avdankad Konventsarkeolog
Hej!

Har från att enbart spela klassika äventyr med färdig (och ofta rälsad) berättelse, på senare år även provat på spelardrivet koncept där berättelsen har en inramning, men där det är upp till spelarna att hitta på innehåll. Sedan jag hörde "Nässe"s senast actual play avsnitt på Podcon så har jag funderat mer på den sistnämnda spelstilen och om det finns något bra sätt att väva in den i ett klassiskt äventyr.

Önskat läge: Att koka ner en kampanj som Konfluxsviten till något som skulle kunna spelas på mycket färre spelmöten än i originalutförandet. Resor, småhändelser, slumpmässiga möten etc. tas bort och ersätts enbart med de bitar i äventyret som verkligen är intressanta (dels för SL för att hålla en klassisk röd tråd, men även för spelarens uttryckliga önskemål).

Vad jag tänker på är indelningen i "scener" och där olika drivkrafter och hemligheter låter scenens utgång bli mer oförutbestämd än äventyret är skrivet, men samtidigt balansera detta mot att spelarna skall få drivkrafter som ändå gör att berättelsen drar åt ett visst håll.

Mitt konkreta exempel (som jag tror de flesta lite äldre rollspelare är bekanta med) är den klassiska äventyret Svavelvinter till Drakar och Demoner. Är det ens möjligt att göra ett sådant äventyr spelardrivet? Jag tänker mig att man t.ex. sätter en startscen där alla rollpersoner befinner sig i Arhem som i äventyrets introduktionstext (Svavelkonvojen anländer till staden). Rollpersonerna har inget eller lite gemensamt med varandra, utgör ingen grupp, och drivs av olika agendor (och om man använder Svavelvinterrollspelets verktyg: "Skuggmakter, Öden, Förbannelser och Mål").

*SPOILERVARNING* Hur kommer man från en sådan startscen vidare till Svavelträsket, Kmordahelgedomen, Kvicksilvergruvan, Cruri´s gravar och Järntornet, samt möter Shagul? Jag tänker att man efter startscenen låter spelarna själva önska scener (kopplade till vad som hänt innan och till deras Svavelvinter-rollspelets verktyg), men att SL fortfarande behöver sätta vissa scener som spelarna inte kan föreslå, om de nu inte känner till handlingen på förhand (t.ex. är det enbart SL som skulle kunna sätta scenen att RP konfronteras av den vandöde Ottar, när han söker upp RP i jakt på Ebharing, scener från invasionen av Arhem, eller att Blatifagus går loss på Arhem).

Funderar också på hur man effektivt hanterar spelledarinformation i den här formen av upplägg. Om spelaren t.ex. önskar en scen där han träffar kmordadruidernas prior i deras helgedom så behöver SL på något sätt styra scenen om templet skövlats och priorn är död. En sådan scen skulle kunna börja med ankomst till helgedomen, istället för att man tillsammans beskriva mötet med priorn, men någonstans blir det lite fel om SL presenterar en platsbeskrivning utan den önskade personen, när spelaren önskade just detta. Man vill ju inte heller låta scenen börja inne i helgedomen med den döde, då helheten i platsen bidrar till viss stämning (massakern på samtliga druiderna, eventuella inkräktare som uppehållit sig på platsen etc).

Hur hanterar man att en spelare önskar en scen i Järntornet om han inte vet vägen till platsen? Meddelar man bara att han inte vet hur man kommer dit eller släpper man igenom scenen iaf? På samma sätt som i kmordahelgedomen så kanske det finns saker i platsen som gör att man helst inte vill släppa fram scenen precis så som spelaren önskar utan introducerar med en ankomst till platsen.

Hur mycket är det lämpligt att SL går in och påverkar handlingen i en pågående önskad scen från en spelare? (t.ex. när spelarna har en dialog, och lönnmördaren Tobik plötsligt angriper dem eller när någon rapporterar att Shaguls grav plötsligt har öppnat sig).

Tänker mig även att spelare som inte deltar med sina RP i en scen tar över rollerna för SLP´s. Hur introducerar man dem i SLP på ett bra sätt? En kort beskrivning av SLP:n med dess drivkrafter/agenda som spelaren får läsa i samband med att SLP-rollen delas ut?

Skulle också gärna vilja ha bra tips på avslutning för äventyret? Bör varje spelare önska en slutscen och beskriva en epiolog för sin karaktär? Som man gjorde i Podcon´s "actual play"-avsnitt så hade man regler som styrde epilogen i en riktning (ljusa/mörka tärningar med ett utfall som styr helheten i epiologen).

Tips? Idéer? Hur hade du gjort?

(Notera att jag valt Svavelvinter som exempel, men att jag inte nödvändigtvis behöver svar på frågorna utifrån det äventyret utan funderingarna är mer generella.)

Krille

Super Moderator
Du som spelledare är också en deltagare. Din agenda räknas lika mycket som de andra spelarnas.

Så jag skulle ha en väldigt flexibel stans, och baka in rollpersonernas plotter i din egen. Visst har Ruriks ärkefiende något med shaguliterna att göra? Visst skulle Alandras önskan om hämnd kunna leda till Cruris gravfält? Och så vidare: spelarna ger dig krokar om du ger dem chansen.

Så ta några av elementen i Svavelvinter och lägg ut dem på bordet. Gör dubbelsidiga kort, exempelvis med klara kortkondomer. Ena sidan har en inspirerande illustration av något element med en titel och inget mer. Andra sidan har lite mer content. Lägg ut dem på bordet, och uppmuntra spelarna att när som helst lägga rabarber på vilken som helst och väva in i sin rollpersons ståry.

Så när Alandras spelare tar kortet med Cruris gravfält, le lite grand och ta tacksamt emot kroken som sticker dit.

Eller ta ett stort papper, typ A3 eller A2. Rita rutor i mitten och skriv rollpersonernas namn i dem. Sätt in kul ståryelement från din Svavelvinter-story i rutor här och var på resten. Ta några rundor runt om bordet och låt spelarna rita relationer fram och tillbaka och mer än gärna sätta in egna ståryelement på papperet. Sen kan du ta relationsschemat från det där papperet som utgångspunkt för ditt spelledande. Håll det levande, och se till att nya saker kommer in liksom relationer, och uppdatera dem som finns.

RasmusL

Champion
Forge glossary said:
Impossible Thing Before Breakfast, the "The GM is the author of the story and the players direct the actions of the protagonists." Widely repeated across many role-playing texts. Neither sub-clause in the sentence is possible in the presence of the other.
Det kommer de inte och om du "lurar" dem dit genom att styra deras beslut, och i själva verket tar ifrån dem deras berättarmakt (det kallas "att vara oärlig"), så är risken mycket stor att det kommer att bli dysfunktionellt spel. Inte bra. Vill du spela Svavelvinter så gör det, vill du spela karaktärsdrivet i Svavelvinters värld så gör det men vet att det _aldrig_ kommer att bli Svavelvinter!

Genesis

Ni dés ni maître
Det borde egentligen inte vara ett dugg svårt. Läs igenom äventyret och notera allt som redan har hänt. Detta är lugnt att använda, oproblematiskt. När det gäller saker som kommer att hända efter att spelet börjat, formulera om det som planer och agendor hos SLP:er. Detta är också grejor som finns i världen när spelet börjar. SLP:erna kommer såklart att försöka att sätta dessa planer i verket, men rollpersonernas handlingar kan ändra på det. Allt sådant funkar utan problem med spelardrivet spel, så länge du begränsar spelarnas auktoritet till deras rollpersoners handlingar. Släpp sedan lös rollpersonerna i världen och se vad som händer. Det enda du inte får ha är händelser i framtiden som kommer att inträffa. Detta kolliderar med spelardrivet spel. Men bakgrund och agendor kan du ha hur mycket du vill.

Skulle jag göra det skulle jag dela ut alla viktiga SLP:er till spelarna och låta dem axla dessa som rollpersoner. Låt endast en spelare spela "hjälten". Men det är nog att gå längre än du vill (jag hade nog skippat spelledaren, också).

Henke

Krille;n134250 said:
Du som spelledare är också en deltagare. Din agenda räknas lika mycket som de andra spelarnas.

Så jag skulle ha en väldigt flexibel stans, och baka in rollpersonernas plotter i din egen. Visst har Ruriks ärkefiende något med shaguliterna att göra? Visst skulle Alandras önskan om hämnd kunna leda till Cruris gravfält? Och så vidare: spelarna ger dig krokar om du ger dem chansen.

Så ta några av elementen i Svavelvinter och lägg ut dem på bordet. Gör dubbelsidiga kort, exempelvis med klara kortkondomer. Ena sidan har en inspirerande illustration av något element med en titel och inget mer. Andra sidan har lite mer content. Lägg ut dem på bordet, och uppmuntra spelarna att när som helst lägga rabarber på vilken som helst och väva in i sin rollpersons ståry.

Så när Alandras spelare tar kortet med Cruris gravfält, le lite grand och ta tacksamt emot kroken som sticker dit.

Eller ta ett stort papper, typ A3 eller A2. Rita rutor i mitten och skriv rollpersonernas namn i dem. Sätt in kul ståryelement från din Svavelvinter-story i rutor här och var på resten. Ta några rundor runt om bordet och låt spelarna rita relationer fram och tillbaka och mer än gärna sätta in egna ståryelement på papperet. Sen kan du ta relationsschemat från det där papperet som utgångspunkt för ditt spelledande. Håll det levande, och se till att nya saker kommer in liksom relationer, och uppdatera dem som finns.
Mycket bra idéer. Tack! Just i Svavelvinter finns det ju bra stöd för att bygga RP-ståry i form av tidigare erfarenheter (som används aktivt i spel). Eller tänker du som att väva in som pågående händelser?

Henke

RasmusL;n134261 said:
Det kommer de inte och om du "lurar" dem dit genom att styra deras beslut, och i själva verket tar ifrån dem deras berättarmakt (det kallas "att vara oärlig"), så är risken mycket stor att det kommer att bli dysfunktionellt spel. Inte bra. Vill du spela Svavelvinter så gör det, vill du spela karaktärsdrivet i Svavelvinters värld så gör det men vet att det _aldrig_ kommer att bli Svavelvinter!
Jag håller med dig till viss del här. Det är just här jag känner att jag behöver vägledning med balansgången. Jag tror samtidigt inte att det är svart eller vitt. Jag vill ha med vissa platser (och därmed vissa skeenden), men jag vill inte styra RP aktivt dit utan mer låta det ske som naturliga val för dem. Tänker alltså att det finns ett fåtal fasta hållpunkter (som naturliga val för RP), men allt blir ändå fritt. Skulle ingen RP vilja besöka Cruris gravfält eller Järntornet så får dessa skeenden komma i bakgrunden utan RP´s inblandning tänker jag. Ödet har liksom trick för att sätta saker i rörelse ändå?

Henke

Genesis;n134266 said:
Det borde egentligen inte vara ett dugg svårt. Läs igenom äventyret och notera allt som redan har hänt. Detta är lugnt att använda, oproblematiskt. När det gäller saker som kommer att hända efter att spelet börjat, formulera om det som planer och agendor hos SLP:er. Detta är också grejor som finns i världen när spelet börjar. SLP:erna kommer såklart att försöka att sätta dessa planer i verket, men rollpersonernas handlingar kan ändra på det. Allt sådant funkar utan problem med spelardrivet spel, så länge du begränsar spelarnas auktoritet till deras rollpersoners handlingar. Släpp sedan lös rollpersonerna i världen och se vad som händer. Det enda du inte får ha är händelser i framtiden som kommer att inträffa. Detta kolliderar med spelardrivet spel. Men bakgrund och agendor kan du ha hur mycket du vill.

Skulle jag göra det skulle jag dela ut alla viktiga SLP:er till spelarna och låta dem axla dessa som rollpersoner. Låt endast en spelare spela "hjälten". Men det är nog att gå längre än du vill (jag hade nog skippat spelledaren, också).
Precis det här jag är ute efter! Tack! Sätta agendan för att driva storyn i viss riktning via SLP´s. Har själv alltid gillat tanken med att låta SLP´s bli RP och inte bara vara några kringvandrande äventyrare utan koppling till storyn. Precis som du skriver så är jag även ute efter att skippa SL, eller iaf ha roterande SL (men där alla får vara med och samberätta). I Svavelvinter-rollspelet har man ju dessutom Skuggmakter som ger RP uppdrag vilket ytterligare kan driva RP i viss riktning.

Som jag nämnde i annan post. Vissa händelser i framtiden inträffas ändå. Oavsett om RP är på plats eller inte, men ger man dem en putt i viss riktning så tror jag oftast det räcker.

Krille

Super Moderator
Henke;n134319 said:
Mycket bra idéer. Tack! Just i Svavelvinter finns det ju bra stöd för att bygga RP-ståry i form av tidigare erfarenheter (som används aktivt i spel). Eller tänker du som att väva in som pågående händelser?

Både och, och framtiden därtill. Vissa bitar i dessa är saker i det förflutna. Andra saker händer nu. Några saker händer i framtiden, och kanske kommer inte att hända alls beroende på vad som händer.

Spelarna tar saker som har hänt i det förflutna och bygger in i sina rollpersoners bakgrund. Du använder dessa för att leda in dem på saker som händer nu. Och beroende på vad som händer så kanske framtiden kommer att hända så som det står i äventyret, eller kanske inte. I vilket fall som helst så har du nu spelarna indragna i äventyret som en aktiv deltagare i ståryns utformande.

Genesis

Ni dés ni maître
Henke;n134321 said:
Precis det här jag är ute efter! Tack! Sätta agendan för att driva storyn i viss riktning via SLP´s.
Fast, asså … om du försöker att "driva ståryn i viss riktning" så spelar du inte spelardrivet. Samma sak med att försöka ordna så att rollpersonerna kommer till platser du förberett genom "naturliga val". Detta är att styra berättelsen, kontrollera deras val och ta ifrån dem friheten (vilket är oproblematiskt i många spelstilar, men det är inte spelardrivet). Mitt förslag var att låta SLP:er ha sina agendor, men inte använda dem för att "driva ståryn i viss riktning". Tvärtom, låt spelarna driva ståryn i vilken riktning de vill och låt SLP:er reagera på deras handlingar i enighet med deras egna mål och värderingar, så som du har definierat dem. Ta ett blad från Vincent Bakers bok och upprepa hans mantra "Play to find out what happens". Besöker de inte de platser som finns beskrivna i kampanjen, skippa de platserna. Tvinga inte och försök inte att "leda" dem genom att göra det du vill att de ska göra till "naturliga val". Det är motsatsen till spelardrivet spel och gränsar till illusionism, som är … problematiskt.

Här borde jag länka till Rickards artiklar om fisktankar om jag hade en bra länk. Någon som har en?

Henke

Krille;n134326 said:
Både och, och framtiden därtill. Vissa bitar i dessa är saker i det förflutna. Andra saker händer nu. Några saker händer i framtiden, och kanske kommer inte att hända alls beroende på vad som händer.

Spelarna tar saker som har hänt i det förflutna och bygger in i sina rollpersoners bakgrund. Du använder dessa för att leda in dem på saker som händer nu. Och beroende på vad som händer så kanske framtiden kommer att hända så som det står i äventyret, eller kanske inte. I vilket fall som helst så har du nu spelarna indragna i äventyret som en aktiv deltagare i ståryns utformande.
Precis! Bra...

Henke

Genesis;n134328 said:
Fast, asså … om du försöker att "driva ståryn i viss riktning" så spelar du inte spelardrivet. Samma sak med att försöka ordna så att rollpersonerna kommer till platser du förberett genom "naturliga val". Detta är att styra berättelsen, kontrollera deras val och ta ifrån dem friheten (vilket är oproblematiskt i många spelstilar, men det är inte spelardrivet). Mitt förslag var att låta SLP:er ha sina agendor, men inte använda dem för att "driva ståryn i viss riktning". Tvärtom, låt spelarna driva ståryn i vilken riktning de vill och låt SLP:er reagera på deras handlingar i enighet med deras egna mål och värderingar, så som du har definierat dem. Ta ett blad från Vincent Bakers bok och upprepa hans mantra "Play to find out what happens". Besöker de inte de platser som finns beskrivna i kampanjen, skippa de platserna. Tvinga inte och försök inte att "leda" dem genom att göra det du vill att de ska göra till "naturliga val". Det är motsatsen till spelardrivet spel och gränsar till illusionism, som är … problematiskt.

Här borde jag länka till Rickards artiklar om fisktankar om jag hade en bra länk. Någon som har en?
Du får ursäkta om jag är otydlig här. När jag menar driva storyn i viss riktning så menar jag inte att allt skall utspela sig på samma sätt som i klassiska äventyret, men platserna och vissa större skeenden blir ändå snarlika oavsett om de triggas av RP eller inte. Cruris vandöda kommer att vakna. Shagul kommer resa sig ut sin grav. Kmordadruiderna blir mördade (innan startscenen). Detta är alltså inramningarna i storyn som RP (spelarna) får agera utifrån. Om de är bidragande faktorer till dessa skeenden eller inte kommer jag däremot inte att lägga mig i. Det är ju SLP´s (shagultsekten) som sätter ramen för när Shagul kliver ur sin grav. Om inte RP väcker crurerna så gör någon annan det etc. Däremot tänker jag mig att det finns SLP´s med agendor som just leder fram till dessa händelser, men det betyder såklart inte att RP behöver nappa på dem.

Tacksam för länk till Rickardas artikel.

Henke

Har klurat vidare lite. Förutom att SL etablerar en startscen (och styr ramar och vissa händelser i övriga scener) så blir övriga scener upp till spelarna (där rollerna för att spelleda, styra SLP´s och spela RP roterar).

Spelaren får möjlighet att etablera tre olika typer av scener:
1. En scen där den egna rollpersonen är huvudperson och väljer (inom den ram SL tillåter) vilka övriga som är med i scenen. Exempel: Spelaren till Mok-mok (RP etablerar en scen där han, trollkarlen Trodax (SLP), och shagulitambassadören Malek Mangus (RP) diskuterar senaste tidens händelser i Arhem.
2. En scen där den egna Skuggmakten är huvudperson och (förmodligen) möter den knutna rollpersonen. Exempel: Draken Blatifagus (Skuggmakt) etablerar en scen där Mok-mok (RP) av nyfikenhet besöker hans grotta. Ett bra tillfälle att ge "skuggbefallningar".
3. Lämnar över scenen till en annan rollperson men finns själv representerad som en SLP. Exempel: Hildur Ornetand (SLP) etablerar en scen där han läxar upp Mok-mok (RP) på värdshuset Junker Hildur.

Kan det funka? Tycker 1 och 2 är rätt självskrivna, men punkt 3 är också viktig för ibland vill man att en utomstående person skall kunna söka upp RP så det inte alltid är RP som driver vad som händer.

Rickard

Urverk speldesign
http://oldsite.rollspel.nu/forum/ubb...tankekarta.pdf

Jag har stavat fel på "Junker Hildur" och "röd skarf" (Abrelax).

Jag lät Rovald vara shaguliternas spion

Jag ändrade Moska till att vara en vätte.

Jag lät kvurerna tro att shaguliterna fångade in dem för att äta dem.

Jag lät shamanen Uxu haft en profetia där några som rollpersonerna skulle fria dem från shaguliterna men hade gett förtroendet till några tidigare som var ungefär som rollpersonerna. Dessa "hjältar" hade fångats in och dödats av Shakello.

Jag ändrade lite namn som hade latinsk klang.

Kung Ottar var bara en spelpjäs för Shagul så han finns inte med som en fraktion.

---

Som du märker så är det få fraktioner som har agendor. Släng in fler agendor och få med att olika agendor korsas och du får mer av en kokande kittel.

Henke

Tack för input. Bra att ha en tankekarta, får fundera över den detaljen. Precis som du säger så gäller det att sätta ihop en rad agendor som kan korsas. Finns gott om inspel till detta i det gamla Svavelvinter-äventyret. Tänker bara en sådan sak som om man försöker sälja av gravguld i Arhem så kommer Gottard få höra talas om det och få upp ögonen för RP (kanske vill ha en del eftersom han dras med sina skulder.