Nekromanti Karaktärsgenerator fungerar!

Dilandau

Myrmidon
en fungerande version av karaktärsgeneratorn till DoD6 finns nu att ladda ner från riotminds.com!

Min recension:
GÖR SÅ ATT MAN KAN STÄNGA AV MUSIKEN! Vansinnigt jobbigt att ha en midi-slinga i bakgrunden hela tiden.

Det är uppenbart att detta är en mkt tidigt version av karaktärsgeneratorn (hoppas jag). Gränssnittet är långt från intiutivt och käns t.o.m. rätt otydligt här och var.

Möjligheten att maximera fönstret är något som måste inkluderas i senare versioner av proget. Som det är nu är allt alldeles för litet, speciellt teckenstorleken.

Jag vill även kunna _välja_ mitt sociala stånd och min ålder och inte tvingas använda den som programmet slumpar fram.

Ett bättre och tydligare "köpa färdigheter-system" vore trevligt. Likaså vore det skoj att kunna köpa utrustning.

Kort och gott: Programmet är ett bra initiav, men i dagsläget ser jag ingen anledning till att använda det istället för traditionellt penna+papper+tärningar. Speciellt när det inte går att skriva ut rollpersonerna!

Rickard

Urverk speldesign
Stäng av/byt ut den då

Du kan ju stänga av midimusiken i Windows... Antar att du inte lyssnar för mkt på midimusik annars..

Om du lyssnar på mkt midi-musik så kan du väl byta ut midislingan till nån som du tycker är bra? Riotminds har väl knappast bakat in den i exe-filen?

/[color:448800]Han</font color=448800> som inte tänker ladda ner generatorn pga Dilandaus synpkter

Salir

Veteran
Det är bra iaf att den funkar...
men det behövs ju lite ändringar och de kommer väl säkert ändras i programmet eftesom detta bara är första versionen...
Vilket språk är programmet programmerat i?

Legioth

Swordsman
Utskrift

"Speciellt när det inte går att skriva ut rollpersonerna!"

Varför skulle man vilja skriva ut rollpersonerna?
Eller har du en skrivare som skriver ut med bly (eller något annat som lätt går att sudda) ?

Det skulle vara ganska dumt att skriva ut en hel rollperson, för det blir otroligt klottigt i längden då man levlar och inte kan sudda ut de gamla värdena då de ändras. Jag har inte provat generatorn, men det vettigaste skulle vara om man får alla värden presenterade på ett överskådligt sätt då man är färdig, så kan man skriva ner allt på formuläret.

Jag har själv skrivit en en karaktärsgenerartor till min grafräknare, den är iofs till DoD 4, men principen är ju samma. Den använder jag för alla uträkningar. Eftersom man köper GE:er i 4:an så blir det en del uträkningar där, men det går smidigare med programmet. Sedan då jag har fördelat mina BP (som man köper GE:er för) skriver jag (för hand) resultatet på pappret. Programmet räknar också ut KP, SP, EP, SB och förflyttning.
Sedan har jag ett annat program som man köper färdigheterna för. Men även där får jag bara resultatet på skärmen och skriver sedan ner det på formuläret.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Utskrift

Varför skulle man inte ha det.. RPer som man använder i enkvällsäventyr kan man lika gärna skriva ut.. Det är jobbigare att skriva av än att inte göra det..

Schysst m generator till miniräknaren.. Vilken sorts miniräknare är det, är koden skriven i miniräknaren el. på datorn och hur lång tid tog det att göra programmet?

/[color:448800]Han</font color=448800> som tycker karaktärsgeneratorn till CoC (Byakhee) ska vara ett fördöme för alla kommande generatorer

Dilandau

Myrmidon
Ursäkta?

Va? Det är val fanken klart att man ska kunna skriva ut!? Vad är annars poängen med att ha en karaktärgenerator? Släpa runt på hela jävla datorn, är det så det är tänkt eller? En sen att det inte går att sudda? Man klarar sig igenom åtminstone 1-2 spelomgångar utan att behöva föra över på ett nytt rollformulär. Överföringen kan man göra lite när man känner för det.

Dessutom är det en principsak, jag vill kunna skriva ut alla som visas på min skärm, gärna utan att göra en skärmdump.

Legioth

Swordsman
Re: Utskrift

Engångsävnentyr tänkte jag inte på.

Angående miniräknaren så har jag en TI-86

Först skrev jag en generator i räknarens egena basic system. Det rörde sig om 3 - 4 timmars kodning. Dock var det programmet långsamt och använde ett ganska klumpigt menysystem.

Så då jag lärde mig att skriva assembly så var en ny karaktärsgenerator det första jag skrev. På den har jag nog satt ner ca 100 timmar. Det låter ju ganska jobbig, men jag hade en funtionell version klar efter ca 20 timmar. Sedan satte jag till flera funktioner, t.ex. åldersmodifiktationer i.dyl. Det senaste jag fixat är att den räknar hur många EP man har, något som var extremt jobbigt eftersom 8 bit inte räckte till (högsta talet =256), då man skriver assemlby måste man ju förstås skriva helt nya rutiner för att visa 16 bits tal... För jag hittade ingen bra rutin på nätet...

Det andra programet jag har fixat är en FV köpare, eller egentligen 3 st. Det första ger hur många EP det kostar att höja sitt FV. Det andra ger hur högt man får höjt sitt FV då man har ett visst antal EP. Det tredje är det effektivaste då man gör en RP. Den räknar bort EP vartefter man höjer. Alla dessa skrivna i basic.
Men igår satt jag 7 timmar och kämpade med att få samma funktion i assembly, eftersom assemblyprogramen blir mindre och snabbare och enklare att använda...

Eksem

Champion
Re: Ursäkta?

Tja, syftet med en karaktärsgenerator (utan utskriftsfunktion) är väl att kunna göra rollpersonerna utan att räkna i huvudet och hålla reda på jobbiga siffror.