MaskeradeRosen
Veteran
Ålder är något som fortfarande påverkar karaktärsskapandeprocessen i några rollspel, men majoriteten av rollspel verkar inte göra någon större skillnad på ålder nuförtiden. Att en person i sextioårs-åldern inte har lika stor smidighet, styrka, och uthållighet som en i tjugoårsåldern är ju ganska uppenbart, men är där någon som själv skapat husregler kring detta?
Började reflektera kring detta då jag är i processen av att skapa en ny karaktär för en kampanj och började tänka på hur våra grupper oftast ser ut (i princip är 90%+ av karaktärerna unga, standard är ca 20-30 år). Finns där några fördelar med att ge olika bonusar/begränsningar till olika åldersgrupper (extra slag på tabeller, mer/mindre grundattribut, fria enheter, osv)? Eller hade det bara skapat ett onödigt extra steg i karaktärsprocessen?
Började reflektera kring detta då jag är i processen av att skapa en ny karaktär för en kampanj och började tänka på hur våra grupper oftast ser ut (i princip är 90%+ av karaktärerna unga, standard är ca 20-30 år). Finns där några fördelar med att ge olika bonusar/begränsningar till olika åldersgrupper (extra slag på tabeller, mer/mindre grundattribut, fria enheter, osv)? Eller hade det bara skapat ett onödigt extra steg i karaktärsprocessen?