Med tanke på att en rätt stor del av mitt hängande på detta forum har utspelat sig på Eons forums tråd, så borde det peka på vad jag föredrar. Och sen, oavsätt hur lång tid det tar att göra en karaktär, så har jag än så länge under de snart 20 åren jag spelat rollspel näst intill alltid varit den som har varit klar med min karaktär sist. Så ja, jag är mer en Grupp 1 person helt klart.
Jag har inget emot Grupp 2 igentligen, men ju mindre val man har att göra, ju mindre antal "grejer" med karaktärsskapandet där är, och i allmänhet ju snabbare det går att göra en karaktär... ju mindre tycker jag om det. Karaktärerna blir, och känns, helt enkelt oerhört opersonliga och intetsägande, "shallow", och andra sådana saker... som om dom (ens karaktärer) inte har någon som helst betydelse. De känns som en sån där karaktär som man kan hitta i tv-serier/film/böcker/spel/mm, där karaktären känns som ett tomt skall som bara finns där för att fylla ut storyn eller fylla en väldigt specifik roll eller något. En karaktär som i all hast slängdes in där för att snabbt lösa någon typ av problem med den biten av story eller något... de känns helt enkelt inte som riktiga personer. Det är lite som att ge en person en ny identitet, den börjar när du får den, men all din historia innan dess finns inte längre, och den som eventuelt skapats för dig är antagligen extremt barebones och intetsägande.
Jag tycker om att "sjuda" med min karaktär när den skapas. I de flesta fallen, med "grupp 1" typen av karaktärsskapande, och när min karaktär är färdigskapad, så vet jag vem han är. Jag vet hans historia, vad han har råkat ut för, vad han har blivit bra på pga det, personlighet, mm. Jag har oftast en fullt utvecklad karaktär helt enkelt, en karaktär som faktiskt är intressant på ett eller flera sätt... en karaktär som jag faktiskt bryr mig om. Och det är något som jag nog kan upprepa om och om igen, för att det är väldigt viktigt för mig (kom jag just fram till)... en karaktär som jag faktiskt bryr mig om.
Visst, man kan skapa sådana karaktärer även med Grupp 2, genom att själv skapa alla karaktärens backgrunds historier. Men när en spelgrupps karaktärer är alla klar på 5-10 minuter, så vill nog de flesta börja spela direkt, istället för att sitta där den följande timmen med att tänka ut en bakgrund till ens karaktär.
Det är ju det som är grejen med snabba och simpla karaktärsskapar system i rollspel... att folk ska slippa spendera så mycket tid med det, och komma igång med själva spelandet så snabbt som möjligt. Men det räcker inte för mig, jag vill ha ett djup i min karaktär när jag är klar med den, och det kan jag helt enkelt inte få på bara 5-10 minuter... eller ens 30 minuter för den delen.
Så klart, spendera 2 timmar på att göra en karaktär... när min karaktär sen kanske råkar dö inom de första 5 minuterna på spelomgången... följt av att man då spendera kanske ytterligare 30-60 minuter på att försöka slänga ihop en ny karaktär medan de andra fortsätter spela... så kan det kanske kännas som ett totalt slöseri med tid. Men för mig är det inte det,,, för bara det faktumet att jag bryr mig om min karaktär, när jag väl är klar med den, gör all skillnad i världen.
Till och med en Eon karaktär som jag slängde ihop på en 30-60 minuter har massivt mycket mer personlighet och historia när den är klar, jämfört med alla de karaktärer kombinerat som jag hunnit skapa på samma tid i ett snabbt karaktärsskaparsystem.
Jag kan inte riktigt bry mig om en karaktär som tog mig 5-10 minuter att skapa... Det kommer ta en par till flera spelmöten, plus antagligen en del roliga/intressanta/badass händelser och/eller grejer som min karaktär gjorde, utveckling av personlighet, plus ett par höjningar i färdigheter mm, innan jag skulle nå en punk där jag faktiskt bryde mig om en sådan karaktär. Jag vill dock bry mig om min karaktär från första sekunden jag spelar. Så då tar jag med glädje 2 timmars karaktärsskapande över 5 minuter, för att inte tala om dagar och veckor i vissa fall när man får sådan tid på sig att skapa sinkaraktär... trots risken att han kan vara död efter 5-10 minuter.
Sen, så klart, så tycker jag ju att karaktärsskapande är oerhört roligt, specielt om det är som i Eon, eller Mutant Chronicles, etc. Och jag kan lägga timmar på det i tv/data-spel också innan jag är nöjd. Så jag är väl mer benägen till att inte ha några problem med Grupp etts variant av karaktärsskapande. XD