Grundegenskapsspecialiseringar [ser lång ut]
Ok, nu har jag funderat lite.. Eftersom jag oftast vill baka ihop regler med varandra så att de hänger samman och är beroende av varandra så var jag tvungen att se över hela mitt karaktärsskaparsystem..
Jag funderade över hur jag ska släppa de sekundära grundegenskaperna för att införa grundegenskapsspecialiseringar (för- och nackdelar).. Den stora förändringen som blev utav detta var att jag inte behövde åldersgrupperna Ung, Mogen, Medelålders och Gammal längre.. Det är en indelning som följt med ändå sedan EDD.. Istället för en tabell så kommer jag använda mig av matematiska formler.. De är lättare att komma ihåg.. Nåväl.. Det var bakgrunden.. Här är mina nya tankar..
Ponera att vi har följande grundegenskaper och utgår från mina regler..
<TABLE BORDER=1 WIDTH=100%></TR><TH>Styrka</TH><TH>Smidighet</TH><TH>Skarpsinne</TH><TH>Psyke</TH><TH>Karisma</TH><TH>Vaksamhet</TH></TR></TABLE>
Det som fortfarande är kvar är att man slår och räknar samman sina grundegenskaper och får BP för detta.. Man får även BP för åldern ([antal år] / 10 BP).. Däremot så måste man dra bort lika många poäng från grundegenskaperna som man får BP för åldern.. 1 BP drar bort 1 poäng från någon grundegenskap.. Ni som har lite mellan öronen ser att man kan negiera förlusten automagiskt genom att betala de BP man får av åldern om man så vill.. Själv vill jag spendera de ålders-BP:en på ballare saker..
Max 10 poäng behöver man dra bort från grundegenskaperna på grund av ålder.. Om man är äldre än 100 år får man de resterande BP:en gratis..
Grundegenskapsspecialiseringarna
Dessa specialiseringar används endast om spelaren behöver slå mot en grundegenskap omkring ett specifikt användningsområde.. Jag funderar på om de kan fungera som modifikationer på vissa färdigheter också (som att Lycka påverkar färdigheten Hasardspel).. Varje grundegenskap får max ha två specialiseringar.. Jag har lite problem med att komma på användningområden.. Där kanske ni kan hjälpa mig? Jag siktar väl på runt 5 på varje grundegenskap..
Styrka - kroppsprestation
Elementresistans (vind, kyla, värme)
Giftresistans
Sjukdomsresistans
Skadetålighet
Storlek
Smidighet - kroppskontroll
Balans
Koordination (typ bollsinne)
Reaktionsförmåga
Snabbhet (löpning)
Vighet
Skarpsinne - sinnesprestation
Associationsförmåga
Bildminne
Inlärning
Ordförråd?
Psyke - ödespåverkan
Lycka
Självkontroll
Karisma - personpåverkan
Charm (första intryck när få personer)
Ledarskap (kunna få med sig personer)
Rykte
Respektingivande (någon man inte sätter sig upp mot)
Vaksamhet - världsuppfattning
Hörsel
Syn
(Lukt) - endast för de med utvecklat luktsinne
(Sonar)
(Mörker)
(Vatten)
(Värme)
Kanske man kan dela upp några användningsområden i mindre punkter? Notera att dessa specialiseringar kan antingen ha ett negativ eller ett positivt värde, så Lycka -4 innebär att man har otur.. Specialiseringarna läggs till på grundegenskapen när man slår mot den och när spel(led)aren tycker att specialiseringen är nödvändig att ta med..
1 BP höjer en grundegenskap med ett poäng eller ger höjer en specialisering med 2.. Detta innebär att GE-modifikationerna av åldern kan överföras till specialisering istället.. En sådan "poäng" ger -2 på någon specialisering.. Man kan även köpa en negativ specialisering för att få poäng över till positiva specialiseringar..
Vad tycks?
Sedan så skrev jag i början att jag tagit bort åldersgrupperna.. Tja, grundegenskapsmodifikationerna av åldern har jag bakat in i andra regler.. Jag kan lika gärna köra med att rollpersonen får 100 + ålder EP från början istället för att låta den bero på åldersgruppen.. Multiplikationen av startkapital tar jag bort helt och mellan vilka åldrar exempelvis en anka betraktas som "Mogen" kan jag låta stå i beskrivningen av ankor..
Jag funderade på...
...om de fem sista BP-poängen som fås av av GE:na räknas samman måste betalas i form av grundegenskapssänkningar..
...att 1 hjältepoäng kan höja en specialisering med 1 poäng och 2 hjältepoäng kan höja en grundegenskap med 1..
...om man kan överföra GE-poäng till specialiseringar och vice versa, men jag tror att jag avvaktar med denna regel tills vidare för att undvika opt:ning..
/
Han som känner sig fånig att han ändrar så mycket precis efter han har presenterat sina husregler