Nekromanti Karaktärsdrivet rollspel

Nightowl

Champion
Galna spelare, eller spelare som gal

Vete fan om det här har med subtila kontra arketyper att göra - jag tror det mer har med 'dåliga spelare' (vilket hemskt uttryck!) att göra.

Den som är högljudd MÄRKS, den som gör något drastiskt MÄRKS. Isynnerhet på konvent, där man ofta har en SL som skall 'bedöma' vad som händer, är det svårt att få mycket uppmärksamhet om man inte just MÄRKS. Så svårt att de flesta spelare tar till grova medel.

Vad jag är emr intresserad av är faktiskt inte att få spelare att gestalta vad deras karaktärer tycker och tänker, utan vad de GÖR. Att HANDLA i enlighet med ens karaktärs bakgrund, personlighet och motiv verkar vara förtvivlat mycket svårare än att bara agera ut känslor mot de övriga spelarna som agerar tillbaka. Jag är ingen stjärn-SL men har inget problem med att få folk att, typ, snacka med varandra med största inlevelse under ett konventsscenario - men om konventsscenariot innebär att något, vadsomhelst, förväntas hända, att karaktärerna förväntas göra något åt sin situation - då blir det genast mycket svårare, såvida det inte finns en färdig plott.

Det här är inte detsamma som 'problemlösning', egentligen. Man kan ju vara hur dum som helst men ändå försöka göra något åt sin situation, att ta sig för något. Men många spelare har bara drive till en grej: att prata med de andra spelarna - och ibland med SLP, men det kräver ju att man gör något så att man kommer i kontakt med dem.

Om inte SL leder en vid näsan, förstås.

Erik

Troberg

Sinister eater
Re: Galna spelare, eller spelare som gal

Vete fan om det här har med subtila kontra arketyper att göra - jag tror det mer har med 'dåliga spelare' (vilket hemskt uttryck!) att göra.
Jag håller med. Med en sådan spelgrupp så är det kört hur man än gör. Det är bara att luta sig tillbaka och njuta av förödelsen.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Re: Karaktärsdrivet rollspel, rent praktiskt

"Av liknande anledningar så uppmuntrar jag gärna mina spelare att själva göra saker på olika sätt, från att ordna tilltugg till att rita kartor till att skriva spelledarpersoner (inklusive ärkefiender till dem själva). Det ger faktiskt resultat - spelarna blir gladare och mer engagerade."

Och om man har spelare som knappt har tid ens med spelmötena? Är de förutbestämda att bli sura och oengagerade?

LeJonklev

Swordsman
Det finns ett otal äventyr av den här typen som skrivit till konvent (varav jag ahr spelat en bråkdel och skrivit ännu färre) somliga är bra, andra är dåliga. I min erfarenhet är det som gör ett äventyr av den här typen, en karaktärsdriven one-shot , dåligt är när konstruktören jämställer "personlighet" med saker som "ångest", "hjälplöshet", "fruktansvärd barndom", "känslomässigt skadad" osv osv (you get the picture).

En annan stor fara som jag ser det (stor risk att detta bara är min högst personliga åsikt) är när man har rationella, vanliga rollpersoner som sedan konfronteras med oförklarliga fenomen, vilket är väldigt vanligt på konvent. Visst det är skoj så länge som fenomenen är lågmälda, småläskiga och kan ignoreras av ett rationellt sinne, altenativt är riktigt jävelskumma och är del av ett klimax där äventyret förslagsvis tar slut. Att få en ratinell rollperson utsatt för abnormalitet om och om igen och sen förväntas fortsätta spela på annat sätt än kuta till polisen och in i en maddrasserad cell är bara sååååå tråkigt.

Enligt min erfarenhet är ett karaktärsdrivet scenario som roligast när det är rimliga rollpersoner som har tydliga anledningar att interagera emd varandra.

/Johan

Krille

Super Moderator
Re: Karaktärsdrivet rollspel, rent praktiskt

"Och om man har spelare som knappt har tid ens med spelmötena? Är de förutbestämda att bli sura och oengagerade?"

Nä, men du är förutbestämd att bli tvungen att slita mer. :gremwink:

Man Mountainman

Storsvagåret
Utmärkt

Okej, jag tackar för all hjälp! Jag återkommer efter att konventet ägt rum för att rapportera hur det gick.

Krille

Super Moderator
Galna spelsjukan?

"Jag är ingen stjärn-SL men har inget problem med att få folk att, typ, snacka med varandra med största inlevelse under ett konventsscenario - men om konventsscenariot innebär att något, vadsomhelst, förväntas hända, att karaktärerna förväntas göra något åt sin situation - då blir det genast mycket svårare, såvida det inte finns en färdig plott."

Jo, det där syndromet har jag märkt. Visst, det är inte samma sak som "problemlösning", men det har en del med saken att göra indirekt. Jag har märkt ungefär samma sak som du. Vissa spelare har inga problem att prata allt möjligt inlevelsefullt, men att de facto göra något går bara inte.

Och, med risk för brasklapp, brandfackla eller troll, så tycket jag mig märka den här tendensen hos stårytellare och friformare. En tunnelkrälare har sällan några som helst problem att aktivera sig. Ofta räcker det med de magiska orden "vad gör ni?" och vips börjar tunnelkrälaren titta igenom sina resurser och bygga planer utifrån dem.

Åkej, jag generaliserar, men likförbannat, problemet finns (och inte enbart hos stårytellare, det medger jag). Så vad ska man göra åt saken? Tja, jag tror rätt stenhårt på att dämpa ner rollspelandet i poängbedömningen i konventsscenarier och sätta betyg på initiativrikedom och problemlösning i lika hög grad. Naturligtvis ska man tala om bedömningskriterierna för spelarna först. På så sätt så borde spelarna märka att enbart gorm och gast faktiskt inte hjälper.

Eller om man så vill, stoppa tillbaka lite spel i rollspelet.

Nightowl

Champion
Re: Galna spelsjukan?

Naturligtvis ska man tala om bedömningskriterierna för spelarna först. På så sätt så borde spelarna märka att enbart gorm och gast faktiskt inte hjälper.
Jo. Det finns ju iofs fruktbart kontra ofruktbart rollspel.

Exempel utanför konvent: En mini-kampanj vi spelade hade färdiggjorda RP. En av dem var en ganska ego-fixerad och lat drul som vi måste dras med i alla fall. Miljön var standardfantasy, och under första sessionen skulle RP ut och resa.

Så första dan när vi skall slå läger gör spelaren det utstuderat tydligt att hans RP snyltar på alla andras välvilja och inte lyfter ett finger för att hjälpa till.

Det här tar tid men är fruktbart rollspel; det etablerar hans roll som ganska irriterande knöl.

Problemet var att spelaren FORTSATTE göra det varje morgon i spelet, utstuderat. Det är ofruktbart rollspel; vi VET att han är en knöl.

Det är här den gamla regeln om att man måste rollspela varenda replik faller; att sammanfatta sitt beteende som ' och jag är lika arrogant som vanligt, jag drar mig tills maten är klar' räcker gott, om ens det.

Och så vidare. Poängen är att visst rollspel leder till att något händer, annat inte. Intra-gnöl mellan RP med förment intressanta konflikter leder sällan nån vart alls. Är de nya bekanta kan det vara intressant, förstås, eller om deras relation är påväg mot något omvälvande. Men att leka Katten Jansson och Husmusen i fem timmar förtar ganska mycket från spelupplevelsen från de andra.

Erik

Nightowl

Champion
The Ab-Normal

Att få en ratinell rollperson utsatt för abnormalitet om och om igen och sen förväntas fortsätta spela på annat sätt än kuta till polisen och in i en maddrasserad cell är bara sååååå tråkigt.
Att ha bestämt sig för en rollpersons respons på det övernaturliga eller oförklarliga är ett tips. Beroende på situationen och en persons bakgrund är inte den madrasserade cellen det mest troliga.

Men sådant saknas ofta med färdiggjorda karaktärer.

Erik

LeJonklev

Swordsman
Re: The Ab-Normal

Men sådant saknas ofta med färdiggjorda karaktärer.

ja det gör det. Vet inte hur många gånger jag blivit utsatt för saker som borde få vilken människa som helst att ta sitt liv eller bli sinnesjuk och ändå föväntas fortsätta spela.

/Johan

Morgoth

Swashbuckler
Abbie someone?

Att ha bestämt sig för en rollpersons respons på det övernaturliga eller oförklarliga är ett tips. Beroende på situationen och en persons bakgrund är inte den madrasserade cellen det mest troliga.

Fördelen med att spela vrickade rollpersoner blir mer och mer uppenbar.