Nekromanti Karaoke för Dummies:

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Re: Karaoke för Dummies (ot)

Det går liksom inte att reducera punken till endast "alla kan".
Väl talat! "Alla kan spela" är redan tingat av proggrörelsen! :gremsmile:

F.ö. har jag inte så himla mycket att tillföra förutom att jag själv oundvikligen kommer att tänka på den amerikanska punken som väl genomgående varit rätt mycket poppigare än den europeiska genom alla tider. Likväl är det ju punk. På pappret. På pappret är ju dock t.ex. The Strokes rock också även om det aldrig skulle gå att lista ut av deras skivor (IMHO då).

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist

F.ö. har jag inte så himla mycket att tillföra förutom att jag själv oundvikligen kommer att tänka på den amerikanska punken som väl genomgående varit rätt mycket poppigare än den europeiska genom alla tider.
Det finns i mina ögon väldigt, väldigt lite amerikansk punk som jag kan räkna till genren ordentligt.

Det är egentligen inte så konstigt att de får importera sin punk. Från sverige. Band som SKitsystem är ju kända över hela världen i punkkretsar, och de jag talat med hävdar bestämt att svensk punk håller hög klass internationellt sätt, enligt just punkarna själva. Vår punk är bäst helt enkelt =)

solvebring

Superhero

Men om man faktiskt har förmågan att skriva musik som folk gillar?
Om man faktiskt är en duktig musiker?
Om man faktiskt har möjligheten att spela in något som låter bra?

Vad gör man då? Ska man förställa sig och vara sämre än man är? Eller ska man få höra att man är för bra för att spela punk och helt enkelt får ägna sig åt en annan musikstil istället?
Ja, förslagsvis kanske... Det finns ju många säkra metalband med politiska texter t.ex. Sedan finns dess baksida, Kristet Utseende är asskickliga men har könspunk-texter. Men de klassar oftast som metal för de är för tighta musiker och låter ju faktiskt bra.
Och så kan jag svara nej, klart du skall spela mer ren punk om du vill, om du klarar det. Men grundidén med punk är ju just revolten, att vem fan som helst gör sig hörd och man kan inte ens spela. Därför kanske man kan ställa in sig på att alla gamla insnöade punkare kanske dissar en.

Om svaret på någon av frågorna ovan är ja, så har man kommit väldigt långt ifrån den revolt som punken säger sig stå för. Då rör det sig inte om en protest längre, utan bara tomt poserande. Den "det går inte"- och "det får man inte"-andan som råder på så många ställen är just det som punken var, och är, en reaktion mot. Om man istället är en del av en rörelse som styrs av skitnödigt elitistiska småpåvar som står och säger "Du spelar inte tillräckligt skitigt" eller "Du har inte tillräckligt spretigt hår" och dessutom accepterar det, då är man, oavsätt hur många nitar man har på sin MC-jacka och hur hög ens mohikanfrissa är, ungefär lika mycket punk som Shebang.
Precis, tror jag nog att jag vill svara på det där.

Rickard

Urverk speldesign
Sjung snapsvisor då [NT]

/Han som tycker att om det är tillräckligt vettiga för att sjunga full, så borde orginallåtarna också vara det (men visserligen - det finns nog inte så många kareokemaskiner som har "Uti vår hage..")

Organ

Out of time, out of mind

Det finns i mina ögon väldigt, väldigt lite amerikansk punk som jag kan räkna till genren ordentligt.
Förutom att de faktiskt uppfann den då. Det är ingen hemlis att Malcolm Maclaren tillbringade stora delar av 1974-75 i New York och det inspirerade honom att senare i London öppna butiken Sex och dra ihop ett par lokala slynglar och kalla dem Sex Pistols.

Fast visst, det är ganska stor skillnad mellan amerikansk och europeisk punk.

/Anders

Eksem

Champion

Det är lätt att glömma att det funnits en himla massa svenska band som har haft ena eller t.o.m båda fötterna i den amerikanska punktraditionen.

Det är också lätt att glömma att mycket av den europeiska punken också är och har varit lika sockrig och poppig som den amerikanska. Oavsett om vi talar om Televisions Part-Time-Punks eller om Helen Loves Shifty Disco Girl ligger mer i linje med Ramones, och är faktiskt ganska sockrigt mitt i all attityd, DIY och aggression. Bubblegum, om man så vill.

Basenanji

Postd20modernist
Det är...skillnad

STOR skillnad, om man ska tro min lärarkollega som fan skulle kunna bli professor emeritus i musikvetenskap (rock/pop).

Vilket du också, käre Organ, skulle kunna bli.

Men den viktiga skillanden mellan amerikansk och engelsk/svensk punk, såsom jag har förstått min kollega, är att de amerikanska punkarna spelar musik för att de är så j-a uttråkade. Den europeiska varianten har mer av en klassfråga över sig.

Typ: jämför Ramones med Ebba Grön. Vad är skillnaden? Egentligen?

/Basenanji, som hoppas att årest nykomlingar på min gymnasieskola är åtminstone lite mindre förtjusta i skejtpunk än föregående generationer... Skejtpunk, orange och kräks har något gemensamt...

Saxifrage

Hero
Höglund

Höglund är gud, men om du hittar honom i en karaokemaskin lär du ha tur...

Kanske något av Dire Straits? Mark Knopfler har karaktär, men knappast någon röst med tyngd. Om du tar ett par järn borde du kunna prat-yla fram Money for Nothing eller Walk of Life rätt hyfsat. Eller Calling Elvis, om du hittar den.

Lite 60-talslåtar kanske funkar också, om du undviker de med wailanden och stämmor. Runaround Sue är väl hyfsat enkel?

Feuflux

omjonasson.se
Två av de låtar jag är bäst på att karaokera är When september ends med Green Day och Bring me to life med Evanescence. Min röst är alltså en mix av Billie Joe Armstrong och Amy Lee. Nu verkar det förstås orimligt att du ska ha en lika cool röst som jag, men testa nån av de låtarna.

En tredje favvislåt är Jessie med Joshua Kadison, men han är så okänd att folk brukar undra "är det här nån elvislåt eller?" och riktig karaoke måste förstås vara låtar som alla har hört.

Organ

Out of time, out of mind
Re: Karaoke för Dummies: (ot)

En tredje favvislåt är Jessie med Joshua Kadison, men han är så okänd att folk brukar undra "är det här nån elvislåt eller?"
Hm, är det den som går nått i stil med "Jessie paints a picture of how it's going to be" och rimmar med "Trailer by the sea" och nån rad om att katten Moses mår bra?

/Anders

Rising

Vila i frid

Ja. En av de mest utpräglade Elton John-låtarna som finns, fast av någon helt annan snubbe som av någon anledning är mer Elton John än Elton John själv.

Och assvår att sjunga.

Fuck forumet. Jag känner mig som DiscoDuck i "kalender für alle".

"You suck! You suck! You're doing it all wrong!
You only suck normally bad, but you're supposed to suck really bad! Listen: disco duck, disco duck; kvack kvack kvack! kvack kvack kvack!"

Troberg

Sinister eater
Instämmer

Den skulle till och med nästan få mig att ställa upp på karaoke.

Dewil

Skrivbordsgeneral
Re: Idel skitdåliga förslag.

/Rising
som förstod att Dewil snarast ville skriva ett roligt inlägg.
Nej, jag var helt allvarlig men har inte riktigt förstått - eller inte riktigt accepterat - din premiss.

Du söker en låt som någon som inte kan sjunga kan framföra ändå utan att sångaren och/eller åhörarna behöva skämmas. Det utesluter först och främst alla låtar med melodi och möjligen också alla låtar med rytm. Vad blir kvar utöver låtar och artist som (med all rätta) allt för få känner till för att de ska passa på ett karaokehak?

Eller har jag månne för höga krav på såninsatsen i och med att jag själv är sångare och vet hur illa gemene man sjunger? (Märk väl: nästan alla kan sjunga men få vet om det. Somliga har till och med blivit lurade att de inte kan sjunga.)

Dewil

Rising

Vila i frid
Re: Idel skitdåliga förslag.

Jag eftersöker mest enkelframförda plojiga låtar som man kan komma undan med att framföra genom att bjuda på sig själv och ha en skojig attityd allena.

Crazy Frog hade egentligen varit perfekt. På promtern står det ju bara "dam dam", "rim-dim tim-tim dim-dim" osv, och då kan man ju bara scat:a lite på känsla.

Feuflux

omjonasson.se

Rammstein då? Till och med du borde ju kunna haspla ur dig "Du. Du hast. Du hast mich." i någolunda samma takt som låten.

Rising

Vila i frid
Tack, tack, sluta.

Jag behöver inga nya förslag nu.

Så det räcker nu. Och jag ser gärna att inte tråden blir en kompost för vem som helst att bara länka till populära youtubefilmer såsom chocolate rain, omazing grace, hoogey boogey land och liknande.

Så... piss off, people.