Nekromanti Karisma

G

Guest

Guest
Enligt min egen åsikt är Karisma ett mått på varelsens utstrålning och därmed så ett det ett värde för hur väl bemött varelsen blir av andra varelser.

Det finns de som varken är trevliga eller vackra att se på men ändå är lätta att ty sig till och det är just det som menas med utstrålning.

Ett halvtroll är nog inte nåt vidare vacker och lite primitiv till sättet men han kan nog vara som sådan att folks normala förakt dämpas och så att folk lättare tar kontakt med honom.

Mäster Azazel

Johan K

Gammal & dryg
Har hyfsat svårt att se ett troll som har så mycket i karisma. Ännu mindre att han kan charam någon, förutom andra troll under brunsdighetstiden..

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Daniel Andersson

Swordsman
I Runequest (i alla fall den version jag spelat) gällde värdet i Appearance/Charisma varelser av samma art. Ett troll kanske tycker att stora huggtänder, mossa i håret och en stark lukt av mögel är attraktivt, men det behöver inte betyda att det tilltalar en alv, dvärg, människa osv.
Jag har ett svagt minne att det aktuella värdet alltså gällde för varelser av samma sort, medan varelser av annan sort tolkade värdet som tio lägre än det egentligen var. En människa med 15 i karisma skulle tolkas som en rätt hygglig/snygg person av andra människor, medan exempelvis troll möjligen skulle kunna tänka sig att se personen som, i bästa fall, uthärdlig för att vara människa, men som intelligent varelse över lag skulle människan vara rätt vedervärdig.

/Daniel

SoC

Veteran
jag skulle inte villja vara ett halv troll med 20 karisma hehe

SoC

kraften kanske vinner i inre styrka men ingen överlever ett två hands svärd i huvudet hehehe.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
-10? Kan nog modifieras beroende på hur nära varandra i utseende raserna är. Till exempel är alver och människor nära varandra, och en människa tycker väl inte att en alv med 12 i KAR ser helt vedervärdig ut. Människan tycker att alven ser ut som en människa med kanske 11-12 i KAR.

Livet som hummer är inte så lätt alla gånger...

- Bobby

Daniel Andersson

Swordsman
Jo, det är nog riktigt. Men -10 handlade också mycket om hur man betedde sig, och alver kan ofta tycka att människor är jobbiga, simpla, korkade och burdusa, medan människor mycket väl kan tycka att alver må vara vackra, men också extremt stöddiga, kaxiga, dryga och enerverande. (I RQ var dessutom inte alver särskilt vackra, om jag minnst rätt.)
Att de valde just -10 var kanske till viss del en förenkling, istället för att ha massa olika värden att hålla reda på, mellan olika raskombinationer.

/ Daniel

Rickard

Urverk speldesign
"<EM>...Karisma ett mått på varelsens utstrålning...</EM>"
Så kör jag också. Man vet hur man för sig och talar på ett charmigt sätt. men visst, det gäller ens utseende också.

"<EM>I Runequest /---/ gällde värdet i Appearance/Charisma varelser av samma art.</EM>"
Då borde alla raser ha samma tärningskombo i KAR? Det har ju inte DoD, ankor t.ex. har 2T6+1 i KAR.
Själv brukar jag ändå mod. som i RQ. Om än inte officiellt. Om två ankor träffas höjs deras KAR sinsemellan. Men höjningen är med lika mycket så det är ändå skit samma. En alv är i stort sett en perfekt människa så en människa och en alv har samma KAR sinsemellan.

/[color:green]Han</font color=green> som aldrig spelat RQ men skulle vilja läsa det (och kanske tom spela't)

Daniel Andersson

Swordsman
Okej, jag plockar nu fram mina gamla RQ-böcker:
Appearance för olika intelligenta varelser:
Broo: 2d6
Centaur: 3d6
Dragonnewt: 3d6
Duck: 2d6
Dwarf: 3d6
Elf: 3d6
Giant: 2d6
Halfling: 3d6
Human: 3d6
Jabberwock: 2d6
Jack O'Bear: 3d6
Lamia: 3d6+6
Minotaur: 2d6
Dryad: 2d6+12
Ogre: 3d6+3
Orc: 2d6
Satyr: 2d6
Scorpion Man: 3d6
Cave Troll: 1d6
Dark Troll: 3d6

Delvis kan man kanske se det som att, till exempel, en dryad gillar andra dryader mycket, medan ett Cave Troll inte gillar någon, inte ens andra Cave Trolls.
Notera sådant som att Elves och Dark Trolls har samma tärningskombination, och det kan jag säga att bilderna på Dark Trolls knappast är bilder på några som skulle vinna en skönhetstävling hos människor (de är feta, luktar illa och har stora huggtänder, men är lite smartare än Cave Trolls).

/ Daniel