Nekromanti Kart rittning (städer)

DODswe4

Hero
Hej

Jag har nu suttit och försökt rita kartor till städer.
Jag lyckas inte riktigt rita det här så bra.
Finns det några knep som man bör använda, hur gör ni när ni rittar kartor?

Krille

Super Moderator
Till att börja med, städer växer organiskt. En välplanerad stad är antingen nyanlagd eller död. Så det börjar med en blobb, som växer, och växer och växer. Ibland kan man till och med ana sig till "årsringarna" i staden, när folket har byggt fram till stadsmurarna, och sedan börjar bygga på andra sidan, varvid en ny mur byggs längre ut...

Vidare, utgå från gatorna, och lägg husen vid sidan av dem. Hörn är skoj - där kan man vara rätt kreativ. Innergårdar blir till mellan husen.

Folk utnyttjar gärna existerande murar som gratisväggar. Det är därför som husen byggs bredvid varandra - då har man en gratis vägg. Bygger man vid stadsmurar så har man till och med två gratis väggar, en möjlighet som också gärna används.

Zire

Swashbuckler
Lite OT

"Folk utnyttjar gärna existerande murar som gratisväggar. Det är därför som husen byggs bredvid varandra - då har man en gratis vägg. Bygger man vid stadsmurar så har man till och med två gratis väggar, en möjlighet som också gärna används."

Hur fungerade tidigare medeltida husbygge inne i städer egentligen? Var det staden (representater) som gjorde själva huset, och sedan lät folk bo där mot betalning. Eller byggde man sitt hus själv som på landet? Hur fungerade det isåfall med att bygga mot varandras väggar?

- Zire

Zire

Swashbuckler
Det beror på hur du vill ha kartan stilmässigt. Personligen brukar jag rita städer lite snett ovanifrån så att man får lite mer känsla för hur staden ser ut.

Annars brukar jag börja med att skissa upp själva platsen där staden ska finnas, med typ kullar, floder, stränder och liknande. Sedan bestämmer jag mig för vilka viktiga byggnader som ska finnas och ritar ut dem på kartan samtidigt som jag ritar ut "huvudvägarna". Därefter ritar jag upp stadsmuren (om det är en sådan stad). Och slutligen så ritar jag ut kvarteren för de övriga husen.

Om det är mer en spelarkarta så ritar jag kartan mer "symbolisk". Då är de viktiga byggnaderna mer eller mindre korrekt utsatta i jämförelse med varandra. Likaså med de viktigaste vägarna. Men byggnaderna är målade för att synas och är därför mycket större än vad skalan skulle medge. De övriga byggnaderna är mest gjorda för att se snygga ut i bakgrunden till de viktiga byggnaderna och stämmer därför inte för fem öre.

- Zire

Magnum_UBBT

Warrior
Bob the builder

En sak som man kan tänka på är varför staden ligger där den ligger. Ofta uppstår inte en stad ur tomma intet utan börjar kanske som en by, handlingsplats eller tom ett färjeläger.

En annan vanlig anledning är att det finns en borg, fästning, kyrka eller någon form av byggnad som har bidragit till att staden växt. Kort sagt där människor ofta samlas.

Många medeltida städer består av en stor huvudgata som tex slutar vid stortorget där kyrkan ligger. Äger man ett hus runt torget eller längs med huvudgatan innebär det ofta högre status än om man skulle bo i någon liten smal gränd långt bort från huvudgatan.

Fundera på varför staden skapats. Finns det en hamn? Råder det krig i landet så har staden med största sannorlikhet en stadsmur.
I en gammal medeltida stad kunde man ibland bygga om hus, gator eller ibland hela kvarter. Detta ger ofta upphov till smågränder och byggnader med synnerligen ovanliga planlösningar.
Är det en större stad så finns säkerligen någon form av försvarsbyggnad eller en borg

Låt inte din fantasi hindra dig utan skapa, rita, sudda och rita nytt. Snart nog har du ett gytter av hus, smågator, torg, innergårdar med perfekta platser för rollspelarnas lokala vårdshus. Som Krille skrev så växer städer oorganiserat och gamla ringmurar inne i staden är ett härligt inslag.

Lycka Till.
/Magnum

DODswe4

Hero
Hur stora brukar års ringarna vara, jag menar är det 15hus mellan varje eller är det 175 eller är det 250 eller kanske mer? hur många skulle du uppskatta det som, på ett ungefär?

DODswe4

Hero
det första är nog en smakfråga (tror jag)

och hur gör man detta utan att pappret blir aldeles skrynkligt av suddande, eller plottrigt av streck?

Zire

Swashbuckler
Tja.. jag brukar oftast avsluta det hela med att färglägga bilden. Men annars gäller det väl bara att se till att man inte tar i för mycket.
Jag brukar rita ganska plottrigt, så det gör inte så mycket om det finns något "oplanerat" streck någonstans.

Ibland (när jag ska använda den digitalt) så skannar jag in bilden omålad, och där jag har fyllt i konturerna med tusch. Då går det att sätta ljuset så att otydliga streck försvinner.

- Zire

Krille

Super Moderator
"Hur stora brukar års ringarna vara, jag menar är det 15hus mellan varje eller är det 175 eller är det 250 eller kanske mer?"

Det beror helt på den ekonomiska utvecklingen. De är inte helt koncentriska heller - det kan hända att man inte får plats med staden innanför staden, utan börjar bygga hus i samband till något som ligger utanför, till exempel varv. Sen blir den delen så viktig att man måste bygga en mur kring den, när varven blir hamn istället, varvid man bygger en förlängning av muren för att omgärda den delen. Det tog kanske 100 år, och plötsligt omfattade staden 200 hus till. Resultatet blev den nya stadsdelen Hamnarna.

Krille

Super Moderator
Re: Lite OT

Husen byggs så gott som alltid av dem som ska bo och arbeta där, och naturligtvis måste man samarbeta med sina grannar. "Tjena, jag är smeden som ska bygga här intill. Du, jag behöver ett par tvärbalkar för golvet på andra våningen. Gör det något om jag bankar ett par hål i din vägg för det?"

Simon

Swashbuckler
NE

Slå upp "stad" (tror jag, kanske "stadsplanering" eller nåt) i Nationalencyklopedin. Där finns en schysst beskrivning av hur städer växer fram, med kartor och allt.

S