Inspiration till Colonan
Något jag funderat över är hur var det Coloniska emperiet? Skall det likställas med ett tidigt (f.kr) Romarrike, eller finns det någon annan epok som skulle passa bättre?
Det finns ett centralt problem här, som diskuterats mycket på forumet, nämnligen det att Mundana har två Rom-analogier; både Jargien och Colonan, utan någon koppling till varandra. Det hela kompliceras ytterligare av att Thalamur och Consaber är så radikalt olika varandra, trots att båda är sprungna ur Colonan.
Min föreslagna lösning har historiskt varit att ge Jargien en mer latinsk feel och Colonan en mer grekisk, men jag har själv fallit till föga härvidlag, och utan att tänka på det försett bägge kulturerna med grekiska drag. (Detta har dels att göra med att jag uppfattar det grekiska som mer 'ancient' än det latinska och därför mer passande till det nu försvunna Colonan, -samtidigt- som jag vill att Jargien ska vara Byzans för att undvika en tråkig Romar-rippoff som passar illa i en senmedeltida setting, plus att grekiska namn är mycket koolare än latinska i största allmänhet, så jag har dragits åt att förse folk från båda kulturerna med dem).
Att både jargiska och coloniska namn låter grekiska är dock mitt problem, inte tvunget något som officiella Mundana behöver dras med, eftersom extremt få coloniska namn publicerats.
Officiellt är Jargien både lite romerskt och lite grekiskt; jag skulle gärna sett det mer byzantinskt inspirerat, men samtidigt är det kanske bra att jargiska språkklangen etc officiellt lutar åt latin, eftersom det räddar upp möjligheterna till den grekiska lösningen med Colonan. (Sen har ju cirefalierna snott byzantinarnas kläder redan).
Men den bästa lösning vore nog egentlige att låta Jargien stå för det greko-romerska, och Colonan istället dra inspiration från hellenistiskt
influerade kulturer i den grekiska världens periferi. Colonan bör vara mer fantasyhopkok än Jargien, mindre tydligt associerat med någon specifik jordisk kultur, det är det enda sättet jag kan se som får den keffa Thalamur-Consaber-dikotomin att fungera. Här är några exempel på vad jag skulle låta (och har låtit) mig inspireras av till Colonan :
- grekiska stater i Anatolien, typ Trapezunt, Pontus
- antika/tidig medeltida Georgien, Armenien, Kilikiska Armenien
- Sassanidiska perserriket (men inte för mycket, för Edron i min tappning är basically sassaniderna gone thalassokrati, och Mûhad är allmänt iranskt inspirerat)
- Det hopkok av byzantinska och sassanidiska element som låg till grund för mycket av den islamska civilisationen. Don't get me wrong här; inte för många tydligt (
visuellt) arabiska element, sånt är mer Västlanden-bös, men det finns många saker som ur sitt sammanhang kunnat fungera väldigt bra, och en hel del sassanidiska och byzantinska grejer som nog 'blir över' från Jargien och Västlanden. Varför inte köra på att kvinnor i Colonan gick beslöjade, till exempel? Och katafrakter, Väringar (rauner eller tokon) och Immortals passar Colonan som handen i handsken. Satraperna har jag använt till Edron redan, men Byzans theme-system hade man kunnat dra inspiration av, sassanidisk dräkt- och hovkultur, romerska badhus (om de inte är i Jargien redan, har bara skummat manuset), senantika mysteriekulter i allmänhet, byzantinsk och sassanidisk (och achaemenidisk/babylonisk, cue Thalamur) arkitektur, byzantinsk och arabisk musik, persisk dans, grekisk teater...etc
- On the same note, och det här förslaget är riktigt bra;
seljukisk konst och
arkitektur
- Greko-buddhistiska riken; Kushanerna, Gandhara
- Iberisk kultur är väldigt "ledig" i Mundana, så kanske kunde Colonan ha lite drag av det? Med additional bonus för att den kulturen är både latinskt och arabiskt (och därmed byzantinskt-sassanidiskt) influerad.(Edit: fast det är klart, sjöfarten och medelhavskultur-feel:en har ju cirefalierna, ihop med en rejäl dos Black Legend...)
- Till alla fantasyimperier med självrespekt kan man alltid sno element från Kina utan att någon någonsin tänker "oj, Kina!". Colonan hade, till exempel, kunnat vara en tunggrodd byråkrati, ha jätteviktiga skolor av forntida moralfilosofer, eller vara indelat i kommanderier och ha en tydlig kulturell föreställning om centrum kontra periferi, och 'civiliserade' kontra 'barbarer'. Det hade kunnat ha en vaaagt kinesiskt/tibetanskt influerad estetik och/eller hovkultur eller vapenkultur, eller arkitektur (though jag känner att colonisk arkitektur verkligen behöver kupoler, jag tror på en mer generisk Minas Tirith-look där, den måste liksom ha kunnat spawna både thalaskisk och sabrisk arkitektur).
Colonan förändrades rimligen till oigenkännlighet under sin absurt långa historia. Om man väljer att acceptera att historian är så lång som den är, behöver man reda ut hur f-n det var möjligt för Colonan att bestå över mer eller mindre en geologisk tidsepok. Var det en extremt statisk kultur, som absorberade alla erövrare, Kina-stylee? Eller var 'Colonan' i själva verket bara ett namn på en serie av kulturer som avlöste varandra, rotade i nån slags vagt gemensam kulturell/politisk idé, Grekland-Rom-Byzans-Rûmseljukerna-Ottomanerna-Turkiet-style? Eller handlade det framförallt om lingvistisk och kulturell (och i någon mån religiös) kontinuitet mellan olika imperier, trots förödande erövringar, Iran-style? Eller ett vilt hopkok av historiska civilisationer och religioner och kulturer, definierade framförallt av ett gemensamt kulturbärande fornspråk, Indien-style? Vad hade det stått på wikipedia? "Colonan was an empire that...", eller "Colonan is a geographical area that...", "Colonan is a term applied to...", eller "Colonan is seen variously as a historical civilisation or a series of civilisations, that..."? Ni fattar?
Lite tankar. Är ni nyfikna på att veta mer om någonting är det bara att fråga, så ska jag svara efter bästa förmåga, eller droppa länkar/ge litteraturtips. För det är fan hög tid att få rätsida på Colonan.