Nekromanti Karta i akvarell: berg

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jag jobbar för tillfället med att fixa en fantasykarta i akvarell till en lajvkampanj jag är med och arrangerar (här). Jag har dock stött på ett bekymmer: berg. Hur gör man bäst för att representera bergiga områden? Någon som har koll på bra tekniker? Andra tips om kartmålning tas förstås också tacksamt emot.

w176

Förlorad dotter

solvebring

Superhero
Akvarell? ... Shit vad svårt. :gremtongue: Men häftigt!

Inga tusch eller bläckkonturer?

Tja, I like to keep it simple. Något sådant är väl det jag brukar satsa på. Och använder du inte tusch eller bläck till konturer och därmed kan utnyttja det till skuggsidorna så skulle jag helt enkelt köra på två kulörer varav den mörkare bildar den däringa skuggsidan. Blir ju enklare om det ska vara gråskala men lite knepigare om du ska typ göra rödbruna berg.

Hur som haver, vet inte om du börjat än, men om du inte har det skugga jag föreslå tuschlavering med tuschkonturer. Inte för att jag själv är så duktig på det men det är bannemig enklare än akvarell och man behöver bara tänka gråskala. ... Kolla Bergtings illustrationer i Vildhjarta om du har det till hands. Vissa gör detsamma med svart akvarell. Förövrigt verkar det finnas olika versioner av lavering, ifall någon googlar och blir konfunderad.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Jo, att jobba med någon form av konturer är förstås också en möjlighet, även om jag har mindre erfarenhet med det. Får öva och experimentera, helt enkelt.

solvebring

Superhero
Svarte faraonen said:
Jo, att jobba med någon form av konturer är förstås också en möjlighet, även om jag har mindre erfarenhet med det. Får öva och experimentera, helt enkelt.
Du brukar måla med andra ord? Det hade jag ingen aning om.
Något galleri eller någon portfolio på lager?

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
solvebring said:
Du brukar måla med andra ord? Det hade jag ingen aning om.
Något galleri eller någon portfolio på lager?
Jag målade lite akvarell för länge sedan... säkert fyra-fem år sedan sist. Jag hade tänkt komma igång lite igen. Annars har jag mest jobbet för att jag älskar snygga kartor och tycker om att lägga tid på sådant.

w176

Förlorad dotter
Då tycker jag du ska gå och köpa en bra pigment liner. Det är väldigt bra när man arbetar i vattenfärg då de är vattenfasta (till en gräns, DRÄNKER du pappret jättelänge kladdar de lite)

Typ en sån här men vilket märke som helst: http://www.staedtler.com/pigment_liner_gb

Finns på vilken akademibokhandel som helst

Alkemist

Veteran
Akvarell är inte svårt. Själv skulle jag nog köra åldrat papper och lite olika sorters tusch.

Om du vill ställer jag gärna upp, jag ska troligen åka på lajvet och pluggar just nu en del historiska hantverk och kaligrafi, men det får jag sällan andvänding för.

/Vill inte stjäla ditt jobb.