Nekromanti Kartmakarverktyg

Troberg

Sinister eater
Det här är en fråga som kommer upp då och då, men som är en färskvara, så jag frågar ändå:

Några förslag på bra program för att göra kartor?

Vad jag behöver är ett program för världsnivå eller kontinentnivå, där jag redan har en viss idé om hur det ska se ut, men programmet får det snyggt och fyller i detaljer och sånt.

Allra helst, om jag fick önska som på julafton, så skulle jag vilka kunna klutta med färger i en bitmap, och sedan skulle programmet tolka "grå=berg, gul=öken, blå=hav" osv, fylla i detaljer (typ fraktalgenerera kustlinjer och sånt), och sedan applicera något slags filter/clipart för att få det snyggt, men det är bara ett önskemål inte ett krav. Mest för att beskriva lite mer vad jag är ute efter och vad jag vill åstadkomma.

Chuchulain

Veteran
Tror det är tunngrott med vettiga kartverktyg tyvärr. Själv tycker jag Microsoft Paint är det mest vettiga :)

Chuchulain

Veteran
Kom på; det fanns/finns något som heter Campaign Cartographer. Känns dock väldigt stökigt, krångligt och aningen omodernt. Men kan vara något att titta på.

Feuflux

omjonasson.se
Troberg;n179540 said:
Allra helst, om jag fick önska som på julafton, så skulle jag vilka kunna klutta med färger i en bitmap, och sedan skulle programmet tolka "grå=berg, gul=öken, blå=hav" osv, fylla i detaljer (typ fraktalgenerera kustlinjer och sånt), och sedan applicera något slags filter/clipart för att få det snyggt
Det här låter jättecoolt! Hade jag varit bättre kodare/grafiker och haft tid hade jag börjat koda nåt sånt här på stört.

clarence redd

FrostByte Books
Din idé låter som ett strålande koncept! Tyvärr känner jag inte till något program som funkar så. Det närmaste är det här: http://inkarnate.com. Webbaserat och enkelt att hantera, och resultatet blir över förväntan.

Kanske finns det något fiffigt verktyg i Illustrator som kan fraktalisera enkla linjer till snygga kustlinjer?

Själv använder jag Fractal Terrains. Det genererar en hel planet åt gången, med temperaturer, nederbörd och biotoper. Men det passar mindre bra om man redan har en handritad karta.

zonk

muterad
Lite trådjack, men fan. Det hade varit asgrymt att ha en massa sköna patterns till sina dungeons, och bara rita allt i nåt custom program. Just nu blir det blyerts på papper, fota av det med mobilen. Funkar absolut, men hade varit gött att enkelt kunna lägga in typiska småsaker, ha tydliga patterns för "inne i vägg", "sten" osv.

Hade oxå varit nice med nåt interaktivt, klickbart system för vad som är var. Just nu blir det att lägga till siffror eller namn för olika rum i photoshop. Hade varit grymt med nåt som länkade till en wiki eller funkade som en interaktiv bild.

Simon

Swashbuckler
Jag har kört en del med att generera clouds i Gimp och sen göra ett jämngrått lager satt som "lighten only" för att generera kustlinjer. Då kan man styra så mycket man vill genom att måla molnlagret ljusare eller mörkare och på så sätt skulptera kusterna och ändå behålla lite slump i konturerna.

Nu har jag börjat experimentera lite med Fractal Terrains, vilket verkar lovande.

kwarnberg

Swordsman
När vi ändå pratar om kartor. Känner ni till något verktyg för att göra kartor i mindre skala? Typ städer, byar, osv?

Simon

Swashbuckler
Guran89;n183112 said:
När vi ändå pratar om kartor. Känner ni till något verktyg för att göra kartor i mindre skala? Typ städer, byar, osv?
Rymdskepp har jag gjort i SketchUp.

Feuflux

omjonasson.se
Okej, på min "portal" (ja det kommer komma roligare grejer på den senare...) här: http://omjonasson.se/rollspel/ så har jag skapat ett verktyg som heter Floor tiles och där du (precis som det låter) ritar upp en golvplan.

I nuläget finns det bara tre tiles att välja på så det går inte att göra så mycket fantastiskt, men alltid något. Dock så uppstod en liten fråga... mina tre tiles är ju plockade från internet (crop'ade från en större bild) och jag har ingen aning om de är upphovsrättskyddade på ett sådant sätt att jag inte får använda dem på ett gratisprogram såhär. Vad gäller?

Chuchulain

Veteran
Feuflux;n183849 said:
Okej, på min "portal" (ja det kommer komma roligare grejer på den senare...) här: http://omjonasson.se/rollspel/ så har jag skapat ett verktyg som heter Floor tiles och där du (precis som det låter) ritar upp en golvplan.

I nuläget finns det bara tre tiles att välja på så det går inte att göra så mycket fantastiskt, men alltid något. Dock så uppstod en liten fråga... mina tre tiles är ju plockade från internet (crop'ade från en större bild) och jag har ingen aning om de är upphovsrättskyddade på ett sådant sätt att jag inte får använda dem på ett gratisprogram såhär. Vad gäller?
Oftast är det säkrast att göra egna bilder, eller att leta efter "creative com... något", om man vill känna sig säker. En annan grej man kan göra är att söka på tiles på ev. rollspels-art-galleries och fråga konstnären själv om det är ok att använda dennes bild. Hände mig att jag fick den frågan på DeviantArt. Men finns ju andra bildgallerier också, som dom säger på SVT :)

Chuchulain

Veteran
Feuflux;n183849 said:

Och låter som ett användbart verktyg framöver :D

Feuflux

omjonasson.se
Chuchulain;n183916 said:
Oftast är det säkrast att göra egna bilder, eller att leta efter "creative com... något", om man vill känna sig säker. En annan grej man kan göra är att söka på tiles på ev. rollspels-art-galleries och fråga konstnären själv om det är ok att använda dennes bild. Hände mig att jag fick den frågan på DeviantArt. Men finns ju andra bildgallerier också, som dom säger på SVT :)
Grävde om den bilden jag använt i mitt exempel (lokalt har jag mycket fler tiles nu) och där hade upphovskvinnan sagt "fritt att använda" när folk frågat. Så då borde det väl vara lugnt Sen hittade jag en annan bra bild, men den verkade vara screenshot från en app och då är det väl inte ok... Nåja, tack för svar.

Chuchulain

Veteran
Creative commotion eller något liknande heter det, och då brukar det vara ok att använda. Men för att vara säker är det alltid bäst att höra sig för om konstnären godkänner användandet. Hen kan ju ha lovat bort bilden oc glömt ta bort den exempelvis :)