Hej!
Lång historia kort: Jag har skapat två tidigare trådar där jag vill hitta ett rollspel för min spelgrupp. En målsättning var att minimera tiden som jag lägger på att skapa innehåll utanför spelmötena. Någon tipsar om OSR, jag tänker att det ska vi inte spela. Blir ändå nyfiken och beställer Svärd och svartkonst för egen nöjes-läsning. Nu sitter jag här och ska ta fram en ganska ambitiös kampanjvärld. Så kan det gå!
Jag har börjat fundera på hur jag ska gå tillväga när jag tar fram kartorna, jag är garanterat inte den första som funderar på det här sakerna, så tråden startas för att kunna få input från er!
Planen är att först ta fram en landmassa ungefär likastort som halva Sverige. Denna kommer jag dela in i hexagoner som representerar fyra mil (vilket i regelsystemet i normalfallet representerar en dagsmarsch). Kartan kommer innehålla de största floderna, de största sjöarna, kustlinjer, största städerna, huvudvägar, biomer osv. När spelarna bara vill förflytta sig över landmassan och inte är intresserade av att utforska är det på denna karta de kommer röra sig. De undviker trubbel i högsta mån och det slås för möten en gång på dagen och en gång på natten.
Utöver detta behöver jag kunna ta fram kartor för utforskande av vildmarksområden. I regelverket rekommenderas 1 mil-hexagoner för detta. Jag känner att jag inte orkar rita kartor så min plan är istället att göra mindre hexagoner som får en färg som representerar vilken typ av natur den innehåller samt andra symboler och bokstäver för att hålla reda på annan information inom hexagonen. De här kartorna tas fram efter behov.
Frågor:
1. Mäts avstånd i hexagoner från en platt sida till en platt sida (det tror jag) eller från en spets till en spets?
2. Är 2 km hexagoner lagom för utforskningskartor?
3. Finns det tabeller, eller system för att slå fram vad en utforskningshexagon innehåller? Det borde exempelvis vara större chans att en hex jämte en hex med vatten också är vatten osv.
4. Vad finns det för bra internet-resurser att använda? De bör vara gratis.
5. Allmänna tips på saker att tänka på?
6. Tips på att förenkla så att inte projektet blir för stort?
7. Övriga tips? Jag kanske är helt fel ute.
Lång historia kort: Jag har skapat två tidigare trådar där jag vill hitta ett rollspel för min spelgrupp. En målsättning var att minimera tiden som jag lägger på att skapa innehåll utanför spelmötena. Någon tipsar om OSR, jag tänker att det ska vi inte spela. Blir ändå nyfiken och beställer Svärd och svartkonst för egen nöjes-läsning. Nu sitter jag här och ska ta fram en ganska ambitiös kampanjvärld. Så kan det gå!
Jag har börjat fundera på hur jag ska gå tillväga när jag tar fram kartorna, jag är garanterat inte den första som funderar på det här sakerna, så tråden startas för att kunna få input från er!
Planen är att först ta fram en landmassa ungefär likastort som halva Sverige. Denna kommer jag dela in i hexagoner som representerar fyra mil (vilket i regelsystemet i normalfallet representerar en dagsmarsch). Kartan kommer innehålla de största floderna, de största sjöarna, kustlinjer, största städerna, huvudvägar, biomer osv. När spelarna bara vill förflytta sig över landmassan och inte är intresserade av att utforska är det på denna karta de kommer röra sig. De undviker trubbel i högsta mån och det slås för möten en gång på dagen och en gång på natten.
Utöver detta behöver jag kunna ta fram kartor för utforskande av vildmarksområden. I regelverket rekommenderas 1 mil-hexagoner för detta. Jag känner att jag inte orkar rita kartor så min plan är istället att göra mindre hexagoner som får en färg som representerar vilken typ av natur den innehåller samt andra symboler och bokstäver för att hålla reda på annan information inom hexagonen. De här kartorna tas fram efter behov.
Frågor:
1. Mäts avstånd i hexagoner från en platt sida till en platt sida (det tror jag) eller från en spets till en spets?
2. Är 2 km hexagoner lagom för utforskningskartor?
3. Finns det tabeller, eller system för att slå fram vad en utforskningshexagon innehåller? Det borde exempelvis vara större chans att en hex jämte en hex med vatten också är vatten osv.
4. Vad finns det för bra internet-resurser att använda? De bör vara gratis.
5. Allmänna tips på saker att tänka på?
6. Tips på att förenkla så att inte projektet blir för stort?
7. Övriga tips? Jag kanske är helt fel ute.