Dungeon-kartor gör jag med rutpapper och pennor. Sen matar jag in dem i photoshop, kör Tröskelvärde, och tar bort det vita.
Därefter putsar jag med en wacombräda och rättar slarvfel.
Sedan lägger jag på skuggor och gråskalor på valfritt sätt, exempelvis med ett lager under. Golv i dungeons läggs till, exempelvis som ett lager till med vitt. Det hela får en skuggig outline genom att ta golvlagret, kopiera det, fylla det med en grå färg och köra en Gaussisk oskärpa.
Sen sörplar jag in det i InDesign där kartförklaringar kommer in.
Stilbibeln är ungefär "kör som Ronja: fyllda fält med kanter runt om och glada levande linjer. Och crosshatcha det utanför."
---
Världskartor har jag inte gjort för utgivning än, men privat kör jag med Joel Pigou's brushes i Photoshop.
För att förtydliga vad gäller världskartor menar jag smartare "overworld"-kartor för områden som t ex ett försvunnet kungarike eller svävande öar. Av diverse anledningar är jag personligen inte intresserad av kartor för hela världen (eftersom jag tycker de tomma fläckarna där drakar finns är en del av det intressanta med spelet)
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.