Nekromanti Kartor & Layoter

Fable

Veteran
Jag vet att detta varit uppe för. Men jag skulle hämskt gärna att någon la upp en lista på hur man gör en karta i photoshop?
Jag kan lite men skulle defenetivt vilja kunna göra berg?

Sen skulle jag vilja veta om någan lite snabbt kan säga några små ord om acrobat, hur man gör ett formulär å lite layout?(det måste inte vara avancerat)

Tackar väldigt mycket på förhand.

Arfert

Facit
när det gäller kartor så beror det ju på vilket stuk du vill ha dom i.. jag gör mina i så olika program som Photoshop, Illustrator, Expression, Painter och på papper med stålpenna och tusch...

Layout gör jag i Adobe inDesign, som jag sen exporterar till tryck-PDF direkt från programmet...

solvebring

Superhero
Vad det gäller acrobat kan jag inte svara dig, har samma undran själv på den punkten. Men då det kommer till Photoshop så är det bara att exprimentera så mycket du orkar, hitta klur och fix man kan lura ögat med genom att lägga upp färger med liknande skala bredvid varandra etc. Det går att göra så mycket.

Själv gjorde jag ett försökt till en karta en gång, men eftersom jag tecknar tusen gånger bättre för hand än med dator så blev det så anskrämligt att jag lade ned kartritandet...

Zadrith

Hero
När det gäller photoshop så gör jag för egen del så att jag ritar konturerna för hand, scannar in det, placerar den inscannade kartan på en lämplig bakgrund och färglägger det hela i photoshop.
Du kan hitta ett par kartor jag gjort unde "Kayra" på Omnimodussajten

När det gäller layouten så är det inget man gör i acrobat. acrobat är i stort sett pra ett visnings och grovredigeringsprogram. Om du jobbar i exempelvis indesign så kan du exportera dem till pdf-format.
Det finns även ett fiffigt litet program som heter "Acrobat distiler" om jag inte minns eller stavar fel. När du installerat det så får du möjlighet att välja det som skrivare och du kan således skriva ut till ett pdf-dokument i stället för till en skrivare från alla dina program

Arfert

Facit
korrekt, Acrobat är ett visningsprogram, inte ett layoutprogram.... och det heter som sagt Acrobat Distiller... kostar dock några spänn...

om man gör enklare layout kan jag rekommendera OPEN OFFICE (som är gratis) istället för det vanliga officepaketet, eftersom man kan spara direkt i PDF utan att behöva distiller. MACANVÄNDARE kan även testa Apples nya ordbehandlare/layoutprogram PAGES som bara kostar 795:- och då får man även med det coola presentationsprogrammet Keynote. Macar stöder ju PDF mycket bättre än windows då det är inbyggt i operativsystemet.

MrG

Swashbuckler
Vet du var man hittar OPEN OFFICE och har lust att berätta det är du min hjälte för dagen.

Rickard

Urverk speldesign
Via Suns hemsida

/Han som kan ge direktlänken till Latest Stable Release (men som funderar på att byta tillbaka till Word (och använda Indesign till formgivningen), då den har rättstavningskontroll och då fler använder Word, för doc- och rtf-filer tolkas olika i OO och Word)

Arfert

Facit
www.openoffice.org

jag använder det ju inte så ofta för jag jobbar på mac, men har det på min lek-PC, och där funkar den bra... läste i Datormagazin att dom tydligen kommit med en ny version som tidningen ansåg vara lika bra som Microsoft Office.

Illern

koppariller
Version 2 är ute nu tror jag och den innehåller ju dessutom ett databasprogram. Jag har dock inte testat OO 2 själv än. OO har ju en fördel i att det finns till Mac OS X, Linux och Windows och så många fler arbetsoperativsystem hamnar man väl oftast inte på. Ett tag använde jag Scribus som lay outprogram (efter att ha skrivit råtext i någon enkel textredigerare) och det fungerade rätt fint och är gratis. Det är för all del ett linuxprogram men ska enligt fungera i Mac OS X också.

Annars kan man ju ge sig på LaTeX, det har ju sina fördelar också och finns till alla tre OS...

gråhök

Veteran
LaTeX funkar bra, men... Det ska nog till att man shoppar sig lite böcker eller redan kan LaTeX, det är inte svåt, men det är definitivt inte nybörjarvänligt.

Ett exempel (frå Project Unnamed):
\newcommand{\attrtab}[8]{Attributes:\\ \begin{tabbing} ATTRspaceforevery \= DICE\kill STR\>#1\\CON\>#2\\AGL\>#3\\PCN\>#4\\INT\>#5\\WIL\>#6\\PER\>#7\\\ \\Initial xp:\>#8\end{tabbing}}

\subsection{Low-G Human}
\index{Human!Low-G}\index{Character races!Low-G Human}
\attrtab{2D6+3}{3D6+2}{2D6+6}{2D6+6}{2D6+6}{3D6+3}{2D6+6}{250}
Detta bygger något i stil med:
<table>
<tr><td>STR</td><td>2D6+3</td></tr>
<tr><td>CON</td><td>3D6+2</td></tr>
<tr><td>...</td><td></td></tr>
<tr><td>Initial xp:</td><td>250</td></tr>
</table>

Det ser också till att indexet fixas till (med referenserna "Human, Low-G" och "Character Races, Low-G Human").

Illern

koppariller
Å andra sidan kom jag väldigt långt med en artikel i en datortidning i början och fördelen då var att det blev ''rätt' ut en väldig massa lay-outmässiga synvinklar. Om man sätter sig ned med InDesign, Scribus, MS Publisher eller vilket grafiskt program man nu har så kan man lägga textrutor, tabeller, bilder med mera precis hur som helst och det kräver därmed större kunskap om hur du bör lägga dem för att det ska bli t.ex. lättläst. Om du bara kör grudnerna i något som LaTeX så behöver du göra undantag från grundkonceptet för att det ska bli ''fel''.

gråhök

Veteran
Jupps, jag använder ju LaTeX själv, men saker jag upptäckte är (exempelvis) att fotnoter i tabeller inte funkar speciellt bra med automagi. Jag tror dock inte jag skulle haft det så lätt som jag haft om jag inte köpt refernsböcker, dock.