Bra kartor är svåra att göra och hur du ska göra den beror egentligen på hur verklig du vill att världen ska vara.
Om du vill försöka att skapa en trovärdig miljö men ändå inte lägga ner alltför mycket jobb kan du ju börja med kustlinjer och bergskedjor.
Efter det kan du fundera över större floder. Tänk på att vatten alltid söker sig mot lägre mark så små bäckar från bergen förenar sig till större floder innan dom rinner ut i havet. Där en flod rinner ner i en svacka och inte kan rinna ut bildas en sjö som blir större och större tills den brister längst någon kant och floden rinner vidare.
Där vattnet rinner långsamt i platta områden med mycket växtlighet kan det passa att placera träsk eller sumpmark.
Skogar kan vara svårt. Om du använder dig av växter från vår värld så kan du ju placera ut denna växtlighet lite enklare beroende på egenskaper. Du hittar sällan stora träd uppe i bergen. Ju högre upp ju mindre och krokigare blir träden. Tallar med sina utbredda rotsystem kan växa på platser som bara har ett tunt jordlager ovanpå berghällarna. I täta skogar kommer väldigt lite ljus ner till marken. Luften är ofta sval vid marken då solen inte når dit. Detta får till följd att växtlighet som inte behöver mycket ljus frodas, exempelvis mossa som tycker om fuktiga skuggiga ställen.
Det vanligaste felet man ser i fantasyböcker gällande skogar är att dom är så avgränsade och markerade. Jag tror det har hängt med enda sen Tolkiens kartor. Så ser det väldigt sällan ut i verkligheten om inte människan har varit framme i form av jordbruk. I princip är det så att det finns skog om inga yttre omständigheter gör att träden inte trivs där. Bergigt, kargt, torrt osv.
Nästa faktor är givetvis hur du ska placera ut byar och liknande strukturen. Här hänger det ju ganska mycket på hur historien ser ut i din värld. Utgå från att alla viktiga handelspunkter bör vara placerade intill floder stora nog att ta båtar. En stad vid kusten kan lätt transportera varor till andra städer längst med kusten och andra länder vilket gör att dom växt mer. Handel har ju skapat arbeten och folk har troligtvis lämnat mindre byar för att komma dit och söka lyckan.
I bergiga regioner är det ofta lättare att öppna gruvor. Om en viktig åder hittas kommer den byn snabbt att växa och medföra handel.
Små byar som inte uppfyller dessa kriterier växer inte så mycket utan lever som i en liten bubbla där den lokala näringen är det som håller byn vid liv. Det kan vara fiske, skogsbruk, jordbruk eller liknande. Undantaget kan vara om byn befinner sig mellan två viktiga handelsplatser och kan ta del av trafiken som löper däremellan.
På det sättet kan du skapa vissa "artärer" som löper genom landet. Större vägar där man inte kan trafikera med båtar osv.
Om det tar två dagar för en ryttare att rida mellan två viktiga handelsplatser finns det troligtvis någon som har startat ett värdhus på mitten. Några hus runt värdshuset, stall osv så har du snart en liten by.
Religion och statskick kan givetvis ha stor betydelse för hur länder utvecklas. Stora riken i en medeltida värld (utan telefoner) är inte lätta för en kung att styra. Därför är chansen ganska stor att han lämnat över lokala styret för vissa delar till undersåtar. Det kan ju vara bra att tänka på om du vill rita in län eller liknande. Tänk också på att gränser mellan länder ofta följer naturliga linjer som bildas av bergskedjor, floder eller liknande.
Detaljrikedomen på kartan bör återpegla syftet med den. Om det blir för mycket detaljer kan det bli jobbigt att få ordentlig överblick även om det kan se snyggt ut. Jag antar att du är ute efter att grovt beskriva geografin och placeringen av byar och liknande. Då funkar det klassiska stuket ganska bra tycker jag. I princip det du ser i Tolkiens böcker.