Nekromanti Kartor och kartprogram

walium

Ganska töntig, faktiskt
Jag surfade in på den här sidan. Vad finns det för kartprogram? Är det någon här som har personliga erfarenheter av dem? Hur står de sig jämfört med vanliga handritade kartor?

Duddmannen

Hero
Handritade kartor kontra kartprogram

Det stora problem som jag har med kartprogram är att de är svåra att få till att göra mer exakt vad man vill ha. Handritade kartor - låt vara att de kanske inte blir så snygga - har fördelen att man alltid får med de saker man vill ha. Det som kartprogram däremot oftast är väldigt bra på är skalan, det brukar annars vara det som ställer till problem med handritade kartor.

Personligen anser jag att handritat är bäst, men så har jag sällan några höga estetiska krav. Jag kan ha full förståelse för de som väljer kartprogram istället - det blir snyggt även om man ibland tvingas skippa vissa detaljer.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Snyggt

Verkar vara ett väldigt trevligt program. Snygga och detaljerade kartor. Perfekt för att enkelt skapa spelplaner om man vill rollspela med tennfigurer (alt. D&D minis). Då kan man helt enkelt förbereda de viktigaste platserna i förväg och slänga fram på spelbordet om det blir strid.

Jag gillade verkligen den här bilden. Snygga detaljer, fina färger och skön variation på rekvisitan (för att vara ett kartritarprogram).

Jag kan inte säga att jag rakt av föredrar handritade kartor, även om de i vissa fall är väldigt vackra (Todd Gambles och Niklas Brandts handritade t.ex.). I vissa fall passar det fint med datorgenererade kartor. Jag tycker att kartorna från det här programmet gav mig sköna Baldurs Gate-vibbar och om jag skulle köra en D&D kampanj i Forgotten Realms skulle jag mycket väl kunna tänka mig att använda programmet.

Baldurs Gate är verkligen ett fantastiskt spel.

/Vulf

Oldtimer

Slava Ukraini!
Dundjinni

Det gör snygga kartor, men det dras med tre stora nackdelar som gör att jag låtit bli att skaffa det.

1. Priset. Det är svindyrt i förhållande till vad det faktiskt gör.

2. Licensavtalet. Man har inte rätt att använda deras kartsymboler till annat än privat bruk. Jag kan alltså inte göra snygga kartor till äventyr som jag tänker publicera i någon form (egen website, äventyr till Fenix, försäljning, etc). Däremot har Dundjinni själva rätt att använda alla kartor jag skapar som de behagar. Ett helt vansinnigt avtal, som de har fått mycket skit för.

3. Det är skrivet i Java. 'nuff said!

/Mikael

walium

Ganska töntig, faktiskt
Re: Snyggt

"Jag tycker att kartorna från det här programmet gav mig sköna Baldurs Gate-vibbar och om jag skulle köra en D&D kampanj i Forgotten Realms skulle jag mycket väl kunna tänka mig att använda programmet."

Jag håller verkligen med, sådana vibbar fick jag också.

"Jag kan inte säga att jag rakt av föredrar handritade kartor, även om de i vissa fall är väldigt vackra (Todd Gambles och Niklas Brandts handritade t.ex.)."

Givetvis, men på den nivå befinner jag mig inte själv även om jag ritar bättre kartor än personer. Dessutom är jag och skalenliga kartor svurna fiender. Ett kartprogram hade antagligen producerat mer korrekta kartor och samtidigt varit rätt kul att använda för min del. Fast jag hade knappast betalat mer än max hundra spänn för det.

Nero_UBBT

Warrior
Gratis kartprogram!

Intressant diskussion.

Finns det något kartprogram som är bra och gratis.

Eller åtminstone något photoshop-liknande som går att rita snygga kartor med som man kan få tag på om man inte vill vara olaglig.

AEGIS PRIME

Swordsman
Re: Handritade kartor kontra kartprogram

Har hittat kartprogram på Golem (Underbar spelbutik) och jag undrar var folk har för erfarenhet av dessa. De kostar en hel del och det hade varit trevligt att få höra några åsikter om dem.

JonasB

Veteran

Kartprogrammet som vi har på sidan har faktiskt sänkts med 50%, så så dyrt är det inte. :gremwink:

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013

Enda problemet är att det gör skitfula kartor. Dessutom är det lika dyrt som Dundjinni, trots att den senare har fler funktioner och dessutom gör snygga kartor.

Så jo, det var dyrt.

/Vulf