Nekromanti Kartor till kommande äventyr

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,014
Hej på er! Jag håller fortfarande på med mitt äventyr som heter Huset Bortom dörren. Nu har jag kommit igång med kartritandet och tänkte höra med er vilken typ av kartor jag skall använda. I detta inlägg har jag slängt med en som är helt gjord i datorn. Jag bifogar en handritad karta i svaret under. Dessutom så bjussar jag på en textteaser i varje inlägg.

Teaser:

”Den massiva ekdörren svänger upp på gnisslande gångjärn och en söt doft av rökelse slår emot er. Rummet innanför dörren är mer en jordkula än ett rum. Längs väggarna och i rummets tak har det enorma trädets grova, knotiga rötter letat sig ut. Från rötterna i taket hänger ett stort fyrfat i tre kedjor, dess innehåll knastrar lågmält och sprider ett rött, dunkelt ljus. Vid ett runt träbord sitter två barbröstade män på enkla pallar och spelar ett spel med små, vita stenar. De två männen är mycket lika varandra och har mycket mörka, nästan svarta ögon. Båda två är ljusa, nästan bleka i hyn och deras skallar är kalt rakade med undantag från varsin lång, röd hårfläta. De långa och smala männens munnar är hopsydda med läderband, vilket förklarar deras tystnad.”

/Vitulv
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,014
Och här kommer den handritade + textteaser

Håll till godo!

Den runda dörren glider upp med ett öronskärande gnissel. Bortom den blottar sig ett trångt, cirkelformat rum vars väggar täcks av bokhyllor. Ni står på en plattform av slitet trä och nedanför er ser ni hur bokhyllorna fortsätter i en till synes bottenlös avgrund. Ovanför er fortsätter bokhyllorna uppåt och rummets tak är inte urskiljbart i det sparsamma ljuset från en ensam oljelampa som hänger på en enkel järnkrok innanför dörren. En rostig spiraltrappa av järn leder både uppåt och nedåt i det märkliga biblioteket. En påtaglig tystnad råder i och luften känns tung, som om ingen andats in den på hundratals år.

/Vitulv
 

Kimon

Swordsman
Joined
21 Nov 2001
Messages
679
Location
Uppsala
Re: Och här kommer den handritade + textteaser

Du.... den här handritade kartan rockar så duktigt mycket fetare än den datorgjorda.
10 ggr mer känsla, 100 ggr mer stämning och 1000 ggr snyggare.

Go handritad, go handritad go handritad!


hmmm... Vitulv... Var det inte du som gick på det där 1:a Aprilskämtet från redaktionen? :gremsmirk: :gremgrin: :gremwink:
 

Feuflux

omjonasson.se
Joined
8 Jan 2001
Messages
5,006
Location
Linköping
Handritad karta överlägset bäst

Som ämnesraden "antyder" så tycker jag att den handritade kartan är mycket snyggare, ger mer stämning och är allmänt mer rollspelig.

Den dataritade kartan förmedlar följande signal till mig: När kommer de små gulliga filurerna med rosa hår in? :gremsmile:
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
7,014
[OT]

hmmm... Vitulv... Var det inte du som gick på det där 1:a Aprilskämtet från redaktionen?
AAaaarrrghhh! WILL IT NEVER END? För guds skull - jag hade en dålig dag! eller nåt... *muttermutter*
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,469
Re: Och här kommer den handritade + textteaser

Som Feuflux och Kimon sa, så är den handgjorda kartan bra mycket bättre på alla sätt! Kör på den och gör gärna fler handgjorda kartor så vi får lite ögongodis här. :gremsmile:
 

Johan K

Gammal & dryg
Joined
22 May 2000
Messages
12,401
Location
Lund
Stämmningsfullt !

Ser ju bra ut det här ju !
Om du fortsätter så så kommer det att bli en mycket trevlig läsning.
 
Joined
3 May 2003
Messages
57
Location
Kalmar
Re: Och här kommer den handritade + textteaser

Jag gillar den handritade mer än den data gjorda..fast båda är riktigt snygga men den handritade är som sagt snyggare och ger mer stämning.

//Simon
 

Bastjeman

Veteran
Joined
26 Jan 2003
Messages
87
Re: Och här kommer den handritade + textteaser

handritade var snygg men om ud bara ville göra den lite nogrannare så skulle den bli skitsnygg. Den datagjorda var tråkig...
 

Ackerfors

Alas, your rapids!
Joined
21 Jan 2001
Messages
7,469
Re: Och här kommer den handritade + textteaser

handritade var snygg men om ud bara ville göra den lite nogrannare så skulle den bli skitsnygg

Poängen med den handritade är väl att den inte ska se för välgjord ut. Vad jag menar är att gamla kartor inte var särskilt noggranna även om de var vackra, därför tycker jag att kartan är snubb på perfekt.
 

Mystiska Mannen

Veteran
Joined
3 Jun 2003
Messages
15
Re: Och här kommer den handritade + textteaser

Den här var klart mer stämmningsfull, jag har rätt svårt för datorgjorda kartor i rollspel, precis som datormanipulerade fotografier, det hör inte hemma i ett rollspel hlet enkelt ..
 

TuRaK

Veteran
Joined
7 Mar 2003
Messages
2
Re: Och här kommer den handritade + textteaser

Tycker nog bättre om denna. Som någon annan redan sagt, handgjorda kartor gör sig bättre.
 
Top