Nekromanti Kartor

Man Mountainman

Storsvagåret
Så, alla rollspelsmakare. Hur löser ni problemet med kartor, nämligen: kartprojektioner. Självklart är det dumt att ens bry mig, men jag brukar göra det. Själv använder jag Winkels projektion, eftersom Mercators projektion blir så odimensionerad uppe och nere.

/Dnalor

kragghack

Warrior
Nu vet jag ju varken var Winkels projektion eller Mercator projektion är men jag brukar rita som om såg det rakt uppifrån (gamla hederliga sättet). Jag brukar oftast inte rita kartor dock, då jag har det i huvudet. Det är bara om RP:na ska få nån sorts karta, som jag gör den.

/Anders

kragghack

Warrior
Okej, sorry :gremblush:
Kan du säga vad de två olika projektionerna är för olika projektioner?

/Anders :gremcool:

Man Mountainman

Storsvagåret
Hej!

Jag tror att dom har översatt de där taggarna. Så :gremcool: ska vara [ tuff ] ochh :gremblush: ska väl vara [ rodna ] eller något i den stilen.

Mercators projektion är den vanligaste projektionen som gör att Sverige ser jättestor ut där uppe och att Grönland är ungefär lika stort som södra Afrika. Winkels projektion gör att landområdena där uppe bara är aningen större än de längst ekvatorn, men istället blir de böjda mot nordpolen vilket ger ett smått surrealistiskt utseende.

/Dnalor, som känner sig som en besserwisser.

kragghack

Warrior
Såg det där om taggarna lite sent /images/icons/blush.gif.

Om jag gör en världskarta (hur ofta man nu gör det) så använder jag Mercators, främst för att det är lättare när man ritar på A4 eller vad man nu använder för pappret.

Igentligen borde man ju använda Winkels men det känns lite väl jobbigt. Gör man sen en världskarta åt spelarna så kvittar det om man använder Mer. då världskartan ändå kommer vara så felaktig.

/Anders

Ridijeck

Warrior
När jag gör kartor till fantasyvärldar ritar jag dem snarast "pseudo-medeltida". Jag tar inte så mycket hänsyn till att det ska bli geografiskt korrekt som att kartan ska vara rolig att titta på. I en medeltida värld har folk trots allt inte så goda geografiska kunskaper, så de märker inte om kartan inte visar helt rätt...

Ridijeck
vars nya användarnamn är betydligt coolare än det gamla

Man Mountainman

Storsvagåret
Det är också en tanke. Det kan ju såklart vara bra att veta hur världen verkligen ser ut. men när man tänker på det så har man nog sällan så stor nytta av sådan kunskap.

/Dnalor

Zire

Swashbuckler
Oj..

Hmm.. kommer förmodligen att ta ett tag innan man vänjer sig vid det nya upplägget.

- Zire, men det var efterlängtat

Vindhand

Myrmidon
Det är inget problem. I fantasy vill jag inte ha bra kartor. Exakta ytor och avstånd spelar ingen roll då det oftast räcker med att veta att Baroniet X ligger mellan grevskapet Y och bergen Z.

ripperdoc

Myrmidon
Men, är det inte ganska bra att ha en grundläggande vy på hur det _verkligen_ ser ut?
Även om inte spelarna får reda på det...

/RipperDoc

Zire

Swashbuckler
Men det gör nog detsamma vilken projektion man använder. Jag använder platt värld.
Man behöver nog inte rita kartan så noggrann i alla fall. Även om man så skulle använda flera inkonsekventa kartor så kan man tänka på att färdmedlen var så opålitliga att kartans fel inte märks så noga.
Men jag håller med dig om att ingenting beskriver ett land så bra som en karta (en bild säger mer än tusen ord).

- Zire

Red Dust

Veteran
På enklaste sätt. Jag sysslar aldrig med att göra ett eget fantasy-system, ty jag ritar som en kratta (hade 2:a i bild på högstadiet). Om jag gör egna system är de alltid baserade i nutid, och varde ljus!! I min bokhylla finns en alldeles utmärkt kartbok.

M.v.h.

Red Dust.

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Re: Kartor - men hur!

Försöker som vanligt hitta genvägar... Avskyr att tillbringa timmar med att verkligen teckna en karta och skulle ibland bara vilja kunna fixa ihop en karta sådär på en höft men ändå med ett proffsigt utseende... Har försökt med kartprogram, men kan någon tala om för mig ett man inte behöver vara ett dataproffs....????

/images/icons/frown.gif

Lady Silver Wolf

dream

Hero
Re: Kartor - så!

"men kan någon tala om för mig ett man inte behöver vara ett dataproffs....????"

Definiera datorproffs... ;)
Hur som helst. Jag anävnder Bryce och Photoshop för att göra snygga, tydliga och tredimensionella kartor. Det är inte särskillt svårt när man väl kommit på hur man ska göra, och det tar inte lång tid.

//Dream
-------
[color:blue]<A HREF="http://www.offplanet.net/dreaming" target="_new">http://www.offplanet.net/dreaming</A></font color=blue>

Riddaren

Swashbuckler
Re: Kartor - så!

Det är inte särskillt svårt när man väl kommit på hur man ska göra, och det tar inte lång tid.

Säg det till en som knappt kan rita streckgubbar med vanlig penna ;-)

Riddaren - utan tecknartalang