Förklaring ...
Jag började med att (hand)teckna kustlinjen och alla öar och sjöar. Sedan tecknade jag på fyra olika kalkerpapper (för att få passning): Floder, höjdkurvor, vägar och havsdjup.
Dessa teckningar scannade jag i 1200 dpi med en Agfa Studiostar flatbäddsscanner. Efter lite finputsning i Adobe Photoshop sparade jag varje bild som en 1-bitars tiff (fortfarande med 1200 dpi).
Dessa bilder konverterade jag till beziergrafik i Adobe Illustrator-format med Adobe Streamline.
Jag lade alla bilder som olika lager i ett och samma Adobe Illustrator-dokument. Jag valde färger, typsnitt och symboler från en av mina kartböcker (minns inte vilken, antagligen Daily Telegraph's World Atlas).
Slutligen konverterade jag lagret med höjdkurvor till en punktuppbyggd bild i 300 dpi som jag exporterade till Adobe Photoshop. Där skapade jag tre effektlager med olika inställningar för Inner Bevel, Outer Bevel och genomskinlighet för att få fram de mjuka skuggorna i bergen. Jag utgick från höjdkurvorna samt en karta över Grekland för att bestämma hur skuggningen skulle se ut.
När jag var nöjd slog jag samman alla lager, sparade bilden i tiff-format och monterade in den i Adobe Illustrator-dokumentet på exakt samma koordinater som det tidigare höjdkurvelagret.
/Dante