Nekromanti Kartor?

Yraen

Veteran
Joined
1 Jul 2000
Messages
16
Location
Skövde, Sverige
Vi säger att jag som spelledare har förberett ett äventyr i de och de städerna, ritat kartor och sådant. Sedan vill rollpersonerna kanske ta en omväg till en anna ort som jag som SL inte förberett med kartor och annat, hur ska man bete sig då, ska man avbryta spelet en stund för att förbereda sig genom att tex rita karor? För det kan ju bli knepigt som SL och inte ha ordning på byggnaderna i staden.
...vore tacksam för tips =)

Yraen
 

Greymourn

Swordsman
Joined
28 Jan 2001
Messages
593
Location
I en stad i ett län etc.
Du vet, du behöver inte alltid kartor... Och om det nu känns som ett måste, beskriv byggnader osv. samtidigt som du skissar upp dem på pappret... Så känns allt underbart... P.S Spela Khelataar istället... Finns mycket finare kartor till det spelet... D.S

Hellre låter jag två oskyldiga Gnuer dö än ett skyldigt Mufflon...
 

Morollan

Veteran
Joined
17 May 2000
Messages
106
Location
Östersund, Sverige
Varför inte använda dom kartor du tidigare gjort i den staden som RP:na väljer att resa till. Med några få ändringar borde det gå. Jag har använt kartan och stadsmodulen Kandra till åtminstone två olika städer i Mundana vilket fungerat utmärkt. Några små förändringar måste man dock göra.

Morollan GyllenSkägg -De sju havens F.D Skräck
 

Targon

Hero
Joined
29 Jun 2000
Messages
1,667
Location
Lund
Håller med Greymourn. Att improvisera fram något från tomma intet är faktiskt dessutom något som kan göra även spelledandet spännande. Kom i håg att du alltid kan göra en Mark 2 av staden när du får tillfälle att göra en ordentlig karta till den. Spelarna får helt enkelt acceptera att de aldrig har upplevt vissa saker som du faktiskt har beskrivit i en tidigare spelsession.

- Targon, skrivare
 

Grillmästaren

Veteran
Joined
15 Jan 2001
Messages
71
Location
Västerås
som tidigare har sagt, improvisera... men om det nu skulle vara så att spelarna vill ha en lite större överblick över staden så skissa ner en stad bara lite snabbt på ca 30 sekunder, mer eller mindre, en sak att tänka på är att RP inte vet var alla affärer och värdshus är nånstanns, därför inte rita ut det föränn dom blir visade till stället..

Man ska hoppa innan man landar - SiGGy
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Fyra goda råd

1: Improvisera. Äventyret är inte planerat för den staden. Det finns ingenting att hämta för den, så kartor behövs inte. Anteckna dock det du hittar på om staden för framtida referens.

2: Återanvänd. Om det nu behövs en karta, återanvänd en karta från någon annanstans. Görs det snyggt behöver spelarna aldrig märka skillnaden.

3: Dela aldrig ut kartor till spelarna. Det finns ingen Turistinformation i Mundana, så de får helt enkelt gå vilse på egen hand. Kartor snor dessutom uppmärksamheten från äventyret till kartan, och omvandlar äventyrets intriger till ett taktiskt problem. Det vill du undvika - du vill rollspela, inte spela krigsspel. Dessutom ger det dig möjligheten att improvisera utan att det märks.

4: Flytta äventyret. Om det blir helt uppenbart att spelarna inte tänker följa din plot, flytta den och återanvänd så mycket du kan av den, fast i de nya städerna.

- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="http://www.foxtail.nu" target="_new">http://www.foxtail.nu</A>
 

Sjöqvist

Veteran
Joined
22 Jun 2001
Messages
2
Location
Norrköping, Sverige
Du behöver inte alltid ge rollpersonerna kartor över städerna de kommer till. Låt dem utforska städerna som de sjävla vill!
När de kommer till en ny stad ska de t.ex inte veta var alla affärer ligger... Undantaget är om de ska göra ett uppdrag av någon spelledarperson, då kan det ju hända att han ger dem en karta!

Ha det bra!



Froste Tirakdräparen
 
Top