Fyra goda råd
1: Improvisera. Äventyret är inte planerat för den staden. Det finns ingenting att hämta för den, så kartor behövs inte. Anteckna dock det du hittar på om staden för framtida referens.
2: Återanvänd. Om det nu behövs en karta, återanvänd en karta från någon annanstans. Görs det snyggt behöver spelarna aldrig märka skillnaden.
3: Dela aldrig ut kartor till spelarna. Det finns ingen Turistinformation i Mundana, så de får helt enkelt gå vilse på egen hand. Kartor snor dessutom uppmärksamheten från äventyret till kartan, och omvandlar äventyrets intriger till ett taktiskt problem. Det vill du undvika - du vill rollspela, inte spela krigsspel. Dessutom ger det dig möjligheten att improvisera utan att det märks.
4: Flytta äventyret. Om det blir helt uppenbart att spelarna inte tänker följa din plot, flytta den och återanvänd så mycket du kan av den, fast i de nya städerna.
- Krille
"Never position a rock near a hard place"
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>