Nekromanti Kartprogramm?

crypt

Veteran
Jag letar efter något smidigt programm att rita kartor i på datorn.
det skall helst vara gratis och dessutom ska utskrifterna bli snygga i svartvitt.

Finns det?

Pom

Swashbuckler
Re: Autorealm kanske

Jag har börjat använda Autorealm till en av mina kampanjer. Det är rätt komplicerat men också rätt komplett. Jag har hittills inte stött på någonting jag velat göra på kartan som inte har gått att göra.

Alltså: gratis och användbart, men också lite krångligt.

(Och det är ingen begränsad demo eller något annat dumt utan ett helt komplett gratisprogram. :gremsmile: )

crypt

Veteran
Re: Autorealm kanske

hmm... jag kollade på ett par exempelkartor som de hade gjort och det verkade lovande... ska testa programmet nu :gremlaugh:

tack för hjälpen!

//dain

Snow

Swashbuckler
gimp är ett helt okej program för amatörer. Dock är det ett vanligt bildediteringsprogram och inget kartprogram. Det har väl ca 1/3 av photoshops smidighet och funktioner men är å andra sidan gratis.

http://www.gimp.org/

Campaign cartographer är väl ganska komplett men inte så intiutivt och inte gratis. Däremot tror jag att deras stadskarteprogram är riktigt trevligt, har dock inte testat.

http://www.profantasy.com/

Vilken sorts kartor vill du göra? Städer? länder?

crypt

Veteran
:gremsmirk: nja mindmaps tror jag att jag klarar utan hjälp av något programm. jag är främst ute efter stadskartor eftersom de är så förbannat tråkiga att rita. landskartor är väl också bra men det går ann för hand. jag har försökt jobba med autorealm men det är som sagt krångligt och jag tycker inte det blir särskilt snyggt. husen ser ju likadana ut allihop! :gremmad:

nåja det är bättre än mina blyerts rektanglar i alla fall.. :gremblush:

Haplo

Veteran
Jag hittade just följande länk i min länksamling: MapX

Har själv inte testat programmet, men det verkar var helt ok.

Snow

Swashbuckler
tycker du ska ta och titta på citycreator från profantasy som jag skrev om
där kan man till exempel dra en linje längs en gata och få lite slumpade hus längs linjen. och olika stilar på taken.

crypt

Veteran
tja jag får väl kolla det med men jag är inte alltför sugen på att behöva betala nånting... jag är en fattig student nämligen :gremmad:

men jag ska i alla fall kolla sidan, tack för tipset