Nekromanti Kartprogramvara

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Finns det någon gratisprogramvara där ute för att producera kartor? Eller möjligen något gratis bildbehandlingsprogram som klarar av att svepa en tvådimensionell bild om en tredimensionell yta?

Dewil
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,323
Location
Helsingborg
Eftersom du inte fått något svar så ger jag lite länkar.. Jag sökte på "kartprogram" och fick...

Kartprogramm?
Någon som vet något bra kartprogram

...sedan sökte jag på "karta" i mitt användarnamn, vilket resulterade i följande:

AutoREALM 2.1 släppt
Photoshop och kartor

"Eller möjligen något gratis bildbehandlingsprogram som klarar av att svepa en tvådimensionell bild om en tredimensionell yta?"
Det där är en rätt svår procedur (antar jag).. Jag skulle vilja se ett sådant program som är gratis..

/Han som har börjat med att ange sökorden som han använder för att få fram vettiga trådar
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Humm...

Tyvärr förefaller alla programmen vara specialiserade ritprogram, medan jag skulle vilja ha något som hanterar projektioner. Platta världar är inte min grej. (Ritar gör jag med glädje själv, med papper och penna. Läge att investera i ett ritbord, kanske?)

Nåja, förr eller senare kommer jag att komma i kontakt med professionell kartprogramvara i yrket.

Dewil
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Re: Humm...

förklara vad du menar med projektioner. Typ Mercatorprojectioner o sånt?
Vad tror du skulle bli bättre i ett rollspel av att man använder sådana saker? De flesta rollspelsvärldar är ju tämligen platta (man pratar väldigt sällan om att åka runt planeten (om det ens är en planet) utan kartan är platt och de flesta innvånarna är övertygade om att joden är platt).

Jag var en gång på väg att skriva ett program som distorderade en bitmat för att passa odistorderat på en glob. Men det blev inget med det.
 

hraufnir

Swordsman
Joined
25 Sep 2003
Messages
772
Location
Luleå
Re: Humm...

Jag tror mer han/hon menade kullar och dalar. FÅ ett djup i kartorna istället för att bara rita lite ^ för berg typ =)
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Humm...

Nej, med projektioner menar jag konsten att avbilda en välvd yta på en plan yta, typ Mercators (även om just den inte är så bra).

Och hur blir en fantasivärld bättre av att hålla på med sånt? Tja, så länge man inte gör en platt värld så är projektionen högst relevant när man väl lyfter blicken från landskapskartan till kontinentkartan eller världskartan. Prova t.ex. att rita en karta på ett A4 och låt papperets övre kant vara 90 grader nord (nordpolen). Fundera sedan över om det är vettigt att den punktformade nordpolen dragits ut till en linje på din karta...

Dewil
 

Pom

Swashbuckler
Joined
23 Jun 2003
Messages
2,926
Location
Enskededalen
Re: Humm... [OT]

De flesta rollspelsvärldar är ju tämligen platta (man pratar väldigt sällan om att åka runt planeten (om det ens är en planet) utan kartan är platt och de flesta innvånarna är övertygade om att joden är platt).
Är det lugn grisodling i samma dalgång hela livet finns det förstås ingen anledning att betrakta "världen" som annat än platt och fin.
Men så snart det uppstår ett behov av att definiera en viss kampanjvärlds utseende är min erfarenhet att jordliknande planeter är betydligt vanligare än skivvärldar (i privata alster såväl som i publicerade verk) när det gäller fantasy.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Re: Humm... [OT]

Är det lugn grisodling i samma dalgång hela livet finns det förstås ingen anledning att betrakta "världen" som annat än platt och fin.
Men så snart det uppstår ett behov av att definiera en viss kampanjvärlds utseende är min erfarenhet att jordliknande planeter är betydligt vanligare än skivvärldar (i privata alster såväl som i publicerade verk) när det gäller fantasy.
Jovisst säger man ofta att de är runda, men likväl publiceras platta kartor. Inte någonstans har jag sett en sfärisk karta. Och det fungerar. Varför behöver man ha en sfärisk karta?
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Humm...

Behöver du kartlägga nordpolen för att göra en bra fantasyvärld?
Det var för tydlighetens skull ett extremt exempel, men effekten gör sig gällande överallt när man lämnat grisodlardalen. (Och vad säger att nordkalotten inte ska kartläggas? Bara Civ utspelas på en cylindrisk värld...)

För er som inte vet något om projektioner kommer en liten projektionsskola.

Kartprojektioner kan vara ytriktiga (land/vattenmassor behåller sin form och inbördes storlek), längdriktiga (10 cm på kartan motsvarar alltid en viss längd i verkligheten, oavsett var du mäter) eller vinkelriktiga (90 graders vinkel på kartan är 90 graders vinkel i verkligheten).

Det minsta man kan kräva av en projektion är att den har en av egenskaperna. Mercators projektion är vinkelriktig, men yt- och längdriktig endast vid ekvatorn. Den duger till navigation, trots att Grönland (som egentligen är lika stort som Arabien) förefaller vara lika stort som Afrika. En egenhet hos Mercators projektion är att en rät linje på kartan inte är den närmaste vägen. Den närmaste vägen är en krökt linje! (Se där vad projektioner kan ställa till med.)

Det finns andra projektioner som har bättre egenskaper för andra ändamål, och framför allt så kan man, när det inte är världskartor man filar på, välja den projektion som passar bäst, eftersom projektionernas olika tillkortakommanden syns mindre i stor skala (dvs. en karta över ett litet område). Om man tar Mercators projektion, vänder den 90 grader och centrerar den kring 16:e längdgraden, så får man alldeles ypperliga kartor över det avlånga landet Sverige, så gott som längd-, yt- och vinkelriktiga (eftersom Sverige ligger kring 16:e längdgraden). Chile är ett annat land utan kartbekymmer.

Annars är det enda säkra sättet att göra längd-, yt- och vinkelriktiga kartor att göra en jordglob. Lite bökigt och förbaskat svårt att kopiera.

Emellertid så har jag genom åren förfärdigat en packe kartor i den ganska kassa Norénska projektionen(*), som är längdriktig endast i nordsydlig riktning samt vid ekvatorn, men varken yt- eller vinkelriktig i övrigt. Det gör att det är väldans svårt att bedöma några som helst avstånd i kartorna, såvitt man inte i varje situation först uppskattar koordinaterna för punkterna A och B och sedan tar fram Pythagoras för att räkna ut avståndet. Den som tycker att det är fånigt att fundera över projektioner är välkommen att bli min personliga avståndsuträknare.

Eftersom mitt kartritande är minst lika mycket ett utforskande (aha! Här finns det visst en bergskedja.) som ett skapande så blir det väldigt frustrerande så fort man rör sig från ekvatorn eftersom kartorna blir kraftigt förvrängda och upptäckarvärdet således mindre. (Ungefär som att höra en låt inspelad på kassettband, höghastighetskopierad fram och tillbaka 5 gånger. "Jo, det var ju en bra låt, tror jag, men det vore kul att höra hur den egentligen låter.")

Jag vill helt enkelt se hur världen egentligen ser ut.

Dewil

(*) Ta ett liggande A4-ark. Bestäm att kortsidan är 15 grader och långsidan 30 grader. Rita. Om du vill skapa en hel värld, så tänk på att det blir 144 kartor i den skalan. Lycka till.
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Gör som NASA

"Det var för tydlighetens skull ett extremt exempel, men effekten gör sig gällande överallt när man lämnat grisodlardalen."

Egentligen inte. Världar är hejjans stora. I en Västmark-kampanj, till exempel, så var den mest långväga resenären född i en av korsfararstaterna, och hade nu flyttat till England ett helt Europa bort. Kampanjen tog spelarna från England till Frankrike och från år 1192 till år 453, och den omfattade Rickard Lejonhjärta, kung Arthur, Graal, Merlin, kung Oberon av älvafolket och en hobbyinvasion av vilda skottar, och jag lovar: projektion var över huvud taget inte nödvändigt att fundera på i hela kampanjen. Även om jag gjorde det enkelt för mig och tog ett flygfoto nittio grader över England så skulle jag inte få projektionsproblem nog för att behöva bry mig.

Jag kanske skulle behöva bry mig om jag skulle flänga iväg till Österrike för att hämta hem kung Rickard eller till det heliga landet för att bulta otrogna... men... förmodligen inte. Och då talar vi ändå om årslånga kampanjer i fjärran rike.

Ze point: med stor sannolikhet så behöver du inte hela världskartor för ens den mest ärkeepiska kampanj (fundera lite över omfattningen och projektionerna på kartorna över Tolkiens Midgård nån gång). Så gör som NASA. Ta ett antal flygfoton från alla håll, och kartlägg världen på så sätt. Eller gör som medeltidingarna. Rita in ett par sjömonster och "here be dragons".
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Gör som NASA

Ze point: med stor sannolikhet så behöver du inte hela världskartor för ens den mest ärkeepiska kampanj (...)
Behöver och behöver. Blanda inte in sunt förnuft i det här, jag har helt enkelt storhetsvansinne... :)

Dewil, skrivbordsgeneral
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
Luktsinne, ölsinne, storhetsvansinne

"Behöver och behöver. Blanda inte in sunt förnuft i det här, jag har helt enkelt storhetsvansinne... :)"

Åkej... *backar försiktigt ut ur rummet och ler*

---

Allvarligt talat, storhetsvansinne är jobbigt. Det är mycket mer praktiskt att vara lat. Man får mer gjort då.
 

Snow

Swashbuckler
Joined
17 May 2000
Messages
2,617
Location
Klippan
Re: Humm...

Kan du inte till exempel inte tänka dig att göra (exempelvis) en T20 av världen. Alla kartor är triangulära och har tre andra kartor som de gränsar till. Och det blir exakt 20 kartor att göra. Allt är längdriktigt i mitten på varje triangel och bara marginellt fel i kanten. Gör du kartorna i ett vektorprogram (som tex illustrator) så kan du lätt pussla ihop två-tre väl valda trianglar och skriva ut dem. Ger du kartorna nummer så kan du använda en T20 för att se hur saker och ting befinner sig på globen (jaså... den staden är på 3, ganska långt från 14 alltså).

Ungefär som NASA gör alltså.

Det skulle vara nästan intressant ur ett rollspelsperspektiv (och inte bara geografi-*bleep*) också.
 

Dewil

Skrivbordsgeneral
Joined
30 Jun 2000
Messages
1,769
Location
Nett-ruh-bi
Re: Humm...

Kan du inte till exempel inte tänka dig att göra (exempelvis) en T20 av världen. Alla kartor är triangulära och har tre andra kartor som de gränsar till. Och det blir exakt 20 kartor att göra. Allt är längdriktigt i mitten på varje triangel och bara marginellt fel i kanten. Gör du kartorna i ett vektorprogram (som tex illustrator) så kan du lätt pussla ihop två-tre väl valda trianglar och skriva ut dem. Ger du kartorna nummer så kan du använda en T20 för att se hur saker och ting befinner sig på globen (jaså... den staden är på 3, ganska långt från 14 alltså).
Tanken har slagit mig att göra triangulära kartor åtminstone för breddgraderna 75-90.

Men din idé, att approximera jordklotet till en ikosaeder och således göra 20 triangulära storkartor är fascinerande. Även om det blir svårt att överföra befintliga rektangulära kartor till triangulär form så hindrar det inte att man börjar om på ny kula...

Dags att klura på hur man enklast fixar liksidigt triangulära pappersark...

Dewil
 
Top