Dewil
Skrivbordsgeneral
Finns det någon gratisprogramvara där ute för att producera kartor? Eller möjligen något gratis bildbehandlingsprogram som klarar av att svepa en tvådimensionell bild om en tredimensionell yta?
Dewil
Dewil
www.povray.orgEller möjligen något gratis bildbehandlingsprogram som klarar av att svepa en tvådimensionell bild om en tredimensionell yta?
Blender och Povray som Snow länkade till är gratis. Det finns säkert fler.Det där är en rätt svår procedur (antar jag).. Jag skulle vilja se ett sådant program som är gratis..
Är det lugn grisodling i samma dalgång hela livet finns det förstås ingen anledning att betrakta "världen" som annat än platt och fin.De flesta rollspelsvärldar är ju tämligen platta (man pratar väldigt sällan om att åka runt planeten (om det ens är en planet) utan kartan är platt och de flesta innvånarna är övertygade om att joden är platt).
Jovisst säger man ofta att de är runda, men likväl publiceras platta kartor. Inte någonstans har jag sett en sfärisk karta. Och det fungerar. Varför behöver man ha en sfärisk karta?Är det lugn grisodling i samma dalgång hela livet finns det förstås ingen anledning att betrakta "världen" som annat än platt och fin.
Men så snart det uppstår ett behov av att definiera en viss kampanjvärlds utseende är min erfarenhet att jordliknande planeter är betydligt vanligare än skivvärldar (i privata alster såväl som i publicerade verk) när det gäller fantasy.
Det var för tydlighetens skull ett extremt exempel, men effekten gör sig gällande överallt när man lämnat grisodlardalen. (Och vad säger att nordkalotten inte ska kartläggas? Bara Civ utspelas på en cylindrisk värld...)Behöver du kartlägga nordpolen för att göra en bra fantasyvärld?
Behöver och behöver. Blanda inte in sunt förnuft i det här, jag har helt enkelt storhetsvansinne...Ze point: med stor sannolikhet så behöver du inte hela världskartor för ens den mest ärkeepiska kampanj (...)
Tanken har slagit mig att göra triangulära kartor åtminstone för breddgraderna 75-90.Kan du inte till exempel inte tänka dig att göra (exempelvis) en T20 av världen. Alla kartor är triangulära och har tre andra kartor som de gränsar till. Och det blir exakt 20 kartor att göra. Allt är längdriktigt i mitten på varje triangel och bara marginellt fel i kanten. Gör du kartorna i ett vektorprogram (som tex illustrator) så kan du lätt pussla ihop två-tre väl valda trianglar och skriva ut dem. Ger du kartorna nummer så kan du använda en T20 för att se hur saker och ting befinner sig på globen (jaså... den staden är på 3, ganska långt från 14 alltså).